Mario Volkers en Ivo Koopmans, DHL Global Forwarding:

"Zowel voor lucht- als zeevracht van perishables bieden we professionele charteroplossingen van en naar diverse bestemmingen"

Tholen - Met decennialange ervaring in de logistiek van perishables zijn Mario Volkers en Ivo Koopmans de laatste jaren aan de slag gegaan bij DHL Global Forwarding, waarbij ze respectievelijk verantwoordelijk zijn voor de zee- en luchtvracht. Onder de nieuwe brand DHL ACE (Advanced Coolchain Experience) garandeert deze logistieke speler de optimale omstandigheden en correcte naleving van de regelgeving voor perishables, dankzij een wereldwijde logistieke service van deur tot deur, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van het netwerk van de groep. "Bedrijven die naar ons bellen, verzanden niet in kiesnummers, maar krijgen hun vaste contactpersoon aan de lijn."

Chileense kersen en bessen
"We hebben als DHL Global Forwarding een eigen netwerk en dat is ons grote voordeel. We hebben zowel voor lucht- als zeevracht charteroplossingen van en naar diverse bestemmingen, waarmee we onze klanten volledig kunnen ontzorgen. De mogelijkheden zijn eindeloos voor al het transport dat een temperatuur behoeft tussen de -30 en +30 graden. En daar waar de lucht- en zeevracht elkaar aan kunnen vullen, zullen we dat niet nalaten. Ik benoem in de contacten met klanten altijd de luchtvrachtmogelijkheden en weet dat Ivo dat ook doet voor de ocean freight. Een mooi praktijkvoorbeeld waarbij onze disciplines samenkomen is met Chileense kersen en blauwe bessen die per boot naar Rotterdam komen. Wij zorgen ervoor dat het fruit in de juiste condities op Schiphol bij het team van Ivo komt, waar hij aan de slag gaat met het koelen, crossdocken en verpakken om het fruit via luchtvracht te kunnen exporteren. Dan heb je DHL ACE in een notendop omschreven", vertelt Mario.

"DHL is gestart met de uitrol van haar activiteiten in het reefersegment in Zuid-Amerika. Daar is ons bedrijf in elk land met een reeferdesk vertegenwoordigd. Later is dit concept uitgerold naar Azië, gevolgd door Europa, waarbij men Rotterdam als belangrijke (doorvoer)haven meteen in het vizier had, vanwege het vele fruit dat hier binnenkomt of doorgevoerd wordt. Met de Ocean Freight-divisie zijn we in coronatijd verhuisd naar een kantoorpand dat op alle toekomstmogelijkheden is voorbereid. Inmiddels wordt de waaier aan diensten steeds breder en zijn er reeferdesks in België, Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje, waar we de markt oplossingen op maat aanbieden, op zowel import- als exportgebied", aldus Mario.


Klik hier voor de bedrijfsfilm

Nieuwe luchtvracht accommodatie vanaf 2023
"Ook in het luchtvrachtsegment zijn de ambities van DHL groot", vervolgt Ivo. "We verzorgen de luchtvracht naar alle gevraagde bestemmingen, maar ik kan wel zeggen dat we op Dubai een absolute specialist zijn, zowel met groenten en fruit, als met vlees, vis en bloemen. Daarbij hebben we ook samenwerkingsverbanden met ons zusterbedrijf DHL Aviation via het zelfde beproefde concept."

"In 2023 verwachten we een nieuwe accommodatie in gebruik te nemen van ruim 20.000 m2, waarvan één gedeelte volledig ingericht zal worden voor perishables. Een faciliteit met diverse moderne koelfaciliteiten waar wij de koelketen van de diversiteit aan producten kunnen waarborgen, een KCB-keurpunt en NVWA-controlepunt, waar we tevens alle benodigde douaneformaliteiten faciliteren. Hier zullen al onze disciplines samenkomen en kunnen we alle services onder één dak uitvoeren, al met al een droomscenario dat in werking treedt. Het bewijst ook wel dat DHL ook bij de afhandeling van perishables echt gaat voor de lange termijn, dit commitment uit zich in alle lagen van onze organisatie."

De logistieke uitdagingen zijn de laatste jaren zowel in lucht- als zeevracht groot. "Ik ben altijd wat huiverig om termen als historisch in de mond te nemen. We hebben de afgelopen decennia meerdere situaties gehad met krapte aan capaciteit, zoals met de aswolk in IJsland en korter geleden de coronacrisis, de producten die we mogen vervoeren hebben te maken met een maximale prijselasticiteit", vertelt Ivo Koopmans. "Zo zie je dat op bepaalde bestemmingen de tarieven dusdanig hoog zijn, zowel met im- als export, dat bepaalde handelsstromen er momenteel gewoon niet zijn. Neem Japan, daar worden momenteel nauwelijks paprika's heen gevlogen omdat de luchtvracht te duur is geworden. Ook de tomatenexport naar de Verenigde Staten ligt op een aanzienlijk lager niveau. De laatste weken lijken de tarieven wel iets te stabiliseren, maar de capaciteit is zeker nog niet terug op het oude niveau. Op dit moment is de tariefstelling van de carriers en vooral de grilligheid daarvan de grootste uitdaging."

Ook in de zeevracht zijn de uitdagingen groot, vertelt Mario die binnen DHL Global Forwarding verantwoordelijk is voor alle reefergerelateerde vracht. "De markt wordt momenteel echt gedicteerd door de diverse carriers. Zij bepalen momenteel de marktsituatie van veel exporteurs. Ook wij hebben te maken met handelslijnen die stopgezet worden. Bepaalde services naar Australië en Nieuw-Zeeland zijn bijvoorbeeld niet meer mogelijk. Daarbij blijft het verkrijgen van reefercontainers nog altijd een issue. Soms hebben rederijen wel voldoende equipment, maar is die alleen op bepaalde trade lanes in te zetten. Dan maak je mee dat de klant de tarieven heeft geaccepteerd, maar dat je vervolgens niet de mogelijkheid hebt om te verschepen. Uiteindelijk moet je wel het hele verhaal rond zien te krijgen om een goed pakket richting de klant te waarborgen."

Charteroplossingen voor lucht- en zeevracht
"Tegelijkertijd merkte ik dat tijdens de Fruit Logistica dit jaar meer rederijen toenadering zochten om te kijken of er gezamenlijk dingen op te pakken waren, dat is de twee jaar ervoor nauwelijks gebeurd. Er zijn zelfs rederijen helemaal gestopt met het accepteren van expeditie. Maar als de beschikbaarheid van equipment straks weer ruimer wordt, zal er vanuit de expediteurs ook wel een voorkeur zijn voor de rederijen die nu behulpzaam zijn om ons verder te helpen", verwacht Mario.

Gevraagd naar het onderscheidende vermogen van DHL, komen beiden toch uit op de service. "DHL is als geheel een groot bedrijf, maar we hebben een klein, hecht team dat de logistiek van perishables verzorgt. Wij geloven in persoonlijk klantcontact met vaste contactpersonen. We merken dat klanten nog weleens huiverig kunnen zijn om binnen een grote organisatie een nummer te zijn, maar op het gebied van perishables zijn wij de 'single point of entry'. Degene die aan de telefoon komt, geeft altijd antwoord en klanten verzanden niet in kiesnummers. Dat bevalt uitstekend. Wij zijn zelf de gezichten naar de klant en weten zelf de weg binnen onze organisatie om de klanten optimaal te kunnen ontzorgen", vertelt Mario. "En we behandelen onze klanten niet in een vast format, maar leveren de service die een klant wenst. Voor de ene klant is dat een door-to-door oplossing, voor een ander kan dat een stukje consultancy zijn. Maar geen klant is voor ons te klein of te groot!"

Voor meer informatie
Ivo Koopmans / Mario Volkers
DHL Global Forwarding
Mario.volkers@dhl.com / Ivo.koopmans@dhl.com  
https://www.dhl.com/nl-nl/home/onze-divisies/wereldwijde-verzending/speciale-expertise/logistiek-voor-beperkt-houdbare-producten.html  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven