Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Grent

"We leggen de jongeren nu het hele proces uit"

Plantenkwekerij Gitzels in Wervershoof is een landelijke speler in het leveren van jonge planten aan vollegrondsgroentetelers en opkweekdiensten voor zaad- en veredelingsbedrijven. Dankzij moderne opkweeksystemen heeft het bedrijf zich de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot één van de belangrijkste kwekers van koolplanten, zoals bloemkool, broccoli en witte kool. Daarvan worden er jaarlijks zo’n 160 miljoen opgekweekt.

Bedrijfsleider Kees Grent kan daarbij al jarenlang vertrouwen op de vaste hulp van 8 tot 12 scholieren die elke zaterdag en in de vakanties komen helpen. Maar een aantal van die jongeren gaat de komende tijd afzwaaien, omdat ze het bedrijfsleven ingaan of gaan studeren, vertelt Kees tegen Greenport Noord-Holland Noord in een artikel met 10 tips om jongeren te binden aan je bedrijf. Plantenkwekerij Gitzels deed mee een serie van vier workshops voor ondernemers uit de tuinbouw waarin ze leerden hoe ze ze beter met jongeren kunnen omgaan en hoe ze jongeren kunnen laten zien dat de glastuinbouw een interessante en kansrijke werkgever is met vele mogelijkheden. 

"Omdat we steeds meer hoorden dat het moeilijk is om jeugd te vinden voor een bijbaan, hebben we ons aangemeld voor de Go Go Greenhouse workshops. Een van de punten die naar voren kwamen in de bijeenkomsten, was dat het belangrijk is om ze goed uit te leggen hoe het hele proces in elkaar zit en waarom ze dingen op een bepaalde manier moeten doen. We nemen de bijbaners daarom nu bijvoorbeeld ook mee naar de tuinder waar we ons materiaal aanleveren om te laten zien wat daar gebeurt."

Een ander leerpunt uit de workshops was de communicatie met de jonge generatie. "We hebben onder andere het advies gekregen om filmpjes te maken van ons bedrijf en die op sociale media te plaatsen om de jeugd te laten zien wat er allemaal gebeurt. Daar zijn we eerlijk gezegd nog niet mee aan de slag zijn gegaan, omdat er ineens vanzelf weer nieuwe aanwas kwam, maar dat is iets wat we wel willen gaan oppakken."

Bron: Greenport Noord-Holland Noord 

Publicatiedatum: