Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse online supermarkt Crisp start in Vlaanderen

Na toenemend succes in Nederland is supermarkt-app Crisp deze week de landsgrens met België overgestoken. Met een hoofdvestiging in Antwerpen, een gloednieuw distributiecentrum van 15.000 m2 in Bornem en een groot aanbod aan Belgische streekproducten, voorziet Crisp vanaf nu ook heel Vlaanderen van eten. 

Deze internationalisering betekent een uitbreiding van Crisps markt met 40%. De impact wordt verder vergroot met meer dan 500 nieuwe producten in het assortiment, tientallen nieuwe leveranciers en verdere uitbreiding van het elektrische wagenpark. 


Crisp werd opgericht in 2018 door (v.l.n.r.) Michiel Roodenburg, Tom Peeters en Eric Kaassen.

Levering door heel Vlaanderen
Crisp zag haar groei in de afgelopen twee jaar vertienvoudigen. Sinds de oprichting vier jaar geleden downloadden meer dan 750.000 mensen de app en 85% van alle bestellingen zijn inmiddels herhaalaankopen. Met een financieel gezond model en een doorontwikkelde infrastructuur is dit voor de supermarkt-app naar eigen zeggen 'het moment' om ook de Vlaamse markt te onthalen op vers eten. Voor het verse productaanbod is in de afgelopen maanden een groeiend aantal kleinschalige Belgische leveranciers aangesloten door inkopers die vaak zelf een achtergrond als chef hebben. 

Impact van beter eten
Als draaischijf tussen de vraag naar smaakvol eten en het aanbod van lokale makers, elimineert Crisp traditionele tussenschakels in de voedselketen. "De voedingsindustrie kent genoeg gebakken lucht over wat beter eten inhoudt", vertelt Tom Peeters, oprichter en CEO van Crisp. "Goed en lekker eten komt rechtstreeks van de maker; uit het seizoen, van dichtbij en met liefde gemaakt door boeren, telers en kwekers die ook met aandacht omgaan met de wereld. Met Crisp hebben we een duurzaam systeem gebouwd dat beter eten van kleinschalige makers zonder omwegen koppelt aan een groot publiek. Dat eten heeft minder voedselkilometers afgelegd en ligt niet te wachten in het supermarktschap. Vers is écht vers en dat proef je. Ook Belgen weten dat te waarderen."

Eten zonder nare nasmaak
In de toekomst wordt niet meer of minder, maar ánders gegeten. "Mensen willen weten waar eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en welke weg het heeft afgelegd. In onze app lees je alles over de kakelverse eitjes van Heidi’s Hoeve uit Pittem, over de appels en peren van de rijke leemgronden van Bomi in Velm en bijvoorbeeld over Infarm, die in stedelijke omgevingen via hyper-innovatieve verticale kweeklagen onze verse kruiden duurzaam verbouwt. Samen met steeds meer van deze leveranciers veranderen we het voedselsysteem ten goede", licht Peeters toe. Voor nog meer blijvende verandering werkt Crisp voor de Benelux toe naar een emissievrije operatie. "We willen, net als in Nederland, zo dicht mogelijk bij de Vlaamse klanten zijn, want dat verkort de keten en dat levert verser eten op. Daarnaast blijven we lokale bezorghubs bouwen, om ritafstanden met een groeiend elektrisch wagenpark te verkleinen. In Nederland openden we daarom in de afgelopen maanden hubs in Delft en Utrecht, en staan er voor dit jaar nog drie op de planning. In België schalen we in hetzelfde tempo op."

Bron: Crisp

Publicatiedatum: