Komkommers zijn de laatste jaren steeds populairder geworden in Chinese supermarkten en restaurants. Ze kunnen niet alleen als voeding worden gebruikt, maar kunnen ook in mooie vormen worden veranderd en als decoratie worden gebruikt vanwege hun gave uiterlijk. Peng Qiming van Hazera Seeds vertelt meer over komkommers op de Chinese markt.
"Hazera was het eerste bedrijf dat de gladde komkommer in China introduceerde en een demonstratiebasis voor de teelt opzette. In de beginjaren introduceerden we destijds relatief goede komkommerrassen. De schil is glad en de lengte is ongeveer 13-15 cm. Hij kan rauw worden gegeten, wat zeer populair is op de markt. Wij blijven de teeltmethoden en de rassen verbeteren. Enkele jaren geleden hebben wij een reeks ''Cuili-komkommers' geteeld met een stabiele hoge opbrengst en resistentie tegen ziekten. We hebben grote doorbraken bereikt in de veredeling. Op dit moment is dit ras erg populair onder glastelers."
"De uit Zuid-China afkomstige 'stekelige kommer' heeft een sterke koudebestendigheid en is ongeveer 16-18 cm lang. Hij wordt in veel gebieden in Jiaodong en Liaoning aangeplant. De schil van deze komkommer is lichtgroen met dikke stekels, maar hij smaakt goed. Het is een product met een groot potentieel voor de toekomst en wij voeren het onderzoek en de ontwikkeling op en hebben goede doorbraken gemaakt in de verbetering van de zoetheid, het aroma en de knapperigheid. Momenteel hebben wij enkele producten die in de toekomst enkele van de veel geteelde oude rassen kunnen vervangen. Vanuit het oogpunt van de consument zouden stekelige komkommers in de toekomst niet mainstream mogen worden, vooral niet voor de jongere generatie consumenten."
Volgens de Peng heeft China veel meloenen, zoals Chinese honingmeloenen, die zeer goed van smaak zijn en een voedingswaarde en oosterse kenmerken hebben. "Meloenen zijn ook een van de belangrijkste richtingen van ons onderzoek en ontwikkeling. Dit type gewas is nog erg nieuw voor de Europese markt, maar met de uitwisseling van handel, mensen en cultuur kan het in de toekomst ook een aandeel in de Europese markt veroveren. Met behulp van de wereldwijde voordelen en de veredelingstechnologie van Hazera zal het mogelijk zijn om in de toekomst meer producten met Chinese elementen de wereld in te brengen."
Voor meer informatie:
Janet Guo
Hazera Seeds
Janet.Guo@hazera.com
www.hazera.com