Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage Cool Port II van Lineage

"De eerste handjes komen er eigenlijk pas aan te pas als de producten weer weggaan"

Tholen - Lineage Logistics heeft sinds kort haar volautomatische hoogbouwvrieshuis, Cool Port II, in gebruik. Na de realisatie van Cool Port I op de City Terminal Rotterdam in 2017 werd het nieuwe vrieshuis dit jaar opgeleverd en plannen voor een Cool Port III liggen voor in de toekomst ook al op de planken, zo lichtte Harld Peters (President Lineage Europe), in een mediabezoek aan de locatie, toe.

Klik hier voor de fotoreportage


Phil Bartlam (PMO Europe) en Harld Peters (Lineage Europe)

"Onze grootste trots", zo beschrijft Harld het ultramoderne, groene vrieshuis. Duurzaamheid was een veelgebruikt woord bij Lineage gedurende het mediabezoek aan de Cool Ports. Zo heeft het bedrijf al 11.000 zonnepanelen op het dak van Cool Port I geïnstalleerd, die, volgens Harld, tot wel 40 procent van de gebruikte energie voor het Cool Port voorzien. Verder heeft het bedrijf 4 eigen windmolens (meegekomen met de integratie van Kloosterboer) en is het doel om uiteindelijk de bestaande zonnepaneleninstallatie verder uit te breiden. "Bovendien geloven wij dat door middel van slim gebruik van data en technologie tot wel 20 procent winst is te boeken in energieverbruik. Als je weet wat, waar aan energie wordt verloren en je kunt zien hoe veel energie er, bijvoorbeeld, weg gaat bij het openen van deuren kun je het energieverbruik optimaliseren", legt Harld uit.

De blik van Lineage werd steevast op de toekomst gericht. Zo heeft de logistiek dienstverlener de laatste tijd veel overnames gerealiseerd en werd aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk ook nog wel door zal gaan in Europa. Bovendien werd ook uitbreiding in Rotterdam, een belangrijke locatie voor Lineage, veelvuldig in de mond genomen. Zelfs op een Cool Port III werd, desgevraagd, al even vooruit geblikt en werd aangegeven dat hier al een locatie voor is uitgekozen. "Je moet altijd de mogelijkheid bekijken om verder uit te breiden en we hebben hier nog ruimte zat."


De volautomatische expeditieruimte

Eerst werd echter vooral met trots gekeken naar de laatste uitbreiding in het vrieshuisarsenaal, Cool Port II. Waar de hoofdmoot van Cool Port I voornamelijk importfruit is, wordt er in Cool Port II vooral fruit dat geëxporteerd wordt opgeslagen. Het state-of-the-art pand, dat 35-45 procent energiezuiniger is dan een conventioneel vrieshuis, is 40 meter hoog, bevat 60.000 palletplaatsen en is volautomatisch. "Pallets worden aangevoerd door zelflossende of conventionele vrachtwagens en gaan vanuit de expeditiehal via rollenbanen, draaitafels en sluizen automatisch naar het vrieshuis, waarin kranen automatisch de pallets op hun plaats zetten", vertelt Eric Velthuijzen, general manager van Cool Port II. "De eerste handjes komen er eigenlijk pas aan te pas als de producten weer weggaan."

Niet alles wordt echter al zonder personeel gedaan. "Zo is er nog steeds de mogelijkheid voor conventioneel laden en lossen. Zodra het de expeditieruimte in gaat, is alles echter wel altijd volledig automatisch. Bovendien lijkt het allemaal wel makkelijk dat het automatisch gaat, maar het moet natuurlijk nog steeds worden overzien door een supervisor. Dat is de leidinggevende van de werkvloer, ook al is die werkvloer nu volledig automatisch. Als er iets aan de hand is, moet er echter snel geschakeld worden."


Tim Bogaert (Teneo), Derek-Jan van Rees en Harld Peters (Lineage)

Personeel blijft echter, ook voor een grote speler als Lineage, een heikel punt. "De bouw van dit pand stond natuurlijk al even op de planning, dus de problemen op de arbeidsmarkt zijn niet de reden voor de bouw", vertelt René Castel, Learning & Development Coördinator. "Alleen zijn ook wij constant bezig met jongeren warm maken voor een carrière in de logistiek, wat nog moeilijk zat is. De logistiek is natuurlijk niet het meest glamoureuze beroep, maar we investeren veel in toekomstig personeel."

Zo komen er regelmatig middelbare scholieren langs voor rondleidingen en gaat René overal langs om de jonge generatie al vroeg kennis te laten maken met het logistieke leven en waar het allemaal in verwikkeld is. "Bovendien hebben we veel projecten lopen met probleemjongeren in de regio van Rotterdam, die wij een plek willen bieden waar ze kunnen floreren. Goede begeleiding is hierin gewoon heel belangrijk en ik denk dat we voor hen, maar zij ook zeker voor ons, van waarde kunnen zijn."

Het personeel op de locatie van Kloosterboer in Vlissingen bestaat bijvoorbeeld al voor 20 procent uit ex-stagiaires. "Alleen zie je wel dat je als bedrijf tegenwoordig gewoon met een sterk duurzaamheidsverhaal moet komen als je Lineage interessant wil maken voor ze. De meesten hebben in de logistiek de banen voor het uitkiezen en je ziet dat duurzaamheid ook onder de jongere generatie steeds meer leeft. Ik denk dat we met de realisatie van dit pand nu een extra argument hebben in ons verhaal", besluit hij.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Lineage Logistics
info@lineagelogistics.com 
www.lineagelogistics.com