Een nieuw milieulabel voor voedselproducten zou mogelijk 'misleidend' zijn voor consumenten, zo waarschuwen meerdere partijen uit de AGF-sector. Hun waarschuwing komt nadat Tesco, Sainsbury's, Co-op en Morrisons een plan hebben gepresenteerd voor het testen van een nieuw milieukeurmerk van het Institute of Grocery Distribution (IGD) om hun klanten een hogere mate van transparantie te bieden.
Het label zal in eerste instantie in een VR-omgeving worden getest om te bepalen welk effect de verschillende verpakkingskleuren en de plaatsing van het etiket op het consumentenbewustzijn omtrent labels hebben en wat de impact hiervan is op de verkoop. De eerste proeven in winkels vinden begin 2023 plaats.
Het initiatief, dat op de steun van Defra en Wrap kan rekenen, is bedoeld om een systeem voor het meten van de milieu-impact op te zetten, waarvoor het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van IGD, en waarvan de score wordt bepaald aan de hand van gegevens over onder meer de impact op klimaatverandering, grondgebruik, en waterkwaliteit.
Tom Bradshaw, vervangend voorzitter van NFU, maakt zich echter zorgen over het feit dat het initiatief geen betrekking heeft op importproducten en geen toegang geeft tot gegevens van buiten het VK. "Dit zou consumenten kunnen 'misleiden' omtrent de referenties van het product dat zij kopen. Het is belangrijk dat een milieulabel de juiste signalen aan de consument afgeeft en telers de juiste resultaten oplevert."
Jon Foot, hoofd milieuzaken bij AHDB, voegde eraan toe dat het systeem moet beantwoorden aan de behoeften van zowel telers, consumenten als de Britse economie. "Gezien de complexiteit van milieukwesties en het gebrek aan solide informatie menen we dat bepaalde waarderingen afhankelijk zouden moeten zijn van het oordeel van deskundigen en dat de introductie van dit programma weleens te vroeg kan komen," zei hij.
Bron: fpcfreshtalkdaily.co.uk