Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
DLG verwacht vertragingen onder controle te houden

"Door de staking zijn er 2 afvaarten gekort en hebben wij het gebruik van Felixstowe gedeeltelijk moeten verleggen"

Tholen - In Felixstowe, de grootste containerhaven van het Verenigd Koninkrijk, is sinds maandag een achtdaagse staking begonnen. "Het is een uitermate impactvolle staking. Voorlopig hebben we de vertragingen nog wel onder controle, waardoor er op het moment nog geen sprake is van verliezen. We kunnen echter niet uitsluiten dat deze nog gaan komen", vertelt Nicole Visbeen van DLG DailyFresh op woensdag 24 augustus.

De haven verwerkt 48% van de Britse containerhandel en binnenkomst. Echter is de staking meest impactvol op de RoRo Ferry die vanuit Rotterdam vertrekt. Voor de Nederlandse groenten- en fruitsector is het Verenigd Koninkrijk, na Duitsland, de belangrijkste afzetmarkt. 

Dit vergt voor het transportbedrijf echter wel de nodige zoektocht naar alternatieve oplossingen nu zo'n 1.900 havenarbeiders hun werk hebben stilgelegd. "Normaal gesproken gebruiken we veelal Felixstowe en Harwich. Door de staking zijn er 2 afvaarten gekort en hebben wij het gebruik van Felixstowe gedeeltelijk moeten verleggen. Echter kunnen we deze niet volledig op een andere afvaart toevoegen zoals Harwich. Daardoor snijden we alle rederijen aan om het daar te vergroten." Het is momenteel sowieso een vrij intensieve periode voor het bedrijf, want het zit middenin de overname van de logistieke activiteiten van Gist Nederland. "We zitten dan ook een aantal keer per dag met meerdere tradelanes (DailyFresh, Perishables en Gist, die 28 augustus volledig naar DLG overgaat) in een teams call om te kijken hoe we alles verschepen en/of via de weg naar het VK krijgen."

Toch verwacht DLG geen al te grote hinder te ondervinden in de leveringen van producten. "We gebruiken 9 verschillende corridors, waardoor ik verwacht dat we er in principe wel uit zullen komen. Door het gebruik van meerdere corridors leveren we gelukkig vooralsnog redelijk op tijd. Bovendien hebben we altijd de Eurotunnel als optie, alleen vergt dit veel capaciteit."

In de komende dagen zal dit, zo stelt Nicole, ook niet veranderen. "Natuurlijk zal de hoeveelheid van producten dat naar het VK moet bepalen hoeveel hinder we zullen ervaren. Het kasgroentenseizoen in Nederland loopt echter langzaamaan af en we zullen moeten afwachten wat andere productgroepen gaan doen de komende dagen. Voor het weekend voorzie ik geen problemen. Veel transporteurs zullen in het weekend niet richting VK vertrekken, maar wij zijn een organisatie die 7 dagen per week doordraait. Bovendien lopen de stakingen in Felixstowe wel gemoedelijk, moet ik zeggen. De ochtend aankomst Felixstowe loopt op het moment aardig, maar dit kan natuurlijk snel veranderen."

Lees hier de reactie van de Britse AGF-sector op de staking

Voor meer informatie:
Nicole Visbeen
Daily Logistics Group
nicole.visbeen@dlg-logistics.com 
www.dlg-logistics.com