In het eerste kwartaal van het boekjaar bedroeg Greenyards netto-omzet (op like-for-like basis) € 1.178,2m; een stijging van 4,8% ten opzichte van € 1.123,9m voor dezelfde periode vorig jaar. De groei was positief in beide segmenten Fresh en Long Fresh.
Fresh-segment
In Fresh steeg de netto-omzet tijdens het eerste kwartaal met 3,2% op like-for-like basis, van € 952,3 naar € 982,3m.
Dankzij haar geïntegreerde klantenrelaties bewijst Greenyard een sterkhouder te zijn in de verse groenten- en fruitsector. Marktvolumes evolueren naar een nieuw natuurlijk evenwicht volgend op de heropening van consumptie buitenshuis (post-Covid-19), alsook door sterke macro-economische tegenwind voor eindconsumenten. Greenyard slaagt erin om dankzij haar geïntegreerde klantenrelaties haar marktaandeel verder te versterken en te doen groeien in haar kernmarkten.
Binnen de wereldwijde context van verse groenten en fruit is inflatie slechts één van de parameters in de totale prijsstelling, naast onder meer opbrengsten, oogstomstandigheden en beschikbaarheid. Deze factoren samen hebben op bepaalde categorieën minder of zelfs geen impact. Zo daalde de prijs van bijvoorbeeld druiven en avocado’s door een overaanbod op de markt.
Long Fresh-segment
In Long Fresh groeide de netto-omzet met 14,2% van € 171,6 tot
€ 195,9m. De omzet steeg vooral dankzij een voortgezet herstel van de foodserviceklanten en segmenten in de voedingsindustrie. Daarnaast is er ook verdere groei in Greenyards gemaksproducten (convenience). Hiermee speelt het bedrijf in op de huidige vraag van consumenten om op een gemakkelijke en toegankelijke manier gezonde producten te consumeren. Zowel over de voorbije periodes, als in de toekomst, blijft Greenyard de marktevoluties op de voet volgen, en haar prijszetting aanpassen aan de stijgende inputkosten binnen de nieuwe economische realiteit.
Greenyard blijft ervan overtuigd dat het haar ambities en financiële doelstellingen zal bereiken, om tegen 24/25 een omzet van € 5 miljard en een Aangepaste EBITDA tussen € 200-210 miljoen te bereiken.
Bron: Greenyard