Gloort er voor verladers licht aan het einde van de tunnel?

Na ruim twee jaren van chronische vertragingen binnen het containertransport zien verladers de transittijden eindelijk verbeteren en de vertragingen afnemen, zo blijkt uit de laatste peiling van Dewry Shipping Consultants. 

Sinds januari is de havencongestie in Noord-Amerika, de regio die het meest geplaagd werd door congestie, van 20 keer de norm afgenomen naar tien keer de norm. Dit op basis van Automated Information Systems (AIS)-metingen die door Dewry werden geanalyseerd in haar meest recente Container Capacity Insight. In het gunstigste scenario werd het transpacifische vervoer in oostelijke richting (van de laatste haven in Azië naar de eerste haven aan de Noord-Amerikaanse Westkust) verkort van 34 dagen in januari naar 20 dagen vorige week.
 
De havencongestie in Noord-Amerika, Europa, Azië, het Midden-Oosten en Oceanië blijft verhoogd ten opzichte van de norm. Noord-Amerika is nog steeds de zwaarst getroffen regio, waarbij de congestie aan de Westkust sterker is afgenomen dan aan de Oostkust, omdat verladers zich zorgen maakten over de onderhandelingen tussen de International Longshore Warehouse Union (ILWU) en de Pacific Maritime Association (PMA) en vracht naar de Oostkust omleidden. 

 

Sinds het begin van dit jaar bedroegen de wachttijden voor het aanleggen van schepen in New York gemiddeld drie dagen. De laatste vier weken is de gemiddelde wachttijd echter toegenomen tot vijf dagen. De nabijgelegen haven van Baltimore bevindt zich echter in de groene zone met een wachttijd van gemiddeld één dag, waarmee zij een sneller alternatief is voor vracht met deze regio als bestemming. 

De cijfers over de havencongestie in naburige havens en transittijdregistraties zijn technologische hulpmiddelen waarmee Dewry verladers helpt beslissingen te nemen over routes en planningen.  

Deze tools en marktinzichten worden wekelijks geüpdatet in het Container Capacity Insight. De transittijden voor de voornaamste oost-west oceaanservices zijn een andere sleutelfactor binnen het containertransport. Deze zijn echter nog altijd veel slechter dan voor de pandemie (2019), hoewel er de laatste weken sprake is van een verbetering, zoals te zien is in de onderste grafiek. 

Voor meer informatie: drewry.co.uk


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven