Francisco Peñacoba van Bell Pepper Lovers:

"Er liggen nog veel kansen op de wereldmarkt voor paprika's uit Mexico"

Mexico is de grootste exporteur van paprika's ter wereld. Volgens gegevens van Faostat, de statistische dienst van de FAO, heeft het land in 2020 in totaal 1.138.288 ton pepers en paprika’s naar verschillende markten over heel de wereld geëxporteerd. Daarmee is het goed voor 28,4% van het totale volume aan verhandelde paprika's op de wereldmarkt. 

De Mexicaanse paprikasector heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt als gevolg van de toegenomen vraag van zijn belangrijkste klant, de Verenigde Staten, en de ontwikkeling van de kasteelt, die niet alleen een grotere efficiëntie en controle in de teelt mogelijk maakt, maar ook de mogelijkheid biedt om jaarrond verse kwaliteitsproducten te leveren. Momenteel vindt bijna 50% van de paprikateelt in Mexico in kassen plaats. Een van die kasbedrijven is Bell Pepper Lovers.

"Bell Pepper Lovers is een Mexicaans bedrijf dat in 2017 is opgericht en momenteel meer dan 280 werknemers telt. We hebben veel verschillende afdelingen: Kwaliteit, Veiligheid, Productie, Verpakking en Marketing, Personeelszaken, Boekhouding, Onderhoud, Aankoop, Logistiek, Speciale Projecten en Management. We zijn gevestigd in Lagos de Moreno, in de staat Jalisco", legt Francisco Peñacoba, algemeen directeur van het bedrijf, uit.

"Momenteel telen we 12 hectare paprika op substraat in hightech kassen. De jaarlijkse productie bedraagt 3,6 miljoen kilo. We gebruiken CO₂ en verwarming en hoewel onze teelt conventioneel is, hebben we via BioBee geïntegreerde plaagbestrijding geïmplementeerd met behulp van nuttige insecten. Daardoor is het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen drastisch gedaald en maken we van onze paprika’s een echt kwaliteitsproduct."

De teelt van Bell Pepper Lovers is gericht op export naar de Verenigde Staten en Canada. Volgens gegevens van USDA vertegenwoordigde de import uit Mexico in 2020 77% van het totale volume groenten dat door de Amerikaanse markt werd geïmporteerd.

"We werken samen met Nature Fresh Farms, een Canadees bedrijf dat de afzet van ons product in beide landen coördineert. Onze paprika’s vind je terug in supermarkten zoals Costco, Kroger, Wegmans, Sam's, enz."


Francisco Peñacoba

"We telen de paprika's in de drie kleuren: rood, geel en oranje. We verpakken ze bij voorkeur los in flowpack", vervolgt Francisco Peñacoba. "Afhankelijk van de klant leveren we de paprika’s met 6 of 3 in een zakje. Een ander deel van de klasse I producten wordt ook in bulk verkocht in kartons van 11 pond. Op basis van een analyse van de trends van de afgelopen jaren hebben we gezien dat er een marktvoorkeur is voor rood." 

Kansen op andere markten 
De meest recente resultaten van de sector, verstrekt door het ministerie van Landbouw, tonen de dynamiek van de Mexicaanse paprikateelt. Ondanks de toch al aanzienlijke omvang van de productie is er nog steeds een interessante groeimarge. In de periode van januari tot en met november 2021 groeide de export van paprika’s met 5,4% tot € 1,38 miljard. 

"We zijn er zeker van dat er voor ons nog kansen liggen op andere markten om onze teelt verder uit te breiden. Vanwege de nabijheid kijken Mexicaanse telers en exporteurs steeds naar het noorden, wat dat is onze natuurlijke markt, maar we beginnen onze hoofden ook in andere richtingen te draaien, want we zijn er ons van bewust dat er zeer goede afzetmogelijkheden voor onze producten in andere markten liggen. De kwaliteit van Mexicaanse paprika’s en pepers staat immers buiten kijf", benadrukt Francisco.

"Een interessant voorbeeld is het Verenigd Koninkrijk. Na de Brexit is het een goed moment om die markt te openen vanwege de moeilijkheden in de handel met de rest van de EU, die de belangrijkste leverancier van AGF-producten voor het VK was. Ook verder weg gelegen landen zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar zijn markten waarvan we zeker weten dat ze vroeg of laat een vaste bestemming voor onze producten zullen zijn."

"De unie van de drie Noord-Amerikaanse markten is essentieel"
De Verenigde Staten blijven echter de belangrijkste klant. De handelsrelatie tussen de Mexicaanse groente- en fruitsector en de Verenigde Staten staat sterk na decennia van nauwe bilaterale activiteit en gezamenlijke groei. Toch beleefde de sector in 2021 een moeilijk moment toen verschillende van de Mexicaanse exportproducten door de USITC onder de loep werden genomen voor hun mogelijk negatieve impact op de Amerikaanse teelt. 

"We zijn ervan overtuigd dat we in deze kwestie geen problemen zullen krijgen. Zowel de Verenigde Staten als Canada hebben een aanbodtekort van bepaalde producten, waaronder ook paprika. Dat tekort wordt gedekt door de Mexicaanse telers die overigens onderworpen zijn aan strikte regelgeving wat kwaliteit en productveiligheid betreft. Daarvoor hebben we de juiste certificeringen."

"We werken alle drie met dezelfde regels en we voorzien in de behoeften van de ander als die de eigen vraag niet kan invullen. De afzet van onze producten heeft geen invloed op onze concullega’s in de VS of Canada, omdat we een vraag dekken waaraan zij vandaag niet voldoen met hun huidige productie."

"Ik denk dat de samenwerking tussen de drie Noord-Amerikaanse markten in alle opzichten van fundamenteel belang is, en ik heb het niet alleen over de land- en tuinbouwmarkt. Het vrije verkeer van producten heeft de deuren geopend voor veel investeringen, heeft de economieën ontwikkeld en miljoenen banen gecreëerd in de drie landen. Ik heb altijd geloofd dat eendracht macht maakt. Samen staan we sterker."

Voor meer informatie:
Bell Pepper Lovers
Tel: +52 477 104 2023 (Mexico)
contact@producelovers.com
www.producelovers.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven