Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

60e verjaardag van de Hamburgse groothandelsmarkt

De Hamburgse groothandelsmarkt in Hammerbrook is al 60 jaar een hoeksteen van de voedselvoorziening in de regio Hamburg en daarbuiten. Als lid van de Wereldunie van Groothandelsmarkten (WUWM) en als lid van de raad van bestuur van GFI Deutsche Frischemärkte is algemeen directeur Eliane Steinmeyer zeer vertrouwd met de situatie van de groothandelsmarkten.

De directeur en marketingmanager Alexandra Adler vertellen over de huidige uitdagingen en nieuwe mogelijkheden op de groothandelsmarkt. Naast het jubileum kan de groothandelsmarkt zich ook verheugen op een verlenging van de vestigingsplaatsgarantie tot 2044.


Eliane Steinmeyer (links) en Alexandra Adler

Interesse in ruimte op de markt blijft groot
"Tijdens de pandemie is het aantal faillissementen niet boven het normale niveau uitgekomen. Integendeel, de vraag naar ruimte op onze groothandelsmarkt blijft groot. In feite hebben we eerder te weinig dan te veel ruimte. De ruimten worden ook voortdurend gerenoveerd en opgewaardeerd en vooral de koelruimten zijn zeer gewild. Er staan op dit moment zelfs bedrijven op de wachtlijst," merkt Steinmeyer op.

"Bestaande bedrijven die het goed doen, worden meestal groter. Wanneer bedrijven sluiten, is dat vaker te wijten aan ouderdom en een gebrek aan zowel jong talent als personeel. Dit laatste is echter een probleem over de hele linie, ongeacht de sector." Zo is er nauwelijks nog gespecialiseerde detailhandel in de groenten- en fruitsector, en zijn kleine supermarktjes bijna niet meer te vinden.

Hoewel er sprake is van een herstel in de horeca, dat gepaard gaat met een grote vraag, kampt ook deze sector met een gebrek aan arbeidskrachten. "Ze zouden meer kunnen doen als ze meer personeel hadden. Veel personeel is de laatste twee jaar vertrokken. Het personeel in de horeca leeft onder meer van fooien, die niet in de staatssteun zijn opgenomen." Groothandelaren die hoofdzakelijk aan de gastronomische sector leveren, hebben van de directie uitstel van betaling van hun huur gekregen.

Analoge markt, digitale veiligheid
Op de groothandelsmarkt is elektronische handel nog niet aan de orde. Tijdens de pandemie werden echter meer goederen per post besteld. Steinmeyer: "Veel mensen bestellen hun goederen online en laten ze bezorgen, maar dat is niet echt e-commerce. Wij willen een blik werpen op de oplossingen die tot dusver zijn toegepast. Daartoe staan wij in nauw contact met de groothandelsmarkt Rungis in Parijs, die een soort Amazon Fresh voor de groothandel aanbiedt. Wij willen nagaan of dit ook kan worden overgedragen op Duitsland en Hamburg in het bijzonder. Of de plaatselijke markt daar klaar voor is, valt nog te bezien. In het algemeen loopt Duitsland altijd een beetje achter als het om e-commerce gaat," zegt Steinmeyer.

Maar ze is er ook zeker van dat de groenten- en fruithandel niet volledig kan worden gedigitaliseerd: "Wij hebben nog steeds de klassieke analoge markt nodig, d.w.z. stands, pallets en vorkheftrucks. Groenten en fruit kunnen niet via WLAN worden vervoerd. Hoewel we een relatief oude markt zijn, zijn er nog steeds een aantal dingen die kunnen worden gemoderniseerd."

Naast de renovatie van de zalen betekent dit ook de vervanging van de haldeuren, die zullen worden aangesloten op een toegangscontrolesysteem. Marktpassen die toegang verlenen, zijn al enkele jaren geleden gedigitaliseerd. Verder zullen er signaalzenders worden geïnstalleerd aan de poorten van de hallen om de snelheid van de vorkheftrucks in de hallen te verminderen, om ongevallen en dergelijke te voorkomen.

Eliane Steinmeyer

Inflatie tegenover geringe vraag
De inflatie die sinds enkele weken heerst, is vooral merkbaar bij duurdere producten zoals asperges of ingevlogen artikelen. Ook het koopgedrag is veranderd, met een gelijktijdige daling van de vraag. "Zowel voor aardbeien als voor asperges was de vraag eerder wat terughoudend, terwijl de prijzen in sommige gevallen vrij laag waren."

Geringe capaciteiten
Daarbij kwam nog de geringe capaciteit voor luchtvracht en schepen. "De prijzen in de vervoersector zijn over het algemeen sterk gestegen en het einde is nog niet in zicht," vervolgt Steinmeyer. "De schema's zijn daardoor ook in de war geschopt. Terwijl er in China voortdurend lockdowns zijn, zijn er stakingen geweest in de havens van Ecuador en ook in Hamburg. Gecombineerd met de bestaande crisissen, gooit dit de hele sector natuurlijk door de war."

Prijs relevanter dan oorsprong
In de afgelopen twee Covid-jaren is een sterke tendens naar regionale goederen ontstaan. Door de prijsstijgingen zal een groot deel van de consumenten echter steeds meer op de prijs en minder op de oorsprong gaan letten, verwacht Steinmeyer. "Als we ervan uitgaan dat de energieprijzen in Duitsland zo extreem zullen stijgen, zou volgens sommige rapporten tot 25 procent van de bevolking te maken kunnen krijgen met energiearmoede. Dit betekent dat elders besparingen zullen moeten worden doorgevoerd."

Rondleidingen, culturele evenementen en nog veel meer
Na een onderbreking van twee jaar als gevolg van de pandemie vinden sinds juni weer rondleidingen plaats, onder leiding van een oud-werknemer die zelf meer dan 40 jaar bij de groothandelsmarkt heeft gewerkt. "De rondleidingen waren vóór de pandemie regelmatig volgeboekt en zijn dat nu weer. Maar op ons grote terrein vinden ook culturele evenementen plaats, zoals theatervoorstellingen van 'Harry Potter en het betoverde kind'. Ook de Harley Days vonden weer plaats," voegt Adler toe. Maar het terrein wordt ook gebruikt voor filmproducties, opleidingen voor buschauffeurs, projecten van de TU Hamburg, enz. Er is zelfs een klein museum op de groothandelsmarkt, het Zusatzstoffmuseum.

Zomerfestival en voedselmarkt Hamburg geannuleerd
"We hadden een groot zomerfeest gepland om ons jubileum te vieren. Maar wat wij in gedachten hadden, was onder de gegeven omstandigheden niet mogelijk. Ook hebben we voor de derde keer op rij de Food Market Hamburg in september moeten annuleren, een evenement waar veel Hamburgers op afkomen. Aangezien de horecabedrijven te kampen hebben met een enorm personeelstekort, zou het ook niet veel zin hebben gehad", aldus Steinmeyer. "Bovendien hebben sommige producenten de crisis gewoon niet overleefd. En met maskers en afstand houden zou de gebeurtenis weinig zin hebben. Dus de onzekerheid was gewoon te groot."

Markten als anker van voorzieningszekerheid
Maar naast het sociaal-culturele aspect dienen dergelijke evenementen ook gedeeltelijk voor de financiering van de groothandelsmarkt. "Dit houdt de huren op een stabiel niveau. Wij organiseren deze evenementen ook om extra inkomsten te genereren en zo de handel zo goedkoop mogelijk te houden. In dit opzicht is het ook in het belang van de handelaren en de consumenten, omdat anders kosten zouden ontstaan die wij aan de handelaars zouden moeten doorberekenen, hetgeen dan weer in de consumentenprijzen tot uiting zou komen," aldus Steinmeyer.

Supraregionaal aanbod
Uit Denemarken en ook uit West-Polen, Mecklenburg-Vorpommern en Brandenburg trokken veel handelaren naar de groothandelsmarkt om goederen in te kopen, soms zelfs tijdens pandemie. "Toen Covid begon, was er ook een run op de weekmarkten. Goederen die anders aan de horeca zouden zijn verkocht, konden naar de weekmarkten worden verlegd. Plotseling hadden we echter ook veel plaatselijke supermarkten die de handelaren als kopers benaderden omdat er veel complicaties waren met leveringen uit het buitenland," zegt Steinmeyer.

"Zo'n situatie kun je alleen aan als je een grootschalige, permanente instelling bent. Handelaren zijn concurrenten, maar ze vormen ook één grote familie die elkaar steunt. Dankzij de enorme hub die we hier hebben, konden we iedereen bevoorraden. Bovendien ging geen enkel bedrijf failliet tijdens Covid. Covid heeft aangetoond hoe belangrijk een groothandelsmarkt is voor het leven in de steden en vooral voor de continuïteit van de voorziening."

Merkbekendheid groothandelsmarkt Hamburg
Ter gelegenheid van het jubileum heeft de directie een magazine gemaakt waarin, naast de geschiedenis en de architectuur van de groothandelsmarkt, een beeld wordt geschetst van alle mensen die het bedrijf al 60 jaar draaiende houden. Het tijdschrift wordt ook verkocht in verschillende boekhandels in Hamburg. Bovendien werd aan het begin van het jaar een speciale brochure over de groothandelsmarkt verspreid onder 50.000 huishoudens.

Voor meer informatie:
Eliane Steinmeyer
Alexandra Adler
Großmarkt Hamburg Obst, Gemüse und Blumen
Auf der Brandshofer Schleuse 4
20097 Hamburg, Duitsland
Tel: +49 (0)40 42854 2370
Info@grossmarkt.hamburg.de   
Grossmarkt-hamburg.de   

Publicatiedatum: