Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Kawaguchi tomatenras goed voor consument, maar ook voor de teler"

Gouden driehoek actief op Chinese markt

Een internationaal bedrijf. Dat is zeker hoe je FoodVentures, dat kassen exploiteert in Oekraïne, Georgië, Kazachstan en China, kunt omschrijven. "We verzorgen de complete exploitatie met profit- en loss-verantwoordelijkheden en telen gewassen als tomaten, sla en bladgroenten," legde Mikel Honders, COO van het bedrijf, uit tijdens de sessie 'Growing for consumer needs' op de Vision Stage tijdens GreenTech in Amsterdam, afgelopen juni gehouden.

Overname
De manier waarop het werkt is als volgt: "Wij nemen het over van een investeerder - in ons geval in China was dat een projectontwikkelaar die een kas bezat, maar geen operationele ervaring had. Wij, als exploitant, betalen een vaste huur voor het gebruik van de kas en runnen hem dan op basis van P&L-verantwoordelijkheid. Wij beslissen wat we telen, wat we betalen voor de zaden, we verkopen de producten... we runnen de kas volledig."

Kawaguchi
In de door Mikel genoemde Chinese kas is ervoor gekozen om ook het tomatenras Kawaguchi van Rijk Zwaan te telen. Qin Yanlei, teler bij FoodVentures China, lichtte deze keuze toe in een video die tijdens het evenement werd getoond: "Vorig jaar hebben we zes roze vleestomaten geprobeerd. De Kawaguchi RZ was de beste. Dit jaar telen we meer Kawaguchi's. De opbrengst is hoog, ze zijn van gelijke grootte, en de Brix-waarde ligt rond de 6. Ik teel dit ras graag, en ik eet deze tomaten ook graag."

Just Roos, CCO van FoodVentures China: "Wij telen hier de Kawaguchi RZ in onze kas, en dit is een van de rassen waar men in China dol op is. We telen ze omdat er een enorme vraag naar is. Een paar van de grootste verkoopkanalen in China hebben dit ras een eigen merknaam gegeven. We verkopen het ook in andere topwinkelketens in Shanghai en de feedback is zeer goed."

Tomaten testen
Terug van het scherm naar het podium, waar Mikel het verhaal van FoodVentures China vervolgt. "We zijn ongeveer twee jaar geleden begonnen, toen de kas werd gebouwd, in Shanghai. Onze eerste proef duurde 4 tot 5 maanden, waarin we 10 tot 12 verschillende soorten tomaten kweekten, om die te testen op de markt."

Verkenning van de markt
FoodVentures werkt voor al hun projecten samen met Rijk Zwaan. "In de landen waar we actief zijn is er niet altijd een vaste markt. Het is niet altijd duidelijk wat er geteeld moet worden. Dus in het begin analyseren we altijd de behoeften van de markt. We werken nauw samen met Rijk Zwaan om inzicht te krijgen in wat de retailkanalen nodig hebben en wat de consument eigenlijk wil."

De manier waarop ze dat doen is door het organiseren van proefpanels, die testen bij retailers en restaurants. "Op basis van de feedback van consumenten besluiten we wat we gaan telen", voegt Mikel toe.

Uitdagingen
Klinkt goed, maar er zijn ook uitdagingen, zoals het klimaat. "Waar we ook naartoe gaan, we vinden een nieuw klimaat, of een nieuwe kas. Het klimaat is een echte uitdaging. Maar onze grootste uitdaging is Covid. We hebben net een lockdown van twee maanden gehad in Shanghai. Iedereen heeft letterlijk twee maanden in de kas geslapen."

Dat leverde echter ook kansen op. "Vanaf dat moment konden we niet meer leveren aan retailkanalen of markten. Alles stopte. Dus gingen we van 90% B2B verkoop naar 100% B2C verkoop. Zo konden we onze producten rechtstreeks naar de mensen brengen, door pallets met Kawaguchi-tomaten direct aan consumenten te verkopen."

Teler... en consument
Kawaguchi bleek dus een goede optie voor de consument, maar ook voor de teler, zoals Jan Doldersum, Manager Chain & Retail bij Rijk Zwaan, uitlegt. "Je hebt de juiste resistenties, opbrengst en gelijke grootte nodig; dat zijn echt belangrijke andere eigenschappen van het ras. Dus uiteindelijk is de teler blij, en heb je ook een blije consument."

Alibaba
Rijk Zwaan ondersteunt ook in tuinbouwprojecten door telers en retailers met elkaar in contact te brengen. "Een van de eerste bezoeken die ik met een van de collega's van Mikel had, was aan het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou", vertelt Jan. "Alibaba is interessant omdat zij het online en offline verkoopkanaal hebben. Destijds bezochten we hun offline Hema winkels, maar nu zijn we ook direct verbonden met het Alibaba agrarische (online) team."

In een video die vervolgens werd getoond, zei Shi Jing, van Alibaba's Digital Agriculture Business Unit, iets over deze samenwerking. "Alibaba Group is een van de eerste bedrijven in China die de retail e-commerce betreedt. In 2020 bedroeg het transactievolume van tuinbouwproducten al meer dan 300 miljard Chinese yuan. De categorie verse groenten en fruit is altijd de kerncategorie en de categorie met het hoogste terugkooppercentage."

Paprika is een goed voorbeeld. "Paprika draagt bij aan een zeer groot verkoopvolume. De jaarlijkse verkoop van paprikaproducten op het TaoCaiCai platform en Tao's serieverkoopkanalen bedraagt honderden miljoenen yuan. We hebben gemerkt dat consumenten niet zomaar tevreden zijn met gewone groene paprika's. Vooral jongere consumenten willen kleurrijke paprika's met een hoger suikergehalte, meer geschikt voor rauwe consumptie of in salades."

"Toen we deze trend zagen, via marketinggegevens, hebben we, om beter aan de behoeften van consumenten te kunnen voldoen, samengewerkt met Rijk Zwaan. Zo vonden we een paar paprikatelers die de producten leverden die aan de behoeften van consumenten voldeden, en hebben we online en offline verkoopkanalen van Alibaba geïntroduceerd."

"We hopen in de toekomst, door een efficiënter systeem in de toeleveringsketen van Ali op te zetten en samen te werken met Rijk Zwaan, een nauwe band te onderhouden met telers en teeltcentra."

Gouden driehoek
Dit partnerschap is onderdeel van de strategie die Jan omschrijft als de 'gouden driehoek'. "Je hebt het zaadbedrijf, de teler en de retailer. Die breng je dan samen. En natuurlijk zijn we blij dat Alibaba deze samenwerking zo waardeert."

Wat Rijk Zwaan naast dat innovatie-aspect ook doet, is het bij elkaar brengen van de supply chain. Jan: "We noemen dat de sourcing tool, het vinden van sourcing solutions: Kunnen we telers vinden die volgens hun specificaties kunnen produceren? Dat betekent dat retailers het hele jaar door een stabiele aanvoer en kwaliteit hebben. En zo hebben we FoodVentures ook geholpen bij het vinden van retailers om hun producten af te zetten."

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com