Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kijkje in de keuken bij producent vorkheftrucks

Op donderdag 23 juni presenteerden Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, en Aron Literski, Vice President Sales en Service Steering, van Linde Material Handling op een persconferentie de nieuwste vorkheftrucks, automatiserings-oplossingen en overige producten. Van 22 tot en met 23 juni nodigde Linde uit om een bezoekje te brengen aan de World of Material Handling op het Maimarktterrein in Mannheim.


Stefan Prokosch en Aron Literski

100 trucks op 17.000 vierkante meter
Op 17.000 vierkante meter presenteerde het bedrijf daarbij zijn complete product- en oplossingsportfolio met meer dan 100 vorkheftrucks en andere magazijntrucks. "We willen onze klanten helpen om de beste, meest volledige oplossingen en geschikte processen te vinden", aldus Stefan. "Daarom willen we voor onze klanten eerder een oplossingsaanbieder dan een pure productleverancier zijn." Vooral op het gebied van heftrucks onderscheidt Linde zich met zijn nieuwe producten. Zo worden aan de ene kant nog steeds machines met verbrandingsmotoren geproduceerd, maar aan de andere kant ook nieuwe types die werken met duurzame energie. 

"We hebben met honderden van onze klanten gesproken en hen naar hun ervaringen en wensen gevraagd. De feedback van de klanten over onze producten was en is nog steeds zeer positief, wat ook te zien is aan de verkoopcijfers", zegt Aron. "Eind 2019 hebben we de nieuwe generatie heftrucks met verbrandingsmotoren op de markt gebracht, die al meer dan 25.000 keer werden verkocht. Sinds de zomer van 2021 zijn er standaard elektrische heftrucks en de X-serie van deze serie op de markt en ook hierbij is de ontwikkeling positief met 10.000 verkochte eenheden."


De avondbijeenkomst inclusief dinnershow kreeg veel positieve respons van het publiek.

Volledig geautomatiseerd intern transportmateriaal, gedigitaliseerde platforms
De ontwikkeling heeft de verwachtingen overtroffen, omdat de vraag op de markt over het algemeen zeer groot is. "We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat betreft ergonomie, veiligheid, efficiëntie en productiviteit." Het bedrijf is er zeker van dat verbrandingsmotoren in de komende tien jaar eerder een niche zullen worden. Het materieel wordt voordat het op de markt gebracht wordt in een proefopstelling onder reële werkomstandigheden getest. "Onze heftrucks worden uitvoerig getest in vergelijking met de heftrucks van onze concurrenten. Zowel onze IC-heftruck alsook onze E-heftruck laten betere prestaties zien wat betreft de omloopsnelheid en hun bedrijfstijd."

Een andere belangrijke (kosten)factor wordt gevormd door de bestuurders. "We kunnen ervoor zorgen dat de bestuurders zekerder zijn en zich veiliger voelen, wat hen tegelijkertijd efficiënter maakt, zodat onze klanten uiteindelijk zelfs meer geld kunnen besparen." Hiervoor biedt Linde een ergonomische oplossing door middel van een nieuw besturings- en veiligheidssysteem, waardoor zowel het aantal ongevallen alsook het gevarenniveau aanzienlijk verlaagd worden."


Linde presenteerde halfautomatische tot volledig automatische magazijntrucks op de World of Material Handling.

"Daarnaast hebben we een volledig gedigitaliseerd platform. We weten weliswaar niet wat onze klanten in de toekomst nodig zullen hebben, maar dankzij ons volledig gedigitaliseerde systeem zijn we zeer goed in staat om ons aan te passen." Dankzij de elektronische architectuur die voor het materieel is gebouwd, heeft Linde toegang tot software die een hoger niveau van parametrisering in ieder product garandeert.

Daartoe wordt voor elk apparaat een "digitale tweeling" gecreëerd: "De gegevens voor deze virtuele tweeling worden in een volledig beveiligde cloud opgeslagen. De trucks bestaan onder andere uit tweehonderd datasensoren die ook een diagnose op afstand van het materieel mogelijk maken, waarmee alles kan worden bekeken alsof je zelf ter plaats bent." Bovendien biedt de "Software-Over-The-Air"-functie de mogelijkheid om toekomstig nieuwe features en functionaliteiten in de heftrucks te integreren. Ook het onderhoudsmanagement van de heftrucks kan via deze weg gecontroleerd en uitgevoerd worden.


Heftrucks die worden aangedreven door plantaardige brandstof c.q. Hydrotreated Vegetable Oils (HVO diesel)

Zo'n 250.000 heftrucks zijn al via het eigen Linde Connect systeem met elkaar verbonden, dat ook dient om processen te optimaliseren. Linde verwacht vooral hogere omzetten bij lithium-ionen accu's, die ook veel worden gebruikt in de groothandel. Linde werkt ook al actief aan brandstofcellen op waterstof en de huidige verbrandingstrucks zijn geschikt om op plantaardige olie te rijden . Deze werd ook op de WoMH gepresenteerd. 

Klimaatbescherming en duurzaamheid zijn belangrijke thema's voor de klanten van Linde, en dit wordt bereikt door de hoge kwaliteit en lange levensduur van het materieel. Maar ook het thema veiligheid is een integraal onderdeel van dit concept, waardoor het bedrijf veiligheidsassistentiesystemen heeft ontwikkeld die al meer dan vijfhonderd keer werden verkocht. "De apparaten en de infrastructuur communiceren zo te zeggen met elkaar, waardoor bijvoorbeeld aanrijdingsschade en reparatiekosten verminderd kunnen worden." 

Stefan Prokosch over de producten van Linde
In een één-op-één gesprek deelde Stefan ons mee dat de kracht van Linde in de groenten- en fruitsector en in de groothandel vooral in de laadzones zit. "Ook op dit gebied zijn we onze concurrenten een stapje voor, vooral met onze contragewichten, op het gebied van ergonomie, performance en handling capaciteit. De concurrentie in de retail is daarentegen duidelijk groter."

Linde is vooral sterk vertegenwoordigd in de categorie laden en lossen. "In Duitsland heeft men zijn taken op het gebied van digitalisering in de afgelopen jaren niet bepaald perfect volbracht. Maar er bestaan ook wel goede voorbeelden, zoals in de auto-industrie. Het autonoom rijden is bijvoorbeeld merkbaar verbeterd, juist ook doordat de software daarvoor continu verbeterd wordt. Precies dat willen wij ook aanbieden, want de digitalisering van de producten moet zo vorm worden gegeven dat we op ieder moment op de toekomstige behoeftes van de klanten kunnen reageren en de apparaten dienovereenkomstig kunnen upgraden", aldus Stefan. 


Stefan Prokosch in één van de nieuwe vorkheftrucks van de X-serie

Motrac: "Klanten zijn tevreden en positief verrast"
Vertegenwoordigers van Motrac, die de producten van Linde in Nederland distribueert, waren ook aanwezig en waren enthousiast over de nieuwste ontwikkelingen van Linde en over de WoMH: "Het is een zeer dynamische tentoonstelling. Voor de groenten- en fruitsector in Nederland is vooral de X-serie het interessantst. In de landbouw zullen de E-heftrucks goed worden ontvangen. Maar ook de nieuwe pallettrucks, die dankzij het gebruik van staal in plaats van kunststof duidelijk robuuster zijn dan de standaardmodellen, hebben al veel positieve feedback gekregen." Naast de landbouw- en tuinbouwsector is er echter ook veel belangstelling vanuit de Nederlandse recyclingsector. "Onze klanten zijn zeer tevreden en ook positief verrast door de heftrucks." 


Tino van Essen, Anno Jochemsen, Sjef Kerkvliet, Guido Keuning en Clark Kloos van Motrac

Voor meer informatie:
Motrac Almere
Rondebeltweg 51
1329 BP Almere
Tel: 088 73 77 800
website@motrac.nl
www.motrac.nl

Publicatiedatum: