Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De hoge temperaturen hebben geleid tot een tekort aan tomaten"

De hittegolf van eind juni in Frankrijk heeft geleid tot een groot aanbod aan tomaten in Frankrijk en dus tot een te groot aanbod op de markt. Begin deze week was de situatie echter helemaal anders.

"We voelen nu echt het effect van de hittegolf", vertelt Cédric Leite van Mighirian Frères, een in Rungis gevestigd bedrijf. "Elke keer als we met een hittegolf te maken krijgen, gebeurt er hetzelfde. Al de vruchten die al aan de planten aan het groeien zijn, rijpen zeer snel en dus komen we met zeer grote partijen op de markt. De prijzen zakken dan naar een zeer laag niveau, bijna te laag om de tomaten tegen af te kunnen zetten en twee weken later houdt de plant juist water vast en stopt deze met het produceren van vruchten, als een manier om zich te beschermen tegen volgende hittegolven. We gaan dus in zeer korte tijd van een overschot naar een tekort aan tomaten en van extreem lage tomatenprijzen naar twee keer zo hoge tomatenprijzen."

De tweede hittegolf die voor volgende week is aangekondigd, zal de situatie er helaas niet veel beter op maken. "Met de temperaturen die worden verwacht, zal het aanbod nog wel een tijdje klein blijven."

De vakantieperiode zal hopelijk het consumptieniveau laag genoeg houden om de disbalans op de markt te kunnen minimaliseren. "Deze week konden we de gevolgen van de eerste golf van mensen die op vakantie zijn gegaan al voelen. De afzet was minder dynamisch en aan het eind van de week zullen we de effecten van de vakantieperiode waarschijnlijk echt goed gaan voelen."

"Hoe de marktconfiguratie er echter ook uitziet, of dat we de telers nu moeten helpen bij de afzet van hun producten, zoals we dat drie weken geleden ook hadden gedaan, of dat we juist op zoek moeten naar producten om af te zetten, zoals dat nu het geval is, we zullen er altijd voor kiezen de Franse producten voorrang te geven en onze Franse telers altijd volledig te steunen."

Voor meer informatie:
Cédric Leite
Mighirian Frères
Tel.: +33 (0)1 41 73 78 14

Publicatiedatum: