Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Georg Steinkeller van Giocola:

"Vergeleken bij andere groenten valt prijsstijging Italiaanse bladgroenten mee"

Terwijl er inmiddels steeds meer Duitse bladgroenten op de markt komen, loopt de verkoop van Italiaanse rucola, babyspinazie en babyleaf nog op volle toeren. "We kunnen terugkijken op een goed seizoen met goede hoeveelheden en een net zo goede kwaliteit. Momenteel neemt de beschikbaarheid van rucola uit Zuid-Italië vanwege de hitte merkbaar af, maar de vraag is nog steeds hoog en stabiel", zegt Georg Steinkeller, importeur en eigenaar van Giocola uit München.

Aan het begin van het jaar was de vraag naar rucola, een klassiek horecagroentensoort, nog licht gedaald vanwege de coronacrisis. Georg: "Inmiddels is de afname weer bijna genormaliseerd en op het niveau van vóór corona. Gelukkig werden de zomerprijzen vlak voor het begin van de oorlog in Oekraïne vastgesteld, waardoor de oorlogssituatie slechts een beperkte uitwerking op de prijzen had. Door de gestegen transportkosten liggen de prijzen ongeveer 5% boven het niveau van vorig jaar. Gezien de huidige situatie en de extra kosten bij piepschuim verpakkingen en houten kratten zullen ook wij in de herfst, oftewel bij de volgende prijsonderhandelingen, zeker enorme prijsstijgingen moeten accepteren."

Continuïteit in kwantiteit en kwaliteit
Volgens Georg valt de concurrentie mee bij Duitse bladgroenten. "Het Duitse aanbod gaat ofwel direct naar de retail of wordt via de groothandel verkocht. Wij focussen ons daarentegen op een heel andere klandizie, namelijk de lokale horeca en de gespecialiseerde retail. Zij waarderen met name onze continuïteit, zowel kwantitatief als kwalitatief gezien. Natuurlijk is er ook bij de Italiaanse importgoederen af en toe sprake van wat minder aanbod, maar over het geheel genomen zijn we ook in het geval van een krappe bevoorradingssituatie altijd in staat om voldoende hoeveelheden aan te bieden."


Naomi Steinkeller, dochter van de eigenaar, bij de stand op de groothandelsmarkt. Er wordt Italiaanse rucola, babyspinazie en babyleaf verkocht, voornamelijk in schaaltjes van 125 gram (per acht stuks) of los in kratten van 1 kg. 

Lichte groei van het aantal klanten
Als gespecialiseerde handelaar stond Georg jarenlang aan het roer van de gevestigde groothandel Herbafrucht, die in 2020 door Philipp Kahn werd overgenomen. Sindsdien is de groentenhandelaar onder de nieuwe bedrijfsnaam Giocola bij de aangrenzende stand aan de overkant te vinden. "Ik heb mijn bestaande klantenbestand zelfs nog iets uit kunnen breiden sinds de nieuwe opening." Dat is zeker in deze tijden geen vanzelfsprekendheid, blijkt uit de huidige stemming in de markthal van de groothandelsmarkt München. 

Voor meer informatie:
Georg Steinkeller
Giocola e.K.
Großmarkthalle München
Halle 3, Stand 55
Schäftlarnstr. 10
D-81371 München, Duitsland
Tel: +49 (0)8065 9061904
info@giocola.de  
www.giocola.de  

Publicatiedatum: