input gevraagd van o.a. Nederlandse telers

Wat is de toegevoegde waarde van Software-as-a-Service voor telers?

Hoewel er in theorie veel voordelen zijn met Software-as-a-Service voor de tuinbouw, ziet Annelot Schmeitz dat er nog steeds een volgens haar teleurstellend lage benuttingsgraad is. Ze doet momenteel verder onderzoek naar de barrières die tuinbouwtelers ervan weerhouden om SaaS-oplossingen te adopteren op hun bedrijf.

Telers uit Nederland, Marokko en Mexico worden uitgenodigd om deel te nemen aan een nieuw onderzoek naar Software-as-a-Service. Onderaan dit artikel vindt u de contactgegevens van Annelot Schmeitz.

SaaS
Software-as-a-Service (SaaS) is een licentie- en leveringsmodel voor software waarbij software op abonnementsbasis in licentie wordt gegeven en centraal wordt gehost. De gebruiker krijgt via het internet toegang en moet een vergoeding betalen om de software te kunnen gebruiken.

Een bekend voorbeeld van deze constructie is Netflix, waartoe je online toegang hebt, de films/series in eigendom van Netflix blijven, en je een abonnement moet blijven betalen om het te kunnen blijven gebruiken.

Toegevoegde waarde
Annelot Schmeitz schrijft momenteel haar masterscriptie over dit onderwerp, in het kader van haar marketingstage bij WayBeyond Ltd. Onder begeleiding van Kylie Horomia onderzoekt ze de barrières die Mexicaanse, Marokkaanse en Nederlandse (folie)kastelers ervaren bij de overstap naar SaaS-oplossingen.

Annelot met haar WayBeyond collega's op de Fruit Logistica in Berlijn

Wat is de toegevoegde waarde van SaaS voor telers?
"Bij het gebruik van SaaS in plaats van single purchase software, blijft de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en het onderhoud van de software bij de serviceprovider liggen. Er is dus minder behoefte aan een geavanceerde IT-afdeling of grote IT-infrastructuur", legt ze uit. "Bovendien betekent het dat de service steeds beter wordt, dat er nieuwe functies worden toegevoegd en dat je altijd up-to-date bent. Dit resulteert in lagere implementatiekosten en verbetering van de softwarekwaliteit."

De meeste SaaS-oplossingen die voor telers worden aangeboden zijn decision-support tools. "Dit betekent dat de software de besluitvorming op het bedrijf ondersteunt door gebruik te maken van data en de data om te zetten in inzichten", verduidelijkt Annelot. "Aangezien SaaS een zeer dynamische oplossing is, waarbij de relatie tussen de aanbieder van de oplossing (AgTech bedrijf) en de telers continu is, hebben de telers invloed op hun eigen waardecreatie. Zij bepalen dus zelf welke waarde de software hen oplevert en hoe zij hun data omzetten in toegevoegde waarde."

Onderzoek
"Hoewel er veel voordelen zijn gedefinieerd over SaaS voor de agrarische sector, is er nog steeds een teleurstellend lage benuttingsgraad. Daarom is het doel van het onderzoek om verder te kijken naar de barrières die tuinbouwtelers ervan weerhouden om SaaS-oplossingen in hun bedrijf te adopteren."

Om dit te kunnen begrijpen, is het belangrijk om te achterhalen wat de praktische waarde is van SaaS-oplossingen voor telers. Annelot doet momenteel interviews met telers over dit onderwerp.

Het onderzoek vindt plaats op de Nederlandse, Mexicaanse en Marokkaanse markt. Hierdoor kan het onderzoek onderscheid maken tussen high-, mid-, en lowtechbedrijven.

Waar kunnen telers de onderzoeksresultaten voor gebruiken?

  1. Telers worden beter geïnformeerd over de voordelen van SaaS-oplossingen.
  2.  AgTech-aanbieders zullen meer aandacht besteden aan de behoeften van de teler. AgTech aanbieders kunnen de resultaten gebruiken om een 'value facilitator' te worden en zo de klant centraal te stellen in de waardecreatie.
  3. Het resultaat van de studie kan worden gebruikt om telers de voor- en nadelen van de adoptie van SaaS te tonen. Omdat telers veel waarde lijken te hechten aan de mening van andere telers, kunnen ze de resultaten gebruiken wanneer ze zelf de deelname aan SaaS overwegen.

Hoe kunnen de telers helpen/deelnemen?
Er zullen interviews worden gehouden met telers uit alle de drie markten (Nederland, Mexico en Marokko), waarbij vragen zullen worden gesteld over de adoptie van SaaS-oplossingen. De geïnterviewden hoeven SaaS op dit moment niet zelf te gebruiken. De interviews worden online gehouden en duren maximaal een uur.

Voor meer informatie:
Annelot Schmeitz
UTwente
+31(0)615569191
+64(0)2102988534
a.h.l.schmeitz@student.utwente.nl
www.linkedin.com/in/annelot-schmeitz


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven