Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jochen Borremans, Bingo Trans, ziet:

Naast uitdagingen in de transportsector ook kansen in de logistieke afhandeling

Tholen - Ondanks alle uitdagingen in de logistieke sector, ziet zaakvoerder Jochen Borremans van Bingo Trans ook kansen. De zaakvoerder van het bedrijf uit Sint-Katelijne-Waver dat gericht is op de logistieke afhandeling en het vervoer van groenten en fruit vanuit veiling BelOrta merkt op dat er vooral vraag is naar dienstverlening die de klanten ontzorgt. Een service waar Bingo Trans zich steeds meer op richt. Flexibiliteit speelt daarbij een grote rol, geeft de zaakvoerder aan. “Het is belangrijk dat je snel en flexibel kunt inspelen op de vraag van dat moment. Wij zitten hier ter plaatste op de veiling, dus wij kunnen daar vrij snel op schakelen, terwijl het veel tijd kost als een bedrijf een personeelslid naar hier moet sturen."

Transport loopt door
Op vraag van de klant kan Bingo Trans alle logistieke afhandeling verzorgen. “Dat kan inhouden orderpicking, het gereedmaken van pallets voor export of het uitvoeren van de controles op de veilingaankopen van de klanten. Voor buitenlandse handelaren kunnen wij de verlading doen en maken we zo nodig de CMR’s.”

Jochen merkt in het juninummer van vakblad Primeur dat vooral bij de export richting het zuiden van Europa, nog meer dan voorheen, prijs een rol speelt. “Nu worden tekorten voor bijvoorbeeld tomaten in die landen alleen ingevuld als het product goedkoop is, terwijl voorheen vooral het tekort leidend was.” Naast logistieke afhandeling richt Bingo Trans zich op het binnenlands groupage transport van groenten en fruit vanuit de veiling in Sint-Katelijne-Waver. “Ook in deze tak blijft het werk doorlopen,” geeft Jochen aan. “Buiten de kostenstijgingen merken we op de binnenlandse markt weinig van de geopolitieke spanningen.”

Kostenplaatje lastig rond te krijgen
Toch is het geen business as usual laat de zaakvoerder weten. Hij geeft aan dat de kosten nu dusdanig fluctueren dat zelfs met wekelijks aangepaste tarieven niet altijd een sluitend kostenplaatje te maken is. “De oplopende brandstofprijzen worden voor een deel gedekt met een toeslag, maar op bepaalde momenten gaan de prijzen zo snel omhoog en omlaag dat je met een toeslag op weekbasis er soms niet komt, omdat de verschillen te groot zijn.”

Bingo Trans heeft ervoor gekozen om de prijzen op een wekelijkse basis aan te passen, omdat een dagelijkse aanpassing administratief niet haalbaar is. “Sinds de Oekraïne-oorlog zijn er periodes geweest dat de dieselprijzen drie keer per week wijzigden. Dan merk je toch dat het soms te weinig is, wat wordt doorberekend.”

Daarnaast noemt Jochen de prijzen van alle toebehoren, die ook fors stijgen. Zo geeft hij aan dat sinds de prijsverhoging van 12 procent die Bingo Trans in januari doorvoerde op basis van de toenmalige kostenstructuur, bijvoorbeeld de bandenprijzen al drie maal zijn verhoogd. Hij spreekt van grote uitdagingen voor de sector en vraagt zich af of de situatie terug gaat stabiliseren of dat het nog erger zal worden? “We weten niet wat we mogen verwachten.”

Kostprijs en capaciteit
Binnen de Bingo Trans-tak die is gefocust op de logistieke afhandeling, is één van de aandachtspunten luchtvracht. Een activiteit die er volgens Jochen een aantal jaren geleden veelbelovend uitzag. “Daarin was – hoewel niet snel – zeker groei. Maar met corona is het luchtvervoer van AGF helemaal in elkaar gestort. Juist toen het herstel wat begon in te zetten, is met het Rusland/Oekraïne-verhaal de opstart weer helemaal teruggevallen.”

Jochen wijt het aan de oplopende kostprijs van luchtvracht, maar ook aan de nog altijd niet op het pré-corona teruggekeerde aanbod van luchtvrachtvolume. “Met enerzijds prijzen die de pan uit rijzen omwille van kostprijzen, toeslagen en kerosine en anderzijds een gebrek aan capaciteit, moeten klanten een afweging maken. Bij vertragingen in het luchttransport wordt er gevraagd naar extra stockage van verse groenten en fruit, wat niet evident is. In combinatie met de hoge prijzen is het dan nog de vraag of er aan het product verdiend kan worden.”

Vertragingen
Jochen stelt vast dat de situatie rondom luchtvracht steeds moeilijker is, omdat het onder meer al niet mogelijk is om de klant correcte informatie te bieden over wanneer vluchten plaatsvinden. “Als een klant bijvoorbeeld alles voorziet voor vertrek zaterdag en de vracht vliegt uiteindelijk dinsdag, dan is dat product al drie dagen oud en tegen dat het op de bestemming aankomt is het meer dan een week oud. Dat gaat qua houdbaarheid niet met groenten en fruit.”

De zaakvoerder geeft aan dat sommige eindklanten door deze onzekerheid de handdoek in de ring gooien en producten van een andere oorsprong zoeken. Anderen passen dan weer het verschil bij om hun klanten te houden. Hoe dan ook, Bingo Trans kan niet anders dan vaststellen dat het luchtvervoer van AGF – en daarmee ook de afhandeling ervan – terugloopt. Daarom prijst Bingo Trans zich gelukkig met meerdere activiteiten binnen het bedrijf. “Voor een bepaald deel richten we ons op de logistiek en voor een ander deel op het transport. Daardoor kunnen we naar behoefte schuiven met mensen en capaciteit van de ene tak naar de andere, wat de flexibiliteit ten goede komt.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Bingo Trans
Jbo@bingotrans.be
www.bingotrans.be