Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Branche-organisatie INretail komt met bredere energiecampagne

Doen groentemannen mee met het deurendicht-beleid?

De gesloten deur moet de standaard worden in de winkelstraten. Branche-organisatie InRetail komt met een campagne om dat te bewerkstellingen. "Als je als winkelier je deur openhoudt, dan heb je iets uit te leggen aan de maatschappij", zei Inretail-directeur Jan Meerman tegen de NOS. InRetail vertegenwoordigt de non-food sector, maar hoopt dat ook voedselverkopers als supermarkten en groentezaken zich bij het initiatief aansluiten.


De open deuren zijn het visitekaartje van Groentehandel Bulters

"We willen niet dat de ene zaak de deur dicht heeft en de andere 'm openhoudt. Het zou goed zijn als er uniform beleid komt", aldus Meerman. InRetail wil ondernemers stimuleren om naar energiezuinige oplossingen te zoeken. Naast winkeldeuren dicht juichen ze het gebruik van zonnepanelen, (collectieve) inkoop van energie, isolatie, ledverlichting enzovoorts toe. “De manier waarop ondernemers energie besparen, is aan hen. Als iedere ondernemer daarin een verantwoordelijkheid pakt, maken we met onze sector impact”, aldus de branchevereniging.


Koelmeubel met bewerkte producten

AGF-winkels KropSla en Bulters zijn in elk geval niet van plan om aan de deurendicht-oproep gehoor te geven, ze hebben geen airco. Voor Bulters is de winkel een grote open deur met brede uitstalling van groente- en fruit buiten als visitekaartje. “Daarom hebben we bewust juist geen airco”, vertelt Eric Bulters. Verder let hij wel goed op duurzaamheid. “We hebben al jaren geleden allerlei energiebesparende maatregelen genomen. Alle verlichting is al led en koelingen zijn zo zuinig mogelijk afgesteld.” Toch wordt er een tandje bijgezet nu de energieprijzen zo gigantisch zijn gestegen. “De koelcel lieten we nog weleens openstaan, maar die gaat nu telkens netjes dicht.”


Holthuizen Groente en Fruit houdt deur wel gesloten bij warme dagen in verband met de airco

Een gekoelde winkel is voor de houdbaarheid van AGF-producten wel beter. Het is ook daarom dat Holthuizen AGF in Amsterdam twee jaar geleden een airco liet installeren. Daarbij voerden ze al meteen het deurendicht beleid in, vertelt Timo Holthuizen. Voor klanten is dat geen belemmering om binnen te stappen. “We hebben een heel groot raam, dus die zien wel dat er reuring is.”


Koeltoonbank Holthuizen Groente en Fruit

KropSla in Alkmaar maakt geen gebruik van klimaatbeheersing middels airconditioning. “We zitten in een heel oud pand dat niet te isoleren valt, het heeft dus geen zin om een airco te installeren”, vertelt eigenaar Pierre van den Bosch. Desondanks blijven de producten goed via het systeem: producten zo lang mogelijk in de koelcel houden en een kleine voorraad in de winkel.

Verder heeft KropSla al jaren geleden energiebesparende maatregelen genomen. “In 2019 schakelden we al over op LED-verlichting. Onze koelmeubels zijn wel 25 jaar oud, maar die bevatten de nieuwste koelsystemen met energiezuinige en minder milieubelastende koudemiddelen.” KropSla heeft in 2014 het roer omgegooid en heeft vol ingezet op gemak. “Sindsdien zijn we ieder jaar flink gegroeid. Ik dacht dat het na een aantal jaar zou stabiliseren, maar ook dit jaar zit ik op 12% ten opzichte van vorig jaar.”


Open deuren bij KropSla in Alkmaar

Al dat koken, snel terugkoelen en koelhouden, kost enorm veel energie en door de stijgende kosten vliegt de energierekening omhoog. “Van 800 naar 2000 per maand. Dat kunnen we ten dele doorberekenen aan onze klanten, dus we zullen dit jaar wel wat in moeten leveren.” Dat klanten door de inflatie hun hand op de knip houden merkt Pierre niet. “Bij ons komen veel toeristen en die laten het geld nog wel rollen. Ook de vaste klanten blijven hun geld uitgeven aan goede kwaliteit groenten en fruit. Maar op de langere termijn kan dat wel veranderen. Het effect van de financiële crisis in 2008 kwam bij groentewinkels ook pas 2 jaar daarna aan.”


De koeltoonbank bij KropSla

Een grote wens van KropSla is zonnepanelen op het dak. “Dat probeer ik al vier jaar voor elkaar te krijgen, maar ons dak is ingewikkeld en er is geen enkele installateur die dat wil doen. De energietransitie is een mooi ideaal, maar er moeten wel voldoende technische mensen zijn. Ik wacht al 2 jaar op een loodgieter die mijn lekkende dakgoot kan repareren”, besluit Pierre. 

Voor meer informatie:
Eric Bulters
Groentespecialist Bulters
Maasstraat 12
Haarlem
T: +31 (0)23 537 3271
info@agfbulters.nl     
www.agfbulters.nl        

Timo Holthuizen
Holthuizen Groenten en Fruit
Chr. Huygensplein 27
1098 RA Amsterdam
T: +31 (0)20 694 3221
holthuizen.agf@gmail.com
www.holthuizenagf.nl

Pierre van den Bosch
Groentehandel KropSla
Fnidsen 83
1811 NE Alkmaar
T: +31 (0)72 511 35 39
info@krop-sla.nl 
www.krop-sla.nl