Supply manager verruilt vaste baan in het fruit voor ziekenhuisschip Global Mercy

Tholen - In juli vorig jaar had Erik Boer zijn laatste werkdag als supply chain director van Fresh Pack Logistics. Sinds eind vorig jaar zet hij zijn logistieke expertise op een andere manier in. Hij verkocht zijn huis in Nederland en voer medio maart met zijn vrouw en twee jonge kinderen aan boord van de Global Mercy, 's werelds grootste civiele ziekenhuisschip, naar Dakar. Onlangs werd het schip, in bijzijn van de president van Senegal officieel in gebruik genomen.

"Het leek ons al jaren mooi om onze talenten in te zetten voor mensen op de wereld die het zo hard nodig hebben. Dit idee is nooit concreet geworden, tot we zomaar vrijblijvend een informatieavond bijwoonden over het werk van Mercy Ships, een organisatie die we wel kenden vanuit onze kerkelijke achtergrond. Tijdens de informatieavond kwamen we erachter dat er een Supply Manager nodig was voor de Global Mercy. We waren allebei gelijk enthousiast en hebben toen gesolliciteerd", vertelt Erik.

Vijftig verschillende culturen
Na een training van zeven weken in de Verenigde Staten en de nodige voorbereidingstijd aan boord, voer de Global Mercy medio maart het Rotterdamse zeegat uit. Het leven aan boord bevalt de Rotterdammer goed. "Het werk is wel meer afgekaderd dan ik in de AGF-sector gewend was, maar ik weet mijn weg inmiddels goed te vinden. Het is een bijzondere omgeving met alle nationaliteiten - als we volledig operationeel zijn hebben we veertig tot vijftig culturen aan boord - en dat maakt het leuk en uitdagend tegelijk." 

Het nieuwe ziekenhuisschip is nog niet helemaal af. Daarom vertrekt het schip binnenkort naar Tenerife, waar een half jaar staat gepland om met name het ziekenhuisgedeelte helemaal af te ronden. "Ook tijdens het onderhoud gaat mijn werk gewoon door. Daarna gaan we vanaf januari weer vijf maanden terug naar Senegal om operaties uit te voeren. Nu kan dat nog niet, maar we leiden momenteel wel zo'n 250 lokale zorgmedewerkers op. Dat is ook een belangrijk onderdeel van het werk van Mercy Ships, zodat we naast alle acute zorg ook blijvende impact achterlaten."

Het ziekenhuisschip - en soort varend dorp van 174 meter lang en 37.000 bruto tonnage - is een zeer efficiënte manier om de Afrikaanse bevolking te helpen. "80% van de wereldbevolking woont op niet meer dan 150 km afstand van een havenstad. Een ziekenhuisschip is de beste manier om deze mensen te bereiken. Het biedt een beschermde en schone omgeving om de kans op infecties minimaal te houden. Er zijn 6 operatiekamers en 199 ziekenhuisbedden aanwezig en het schip wordt uitgerust met de nieuwste technologieën en instrumenten. 

Ook zijn vrouw Elja en kinderen Juda en Nora hebben zich snel aangepast aan de situatie. "Mijn vrouw is vooral actief in de zorg voor de kinderen, maar werkt hier ook in een winkeltje op het schip. Er is namelijk altijd wel wat te doen. De oudste gaat vijf ochtenden naar school, de jongste gaat hier naar de peuterspeelzaal. De kinderen passen zich ontzettend makkelijk aan. Nora zegt ‘asalamualeykum", lacht Erik. "Elk weekend proberen we wel een dagje van boord af te gaan en wat van de omgeving te zien."

"Als supply manager ben ik verantwoordelijk voor het plannen van alle orders die naar het schip gestuurd worden. Deze komen vanuit onze magazijnen in Rotterdam en Texas onze kant op, een transittijd van zo'n vier tot zeven weken. Op het moment dat de containers aankomen, lossen wij de goederen in de negen gekoelde opslagruimtes op het schip voor zowel diepvries als droge goederen en kunnen de afdelingen op het schip bestellingen bij ons plaatsen. Naast de bevoorrading van het voedsel en de huishoudelijke artikelen, ben ik ook verantwoordelijk voor alle medische voorraden. Dat betreft momenteel wel 3.000 actieve artikelen. Hiervoor plannen we de orders, verzorgen we het voorraadbeheer en de distributie op het schip."

"Bij Fresh Pack Logistics was het takenpakket veel breder en hield ik me ook bezig met douane-afhandeling, administratie en transport, maar mijn kennis op het gebied van demand planning en voorraadbeheer kan ik ook in deze functie goed inzetten. Nu zijn er overdag, inclusief de trainees, 350 mensen op het schip, maar als we volledig operationeel zijn hebben we capaciteit voor 600 mensen. Omdat ook ons andere schip, The Africa Mercy, hier in Senegal ligt, hebben we een totale capaciteit voor 1.200 mensen, dus dat wordt een mooie uitdaging voor supply!"

Boomgerijpte mango's
"Buiten alle algemene en medische stromen, kopen we producten als groenten, fruit en zuivel lokaal in, dus daar gaat mijn AGF-hart natuurlijk nog altijd sneller van kloppen. We werken hiervoor samen met een scheepsbevoorrader, omdat het natuurlijk om flinke volumes gaat. Momenteel krijgen we heerlijke, boomgerijpte mango's binnen. Je begrijpt dat die een stuk beter smaken dan de mango's die we in Nederland gewend waren. Verder zien we naast alle lokale producten veel Hollandse aardappelen en uien op de Senegalese markt", vertelt Erik. Regelmatig heeft hij nog contact met zijn voormalige collega's van de Olympic Food Group. "Af en toe stuur ik de keurmeester nog even een foto op."

Erik en Elja hebben een contract bij Mercy Ships voor twee jaar als minimale commitment. "We betalen zelf voor onze kosten aan boord, maar het is bijzonder om de steun van onze achterban maar ook het management van Olympic en verschillende andere bedrijven binnen de sector te ervaren. Steun voor Mercy Ships als organisatie en voor de missie van ons gezien is natuurlijk altijd welkom: https://www.mercyships.nl/bemanning/erik-en-elja-boer/ 

Voor meer informatie:
www.boeraanboord.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven