Areaal zachtfruit voorbije 10 jaar verdrievoudigd in Mexico

De teelt van zachtfruit heeft het afgelopen decennium een opmerkelijke groei doorgemaakt in Mexico. Volgens de Nationale Vereniging van Zachtfruitexporteurs (Aneberries) is het zachtfruitareaal omhooggeschoten van vrijwel niets rond het jaar 2000 tot 17.000 hectare in 2011 en verder tot 55.000 hectare eind 2021. Deze uitbreiding is evenwel niet gespeend van kritiek omwille van de vermindering van de beschikbare ruimte voor andere essentiële gewassen voor Mexico, zoals het hoofdingrediënt in het nationale dieet: maïs.

Officiële gegevens van de federale regering geven aan dat in het laatste decennium het maïsareaal is gedaald van 7,7 miljoen hectare tot 7,2 miljoen hectare. Hoewel het areaal bestemd voor maïs vele malen groter blijft dan dat voor zachtfruit, heeft Mexico een tekort aan dit voor de bevolking essentiële gewas.

Maar liefst 37% van de maïs die in Mexico wordt geconsumeerd, komt uit het buitenland (ongeveer 17 miljoen ton), omdat er volgens specialisten niet meer genoeg land is om de maïsteelt op te voeren. In 2021 betaalde het land volgens gegevens van de Bank of Mexico
€ 5,018 miljard aan maïsimport om de nationale vraag te dekken, een record.

Een kwestie van winstgevendheid
De groei in de teelt van zachtfruit in Mexico is niet verwonderlijk als rekening wordt gehouden met de winstgevendheid van het product. Zo blijkt uit een recente studie van de Autonome Universiteit van Chapingo dat de baten-kostenverhouding, die de levensvatbaarheid van een teeltproject bepaalt, 2,82 bedraagt voor blauwe bessen, 1,88 voor frambozen, 1,82 voor aardbeien en 1,76 voor bramen. 

Voor basisgewassen zoals suikerriet en maïs is de baten-kostenverhouding respectievelijk slechts 1,5 en 1,2. De winstgevendheid van de zachtfruitteelt is vergelijkbaar en zelfs hoger dan die van andere gewassen met een hoge exportindex, zoals avocado, waarvan de verhouding 1,84 bedraagt.

Achter de hoge winstgevendheid van zachtfruit schuilt de opmerkelijke prijsstijging als gevolg van de grote vraag, vooral uit de Verenigde Staten en van kapitaalkrachtige consumenten in Mexico.

Bron: jornada.com.mx


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven