Het Italiaanse G-Berries uit Cesena zet met haar Gil Program in op een nieuwe aanpak voor veredeling. Het veredelingsbedrijf wil verder gaan dan het concept "ik selecteer en jij koopt" door het creëren van een netwerk van behoeften, onderzoek en kennis op internationaal niveau. Op dinsdag 7 juni presenteerde het bedrijf de nieuwe aanpak voor veredeling op maat. Het Nederlandse Berries Pride is bij de aanpak aangesloten, net als een select aantal andere internationale bedrijven.
Klik hier voor de fotoreportage
Het team van G-Berries
"Alles begon met een idee van onze betreurde vader Gilberto", zeggen Matteo en Luca Molari. "De gedachte kwam bij hem al jaren geleden op. We hebben zijn visie opgenomen en aangepast aan de behoeften van vandaag. In de praktijk werken we samen met maximaal 8 buitenlandse en 4 Italiaanse bedrijven, waarbij we het onderzoek laten leiden door de specifieke eigenschappen van elk teeltgebied en consumptiemarkt."
Groepsfoto met de vertegenwoordigers van de buitenlandse en Italiaanse bedrijven die bij het project betrokken zijn
Het bedrijft beoogt dus niet één ras dat het dan probeert aan te passen aan de verschillende teeltgebieden, maar meerdere selectielijnen die voortkomen uit gedeelde keuzes. "Wij doen het onderzoek, maar de bedrijven begeleiden ons naar het doel door ons hun behoeften aan te geven. Kortom, we gaan richting een gepersonaliseerde veredeling."
Om efficiënt te kunnen werken, gaat het project in zee met een beperkt aantal bedrijven. De buitenlandse bedrijven die zich bij het Gil Program hebben aangesloten (Gil was het verkleinwoord van Gilberto) zijn FamilyTree Farms (VK), Berry Gardens (VK), Frutania (Duitsland), Angus (VK), Agronom Berries (Polen), Hall Hunter (VK) en Berries Pride (Nederland). De Italiaanse bedrijven zijn Sant'Orsola, Spreafico en I Frutti di Gil.
"Het project is bedoeld voor de middellange en lange termijn en het doel is om het huidige zachtfruitaanbod te verbeteren. De focus ligt op frambozen, maar een onderzoeksprogramma voor ander zachtfruit is niet uitgesloten", zegt Matteo Molari.
Er zijn al enkele interessante frambozenrassen in testfase, waaronder een gehybridiseerd ras in Cesena. "We hebben ook geïnvesteerd in een nieuw proefveld van ruim een hectare, gelegen ten noorden van Cesena, waar we ons onderzoek kunnen uitbreiden."
Op 7 juni vond 's ochtends een presentatie van het project plaats in Cesena en 's middags een paneltest gevolgd door een bezoek aan de kwekerij. "In de afgelopen 7 jaar hebben we van ons frambozenras Enrosadira 14 miljoen planten verkocht. Dit succes weerhoudt ons er echter niet van vooruit te kijken en op zoek te gaan naar rassen die geschikt zijn voor de verschillende teeltgebieden", besluit Matteo.
Voor meer informatie:
G-Berries srl
Corso Mazzini 30
Cesena (FC) - Italië
www.gberries.it