De vrachttarieven voor koelcontainers stegen in het jaar tot en met het tweede kwartaal van 2012 met meer dan 50%, in lijn met de prijsstijgingen voor droge lading, en zullen in het derde kwartaal van 2012 naar verwachting verder stijgen, sneller dan de prijzen voor droge lading. Er is al sprake van enige stabilisatie op sommige routes voor koeltransport en naar verwachting zal dit worden gevolgd door bescheiden dalingen tot 2023, omdat vrachteigenaren terugschrikken voor onhoudbare vrachtprijsstijgingen, aldus het jaarverslag en de prognose voor 2022/23 van Drewry Reefer Shipping.
De Global Reefer Container Rate Index van Drewry, een gewogen gemiddelde van de tarieven op de top 15 van intensief voor reefers gebruikte vaarroutes, steeg in het tweede kwartaal van 2022 met 50,4% j-o-j. Verwacht wordt dat de cijfers voor het derde kwartaal van 2022 verder zullen stijgen, hoewel het groeitempo zal vertragen (zie grafiek).
Op de oost-westroutes zijn de vrachttarieven in de afgelopen vier kwartalen slechts licht gestegen, omdat de capaciteitsdruk is afgenomen dankzij de afzwakkende handel in varkensvlees van Europa en Noord-Amerika naar Aziƫ. De uitzondering was de westwaartse trans-Atlantische route, waarvan het volume tot en met het tweede kwartaal van 2021 met 9% toenam, terwijl de gemiddelde vrachttarieven in dezelfde periode verdubbelden.
Bron: drewry.nl