investeringen in gecontroleerde, bedekte teelt

"Kapitaal aantrekken in de VS is makkelijker dan in Europa"

"Er zijn niet veel mogelijkheden om kapitaal veilig te stellen. Er zijn op dat vlak nu meer uitdagingen. Kapitaal aantrekken in de VS of in Europa is heel anders geworden. 95% van de VC-fondsen (Venture Capital) in de afgelopen tien jaar zijn besteed aan technologie. Twee factoren die investeerders niet bevallen zijn het industriële gedeelte ervan en het feit dat het CapEx en intensief is. VC's in Europa hebben meestal niet de tijd en de teams om echt te begrijpen wat wij doen," aldus Gilles Dreyfus, CEO en mede-oprichter van Jungle.

In juni konden mensen de Indoor AgTech opnieuw in levende lijve meemaken, na enkele online versies van het evenement. Er was een panel over het opzetten van mondiale CEA-innovatiehubs en markten, bestaand uit Gilles Dreyfus (President van Jungle), Cristián Sjogren (CEO bij AgroUrbana), Yong Park (CMO bij Farm8 en PlantT), Dirk Aleven (CEO bij FoodVentures) en David Verbitsky (Managing director bij Nomura Greentech).

Gilles Dreyfus

Gilles vertelde het publiek dat de vele verschillende aspecten van vertical farming, zoals agronomie, technologie, human resources en financiële modellering, nog geen bestaande benchmarks hebben in Europa. Dat komt omdat er tot nu toe nog niet veel winstgevende organisaties zijn, zelfs niet op grote schaal.

Gilles gelooft dat tijd de beste manier is om financiering veilig te stellen. En een mix van financiering voor je activiteiten is de beste manier. Jungle heeft een mix van VC geld en investeringsfondsen om haar financiering veilig te stellen. Daarnaast helpt het onderrichten van de financierende partijen hen om meer inzicht te krijgen in de correlatie tussen alles wat er gebeurt aangaande duurzame energie, dalende prijzen, efficiëntie, energieverbruik enzovoort.

Door voortdurend financiële deelnemers te onderwijzen, heeft het bedrijf nu haar financiën kunnen splitsen; ⅓ is schuld, ⅓ is schuld bij banken en ⅓ is Franse staatssteun. "Er zijn dus veel obstakels te overwinnen voor je in staat bent om geld op te halen."


Dirk Aleven

'Realistischer landschap'
Dirk Aleven, CEO van FoodVentures, voegde daaraan toe dat het heel opmerkelijk is om te zien dat er enorm veel geld is geïnvesteerd in zogenaamde 'ag solutions'.

"Ik denk dat we hier een realistischer investeringslandschap gaan zien. Het tuinbouwmilieu moet realistisch zijn. Tuinbouw is een zware taak en wordt in de eerste plaats door de teler zelf verricht. Daarom moeten de technologieën die we ontwikkelen de telers die betaalbaar voedsel produceren ondersteunen."

Begeleiding van de overgang van traditionele- naar indoor ag
Yong Park, CMO van Farm 8 en PlantT Farm merkte op dat zijn bedrijf altijd eigen fondsen en overheidsfondsen heeft gebruikt, maar ook samenwerkt met kleine, middelgrote en grote bedrijven. Als er iemand wil overschakelen van traditionele naar indoor farming, zet Farm8 een bedrijf op, geeft voorlichting over de overgang en koopt het uiteindelijk de producten op.

"Dat is de manier waarop wij uitbreiden, maar overzee is het heel anders. We willen echter samenwerken met leveranciers en distributeurs die groenten vermarkten, waardoor we onze financiering kunnen verdelen en kunnen samenwerken met lokale overheden."


Yong Park

Geen plaats voor verbetering
Het is echter helemaal niet zo gewoon dat er hoogwaardige producten in de supermarkten liggen. Integendeel, in Latijns-Amerika zijn er twee soorten telers, die ofwel voor de exportmarkt produceren, of voor de lokale markt. Cristián Sjogren, CEO van AgroUrbana, wees erop dat grotere bedrijven zich richten op de exportmarkt. De kleinschalige telers moeten daarentegen aan de vraag van de lokale markt voldoen. Deze telers hebben vaak geen toegang tot financiering en beschikken slechts over een klein areaal om aan die enorme vraag te voldoen.

"Telers krijgen slechts 15-20% van de waarde van het product dat in supermarkten wordt verkocht. Maar helaas hebben ze geen toegang tot financiering en verbetering van hun technologieën." Dat brengt ons bij Agtech, dat slechts 5% van het marktaanbod dekt. Cristián sprak over de uitdagingen voor Controlled Environment Agriculture (CEA) in Chili, die volgens hem erg groot zijn, omdat ze zich in een concurrerende markt bevinden. CEA concurreert met goedkope arbeidskrachten en een 'perfect mediterraan' klimaat. En met een informele markt, wat betekent dat slechts 20% van de huishoudens de producten in de winkel koopt.


Cristián Sjogren

Kansen voor CEA in Chili
"Om een bedrijf op te bouwen dat schaal nodig heeft, zoals een kas of een vertical farm, heb je eerst een goede positie in de markt nodig. Dat is nodig om de distributie veilig te stellen en te beheren om te kunnen verkopen aan retailers en de foodservice. Sommigen hebben dat al bereikt, maar wij zien nog veel meer mogelijkheden voor CEA," aldus Cristián.

Allereerst is er de toenemende waterschaarste waar Chili de laatste tien jaar mee te kampen heeft. Daarnaast warmt het klimaat 20% sneller op (zoals Cristián beweerde), en ligt de totale groenteconsumptie onder de 50%. Dan is er ook nog de enorme verstedelijking in de steden, waar de meeste vraag naar duurzame en lokale producten vandaan komt. Cristián verwacht een snelle groei van de groenteconsumptie door stedelijke gebieden.

Gilles sloot zich aan bij Cristián door in te gaan op de consumentenkant van de zaak. Volgens hem gaat het bij de consumenten van vertical farming in Frankrijk om wat de retailers zeggen. "We gaan 30 jaar terug in de tijd, toen de eerste telers het biologische label wilden introduceren. In het begin wilde niemand deze producten, maar vandaag de dag is het de basis. Er is een gebrek aan kennis over hoe de gewassen worden geteeld, wat betekent dat we mensen moeten informeren."

Overal premiummarkten creëren
Yong koos Mongolië om zijn stelling toe te lichten en sprak over het feit dat de markt een zeer beperkt aanbod in bladgroenten heeft. Farm8 heeft onlangs bladgroenten in het land geïntroduceerd, waardoor het perspectief van de klant op groenten op een lokale markt kan veranderen.

"Er liggen enorme kansen voor vertical farms in dit soort markten. Vertical farms kunnen de perceptie van de consument over groenten veranderen. Aangezien vertical farms kunnen concurreren met groenten die uit andere landen worden geïmporteerd, geloven wij dat we overal een premium groentemarkt kunnen creëren."

Voor meer informatie:
Gilles Dreyfus, Co-Founder
Jungle
www.jungle.bio/old-home 

 

Cristián Sjögren, Co-Founder and CEO AgroUrbana
www.agrourbana.ag 

 

Yong Park, CMO
Farm 8 and PlantT Farm
www.en.farm8.co.kr

 

Dirk Aleven, CEO
FoodVentures
www.foodventures.eu  

 

David Verbitsky, Managing director
Nomura Greentech
www.nomuragreentech.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven