Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joëlla Steenbergen, Europe Retail Packing:

“Meer diversiteit zou de AGF-sector goed doen”

Tholen - De AGF-sector wordt gedomineerd door mannen. Met name op de commerciële afdeling zijn vrouwen sterk in de minderheid. Reden genoeg om AGF-vrouwen eens te vragen hoe zij zich staande houden in deze mannenwereld. In het juninummer van vakblad Primeur was het de beurt aan Joëlla Steenbergen van Europe Retail Packing (ERP).

Joëlla kwam drie jaar geleden als buitenstaande bij ERP in dienst. Ze paste helemaal niet in het gevraagde functieprofiel, maar zelf vond ze dat de aanboden vacature, het uitbouwen van het theeconcept Plukkruidje, heel goed bij haar zou passen. Na een telefoontje kon ze ook ERP daarvan overtuigen. “Mijn achtergrond met het organiseren van evenementen en de bankensector op mijn cv, sloot ik totaal niet aan op de functie-eisen. Door te vertellen wie ik ben en hoe ik naar producten kijk, kon ik toch op gesprek komen en dat pakte gelukkig goed uit.”

Althans voor Joëlla en ERP, want Plukkruidje is tot Joëlla ’s spijt nog niet tot bloei gekomen. Corona zorgde er vlak na de lancering voor dat het concept voorlopig terug in de koelkast is gezet om daar pas na het komende winterseizoen weer mee aan de slag te gaan. “Het is een concept dat sterk afhankelijk is van de toeleveringsketen en stabiliteit in productie is nodig om de kwaliteit optimaal te houden en dit tot een succes te maken. Het zijn kruiden die je niet elke dag ziet en op verschillende plekken en hoogtes groeien. Plukkruidje is een heel mooi concept met verse kruiden, per portie verpakt, om thee van te zetten. Het is een ideaal product voor in de horeca, voor de supermarkt is het helaas nog te vroeg. De thee is per portie verpakt, waardoor iedereen er makkelijk mee kan werken. Plukkruidje is twee weken houdbaar in de koelkast, kan zelf uit de verpakking gehaald worden door de klant (hygiënisch) en is direct in juiste verhouding, wat zorgt voor een perfecte smaakbeleving. Dit gemak is voor de horeca zeer belangrijk, weet ik uit ervaring. Ik heb jarenlang evenementen georganiseerd en weet hoe belangrijk gebruiksgemak van een product is. Extra handelingen, ingewikkelde toepassingen of verkeerd gebruik zorgen alleen maar voor extra kosten en derving, dat wil je natuurlijk voorkomen.”

Ad hoc
Het is ook daarom dat Joëlla haar klanten het hemd van het lijf vraagt wanneer ze iets bij haar bestellen. “De meesten bellen met een opdracht om producten die ze nodig hebben te leveren, maar ik wil dan weten waar het naartoe gaat, hoe het verpakt moet worden en waar ze het voor gaan gebruiken, zodat ik weet dat ze het juiste product krijgen. Dat zijn soms best lastige vragen voor klanten, merk ik, lang niet altijd weten ze het antwoord. In het begin vinden ze dat misschien niet zo leuk, maar als je ze uiteindelijk een passend product kunt bieden, maak je ze wel heel blij.

Zo was er bijvoorbeeld een klant die al jarenlang een basilicumsoort bij ons bestelde voor het maken van pesto en ik kwam erachter dat we daar een veel geschiktere soort voor in het assortiment hebben. Nu zijn ze daarop overgestapt en is de kwaliteit van de pesto verbeterd, hebben ze minder personele handelingen en minder restafval. Ook zijn er bijvoorbeeld klanten die bijvoorbeeld geboste producten in een doos bestellen, maar voor het uiteindelijke gebruik van het product veel beter met los product uit een krat kunnen werken. Dat scheelt weer karton, elastiekjes én handelingen.”

In de AGF-sector worden dingen meestal ad hoc en snel geregeld, voor veranderingen is echter een lange adem nodig, merkt Joëlla. “Ik moest daar heel erg aan wennen. In de AGF is weinig innovatie en is er veel meer mogelijk. De processen hebben enkel een lange aanloop. Je moet echt geduld hebben.”

WhatsApp-groep
De AGF-sector ervaart Joëlla nog als een echte mannenwereld, zeker in sales komt ze weinig andere vrouwen tegen en dat is een gemis. “Meer diversiteit op de werkvloer zal de AGF-sector goed doen, omdat dat kan leiden tot meer innovatie, verhoogde flexibiliteit, en uiteindelijk verbeterde prestaties.” Het werken in de dynamische AGF-wereld met een 24/7-mentaliteit is lastig als parttimer te doen wordt vaak gedacht. De meeste vrouwen willen juist graag, net als Joëlla, werk en gezin combineren. “Gelukkig is het bij ERP wel mogelijk. We werken als team samen en hebben bijvoorbeeld per klant een WhatsApp-groep waardoor iedereen op de hoogte is en kan antwoorden op klantvragen. Ik kan daardoor mijn werk ook goed parttime invullen. Ook klanten hebben er best begrip voor, ze weten op welke dagen ik minder snel kan reageren en zijn bereid daar rekening mee te houden, merk ik. Het is dus ook een kwestie van goed communiceren.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Joëlla Steenbergen
Europe Retail Packing  

joella@europeretailpacking.nl 
www.europeretailpacking.nl