Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw Brits ecolabel misleidend voor consument

Een nieuw milieulabel voor voedselproducten zou mogelijk 'misleidend' zijn voor consumenten, zo waarschuwen meerdere partijen uit de AGF-sector. Hun waarschuwing komt nadat Tesco, Sainsbury's, Co-op en Morrisons een plan hebben gepresenteerd voor het testen van  een nieuw milieukeurmerk van het Institute of Grocery Distribution (IGD) om hun klanten een hogere mate van transparantie te bieden. 

Het label zal in eerste instantie in een VR-omgeving worden getest om te bepalen welk effect de verschillende verpakkingskleuren en de plaatsing van het etiket op het consumentenbewustzijn omtrent labels hebben en wat de impact hiervan is op de verkoop. De eerste proeven in winkels vinden begin 2023 plaats. 

Het initiatief, dat op de steun van Defra en Wrap kan rekenen, is bedoeld om een systeem voor het meten van de milieu-impact op te zetten, waarvoor het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van IGD, en waarvan de score wordt bepaald aan de hand van gegevens over onder meer de impact op klimaatverandering, grondgebruik, en waterkwaliteit.

Tom Bradshaw, vervangend voorzitter van NFU, maakt zich echter zorgen over het feit dat het initiatief geen betrekking heeft op importproducten en geen toegang geeft tot gegevens van buiten het VK. "Dit zou consumenten kunnen 'misleiden' omtrent de referenties van het product dat zij kopen. Het is belangrijk dat een milieulabel de juiste signalen aan de consument afgeeft en telers de juiste resultaten oplevert."

Jon Foot, hoofd milieuzaken bij AHDB, voegde eraan toe dat het systeem moet beantwoorden aan de behoeften van zowel telers, consumenten als de Britse economie. "Gezien de complexiteit van milieukwesties en het gebrek aan solide informatie menen we dat bepaalde waarderingen afhankelijk zouden moeten zijn van het oordeel van deskundigen en dat de introductie van dit programma weleens te vroeg kan komen," zei hij. 

Bron: fpcfreshtalkdaily.co.uk

Publicatiedatum: