Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een van de oudste en grootste groentenexporteurs van Nederland

Uit de oude doos: Boers Holland

Boers Holland te Waddinxveen is een van de oudste Nederlandse exporteurs. In 1889 legde de heer Boers, grootvader van de huidige directeur, de grondslag voor het bedrijf. De zaak was eerst in het Westland gevestigd, maar na enkele verhuizingen heeft men 12 jaar geleden de moderne panden te Waddinxveen betrokken. Ook deze ruimten zijn intussen weer te klein geworden. Het kleine plantje is thans uitgegroeid tot een reusachtige boom. Nu laden bij Boers dagelijks in het hoofdseizoen 50 tot 60 vrachtwagens, die hun vrachten naar Scandinavië, Duitsland, Frankrijk, België en Engeland brengen. Men beschikt over een vloot van circa 70 vrachtwagencombinaties.

Directeur de heer M. Boers

Als Nederlandse exporteur wil Boers niet uitsluitend van Nederlandse producten afhankelijk zijn. De doelstelling van Boers is het gehele jaar door hun klanten een totaalpakket aan te bieden. Als Nederland geen tomaten meer heeft, worden ze uit Spanje of de Canarische Eilanden geïmporteerd. Wat Spanje betreft, begon men 10 jaar geleden met eigen importen van tomaten, komkommers, paprika, aubergines en bonen. Vier jaar geleden werd in Aguilas, in het Murcia district, een vestiging geopend. Van de Spaanse importen komt momenteel 90% direct naar Nederland. De rest gaat rechtstreeks naar Scandinavië en West-Duitsland.

De heer Hensels in de computerkamer

Directe verladingen naar Frankrijk zijn er tot op heden nog niet, maar in de nabije toekomst zullen die zeker gerealiseerd worden. Het is de wens van Boers Holland dat er op korte termijn een verkoopapparaat komt. "Als de grenzen in 1992 opengaan, zijn wij slagvaardig", aldus de heer Hensels. 

De huidige bedrijfspanden worden uitgebreid tot 7000 m2

Naast de Spaanse producten is Boers Holland importeur van Canarische tomaten, komkommers, paprika, aubergines en snijbonen. De heer Hensels: "De Canario's zullen het moeilijk krijgen vanwege de toenemende concurrentie van het vasteland. De laatste jaren begint het exportseizoen later dan voorheen. Dat komt door de late Europese productie in de zuidelijke landen zoals Spanje en Griekenland. We werken met een tiental Canarische afladers die op Tenerife en Las Palmas gevestigd zijn. Het eigenlijke seizoen is eind november begonnen. Na 1992 zullen de Canarische Eilanden het moeilijk krijgen als de Europese grenzen vervallen zijn. Vanwege de gunstige klimatologische omstandigheden zullen zij wat de productie in de maanden januari, februari en maart betreft, hun positie kunnen handhaven." 

Bij Boers laden in het hoofdseizoen dagelijks 50 tot 60 vrachtwagens

Naast de groenten exporteert Boers onder de naam Fresh Flower bloemen, planten, knollen, bollen en struiken. Wat de verse bloemen betreft, worden er vooral veel tulpen, narcissen gemengde boeketten verkocht. Het exotisch fruit importeren zij zelf, maar men koopt ook in andere Europese landen bij. De kiwi is de laatste jaren zo belangrijk geworden dat het reeds een hoofdproduct genoemd mag worden.

Boers Holland is een van de grootste Nederlandse groentenexporteurs. het bedrijf behoort tot de top drie. De basis is de goede organisatie en de zelfdiscipline van directie en personeel. Door deze organisatie en discipline zijn het mensen van de klok. Alles verloopt bij Boers Holland planmatig. Deze vuistregel, die men zichzelf opgelegd heeft, is noodzakelijk willen de 50 à 60 vrachtwagens die dagelijks geladen worden op tijd vertrekken, om eveneens weer op tijd bij de klanten te arriveren. Door de toenemende omzet worden de huidige bedrijfspanden uitgebreid en gemoderniseerd. De bedrijfsruimte wordt met 2000 m2 uitgebreid tot 7000 m2, terwijl er 257 dockshelters gebouwd worden.

Bron: Primeur 09 - Jaargang 03 - 18 november 1988

Publicatiedatum: