Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Chauffeurstekort voorlopig nog niet opgelost, maar Nederland doet het goed"

Uit onderzoek van de internationale transportkoepel IRU, waar ook leden van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland aan hebben bijgedragen, blijkt dat het chauffeurstekort voorlopig nog niet is opgelost. Sterker nog: de vraag naar transport en bezorging stijgt nog steeds.

"In Nederland slagen we er buitengewoon goed in om personeel voor onze sector aan te trekken", zegt Caroline Blom, beleidsmedewerker Strategisch Arbeidsmarktbeleid bij TLN. "Uit de meest recente cijfers van STL blijkt dat er eind 2021 meer dan 166.000 werknemers aan het werk zijn. Daarvan zijn er 91.730 chauffeur en dat is opnieuw een record."

Nederland doet het dan ook beter dan andere lidstaten, waar de percentages onvervulde vacatures echt veel hoger zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Blom: "Er zijn uiteenlopende oplossingen voor dit probleem, die we graag doorgeven om ondernemers op ideeën te brengen, zodat vacatures hopelijk toch nog opgevuld kunnen worden."

  • In tegenstelling tot andere lidstaten is het vak van beroepschauffeur in Nederland aantrekkelijk. Meer en meer blijkt het mogelijk om de werk/privébalans beter in te vullen. Dat vergt soms veel van de werkgever. Het levert wel op dat chauffeurs graag bij zo’n onderneming blijven werken en dat ook in hun omgeving of op social media vertellen.
  • Ondernemers in transport en logistiek presenteren zich via hun eigen websites en social media kanalen als aantrekkelijk werkgever. Ze laten foto’s zien van personeelsfeestjes, BBQ’s en medewerkers die een positief verhaal houden over hun baan.
  • Nederland is bijna koploper in het aantal vrouwen dat achter het stuur komt als beroepschauffeur. TLN-leden die dat al hebben ontdekt bekennen dat het soms even wennen is aan de gewenste parttime-uren en het aanschaffen van werkkleding en -schoenen in andere maten, maar spreken lovend over het gering aantal schadegevallen en de verbetering in de werksfeer. 
  • Vlakbij huis en onderneming bevindt zich een groep mensen die met een beetje hulp in de sector aan het werk kunnen: statushouders. Soms zitten zij nog steeds in een uitkeringssituatie, vaak zijn ze elders aan de slag maar hebben het daar niet naar hun zin. Een aantal ondernemers heeft samen met TLN, STL en de gemeente programma’s opgezet waardoor het personeelsprobleem werd opgelost. 

Bron: TLN

Publicatiedatum: