SeaShuttle-schepen varen emissievrij tussen Oslo en Rotterdam

Multimodaal transport- en logistiekconcern Samskip en maritieme robotica-specialist Ocean Infinity hebben van het Noorse staatsbedrijf ENOVA € 15 mln aan financiering gekregen voor hun project om twee waterstofaangedreven, op afstand bestuurde en autonome containerschepen te bouwen die tegen 2025 klaar moeten zijn voor levering, de zogeheten SeaShuttle.

Het project voorziet in twee SeaShuttle-schepen die emissievrij opereren tussen het Noorse Oslo Fjord en Rotterdam, elk aangedreven door een 3,2MW waterstofbrandstofcel.

ENOVA, dat ressorteert onder het Noorse ministerie van Klimaat en Milieu, promoot een verschuiving naar milieuvriendelijker energieverbruik en -productie, alsook technologieën op basis van duurzame energie, aldus een verklaring.

Het partnerschap tussen Samskip en Ocean Infinity, dat oorspronkelijk in april op de Nor-Shipping 2022 in Oslo werd aangekondigd, heeft betrekking op zowel de bouw als de exploitatie van de schepen, in een samenwerking die gericht is op een emissievrije, efficiënte en veilige multimodale logistiek.

"Het veiligstellen van deze financiering biedt een platform om emissievrije containervaart werkelijkheid te laten worden. Samen zullen Samskip en Ocean Infinity ook hun plannen versnellen om autonome scheepstechnologieën en het op afstand bedienen van schepen en vrachtverwerkingsapparatuur te bevorderen. Deze schepen zijn het eerste deel van een spannende samenwerking met Ocean Infinity," aldus Are Gråthen, CEO van Samskip Noorwegen.

Christoffer Jorgenvag van Ocean Infinity: "De nadruk ligt op de SeaShuttle schepen, die slechts een deel zijn van Ocean Infinity's algemene strategie om innovatie te ontsluiten om echt duurzame maritieme operaties te leveren. We willen Enova bedanken voor hun steun aan onze visie, die een stevige bevestiging is van onze baanbrekende aanpak en ons in staat stelt om op volle snelheid door te gaan met het tot leven brengen van dit project."

De financiering betekent dat de partners verder kunnen gaan met het contracteren van twee nieuwe schepen van 500 TEU die zijn uitgerust met een hoofdvoortstuwingsinstallatie die kan worden aangepast om op waterstof te varen, terwijl er een dieselelektrische voortstuwingsinstallatie aan boord zal zijn als back-up.

Voor meer informatie: samskip.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven