"We beheersen alle processen van de vanilleteelt en we hebben als bedrijf een geweldige kans om een innovatie in de tuinbouwsector door te voeren. We willen de vanillemarkt uitbreiden, maar niet leiden", zegt Oren Zilberman, medeoprichter en CEO van Vanilla Vida.
Oren Zilberman
Vanilla Vida, een in Israël gevestigde ag-startup, wil de opbrengst van de vanilleteelt voortdurend verbeteren, terwijl het bedrijf CO2-vrij werkt. Omdat de vanille-orchidee normaal gesproken in een tropische omgeving groeit, in een jungle met grote hoeveelheden water, is veel schaduw nodig. Met de combinatie van groene energie, een klimaatgestuurde kas, een gesloten omgeving en schaduw kan het bedrijf de juiste teeltomstandigheden perfect nabootsen.
Export naar Europa en VS
Het idee kwam van een van de drie medeoprichters, Shlome, die onderzoek deed naar de specerij. Hij ontdekte dat de vanille-orchidee nog niet echt commercieel bedekt werd geteeld. Kort daarna wilde hij de teelt meteen een kans geven in Israël. Gesteund door durfkapitaalinvesteerders zorgde de eerste seed-round-investering voor de start. Een van de grootste investeerders is Kitchen Hub, de grootste voedselhub in Israël.
Vanilleteelt in de kas
Wat klanten betreft, richt het bedrijf zich op de aromaten- en parfumindustrie en werkt het samen met verdelers over de hele wereld die leveren aan de horeca: chef-koks, restaurants, hotels en patisserieën. Aan deze partijen wordt het product in de vorm van droge vanillepeulen verkocht. Het grootste deel wordt geëxporteerd naar Europa, gevolgd door de VS.
Vanilline dekt 70% van het aroma van de specerij, dus dat is het grootste aandachtspunt tijdens het droogproces. Toch probeert het bedrijf dat percentage nog te verhogen. "We weten dat we een product van hoge kwaliteit kunnen produceren en daarom willen we onze klanten het beste van het beste geven."
Slim droogproces
"We weten dat we wereldwijd concurrenten hebben, maar we doen de dingen een beetje anders. Onze vanille-orchideeën worden geteeld in de meest efficiënte omgeving met minder hulpbronnen en een hoge dichtheid per vierkante meter. We willen niet alleen de beste teler zijn, maar we willen ook het maximale efficiëntiepotentieel uit onze gewassen halen. Het is een spel van optimalisatie in elk aspect. Om een goede teler te zijn, moet je een zeer geavanceerd protocol hebben om ervoor te zorgen dat alles goed wordt gedaan", legt Oren uit.
Na de oogst zijn de bonen nog groen en dus niet klaar voor gebruik. Voordat het product hoogwaardig wordt, moet het eerst worden verwerkt. Het juiste aroma wordt bekomen door het drogen met behulp van een specifiek spectrum. Dankzij een slim droogproces is het bedrijf in staat 90-100% van de glycovanilline om te zetten in vanilline en krijgt het drie keer meer geconcentreerde grondstof in vergelijking met de markt.
De klimaatgestuurde kas
Het droogproces versnellen
Volgens Oren zijn er heel weinig gegevens beschikbaar over de vanilleproductie omdat de markt beperkt is, de producten duur zijn en het vrij moeilijk is om vanille te telen. "We kunnen de vanille overal telen, maar de echte uitdaging is om de bonen te drogen. We passen indoor curing (drogen) toe op basis van gegevens over de stofwisseling bij het drogen van de bonen."
Normaal gesproken duurt het volgens Oren vier tot zes maanden om vanille te drogen, maar het bedrijf kan die periode terugbrengen tot slechts twee maanden. "We begrijpen heel goed wat er gaande is binnen in de bonen. Daarnaast kunnen we op natuurlijke wijze gebruik maken van enzymen om bepaalde smaken te activeren. Zo krijgen we verschillende aroma's. We bieden een product op maat aan en momenteel produceren we het meest geconcentreerde product over de hele wereld, zo blijkt uit evaluaties van grote aromaten- en parfumbedrijven op basis van sensorische panels en analytische gegevens."
Gedroogde vanille
Productiefaciliteit in Europa
Het bedrijf kan de vanilleproductie zo dicht mogelijk bij de extractiefaciliteiten brengen. De meeste vanillebonen wordt geteeld in Madagaskar, dus er liggen kansen om de teelt ook in andere delen van de wereld op te zetten. "Aangezien de vraag is verdubbeld, weet een bedrijf zeker dat z’n productie een afzetmarkt zal vinden."
Een Software as a Service-oplossing zal volgens Oren niet snel op de markt komen. Voorlopig is het doel het bouwen en exploiteren van unieke vanilleproductiefaciliteiten op verschillende locaties in de wereld. Zo zullen er twee locaties worden gebouwd in de VS en Europa om de milieu-impact door lokale teelt te verminderen.
Voor meer informatie:
Oren Zilberman (CEO)
Vanilla Vida
Oren@vanillavida.com
www.vanillavida.com