Tholen - “Suvena is een oud Fins woord voor zomertijd,” zegt Erik Guldemond, eigenaar van Suvena, gevestigd in Finland en gericht op de aan- en verkoop van zachtfruit met als klant de consument. Samen met de slogan Kesän merkki vertaalt het zich naar: het teken van de zomer. En dat is precies wat het eerste zachtfruit aan het begin van het seizoen in april, laat zien: de eerste tekenen dat de zomer eraan komt.
Van begin april tot eind oktober verkoopt Suvena zachtfruit dat in het begin van het seizoen wordt geïmporteerd uit Spanje, Marokko, Portugal en Nederland en later in het seizoen ook wordt afgenomen van Finse telers. De afzet vindt plaats in de retail via een shop-in-shopconcept. Erik legt uit dat dit concept, dat in Nederland onbekend is en ook in Europa weinig wordt toegepast, zijn oorsprong vindt in het korte, hectische Finse vollegronds aardbeienseizoen en de grote afstanden die het land kenmerken. “De in Finland geteelde aardbeien zijn, met een hoge brixwaarde, erg zoet, maar daardoor ook kwetsbaar. In het verleden was de kwaliteit van de aardbeien zo zacht dat als ze op maandag geplukt werden, ze dinsdag echt verkocht moesten zijn. Dat lukt niet met een grote keten met centrale inkoop en distributiecentra in een land met de omvang van Finland. Daarom zijn er altijd lokale bedrijfjes die in het seizoen de zachtfruitverkoop in en bij supermarkten tegen een commissie of standprijs verzorgen. Het voordeel voor de supermarkt is dat ze nergens voor hoeven te zorgen en het schap altijd netjes is.”
1,5 uur afstand
Momenteel heeft Suvena twaalf locaties in supermarkten met eigen verkopers; op de top van het seizoen zijn er 50 personen in dienst. Daarnaast zijn er momenteel in vijf hypermarkten onbemande koelmeubels met Suvena zachtfruit. In juni worden hier ook de verkooptafels heen gebracht en gebeurt de verkoop zowel uit de koelmeubels als van de verkooptafel, meldt de ondernemer. “De ene klant wil graag service, de ander zoekt het liever zelf uit.” Erik – met een Nederlandse vader en een Finse moeder, heeft tot zijn 23e in Nederland gewoond en nu alweer 13 jaar in Finland - geeft aan dat er dit jaar twee nieuwe verkooppunten bijkomen. “Deze twee supermarkten liggen aan een meer in een toeristisch gebied en voor het eerst is dat 1,5 uur weg van onze loods. Alle andere verkooppunten bevinden zich op maximaal een half uur afstand.” Ooit begonnen met twee zachtfruitstandjes bij een tankstation-supermarkt en drie bloemenwinkels, laat Erik weten dat hij de bloemen inmiddels vaarwel heeft gezegd en dat de omzet in de laatste tien jaar verdertigvoudigd is.
Hilla
Suvena merkt dat de afzet van blauwe bessen jaarlijks toeneemt, maar de aardbei blijft de hardloper met de meeste afzet. Waar traditioneel in Finland maar twee aardbeienrassen op de markt werden gebracht, ziet Erik nu dat het assortiment zich langzaam verbreedt; meerdere nieuwe variëteiten doen hun intrede en het aardbeienseizoen wordt dus langer. Een typisch Fins product in het assortiment is de ‘Lapin Hilla’ of, op zijn Engels, de cloudberry (Rubus chamaemorus). Dit luxeproduct groeit in het wild op grote velden in een moerasachtig landschap in Lapland. De cloudberries kunnen in afgesloten emmers bij een lage temperatuur voor langere tijd worden gewaard en worden ook ingevroren. “Dit product is heel aanbod gerelateerd. Bij een goed seizoen is er veel beschikbaar en zijn de bessen wat goedkoper en bij een slecht seizoen zijn ze juist duurder.” Overigens is de verkoopprijs voor onze begrippen altijd hoog: rond de 20 tot 30 euro per kilo is heel normaal als consumentenprijs, geeft Erik aan.
Kleinere verpakkingen
Een andere ontwikkeling is dat de consument meer en meer beweegt richting kleinere verpakkingen. Van oudsher worden veel aardbeien in Finland aan de consument geleverd in dozen van vijf kilo. “Traditioneel werden in juli, wanneer er veel aardbeien loskomen in korte tijd, tegen relatief voordelige prijzen, grote hoeveelheden aardbeien ingekocht om in te vriezen. Na drie weken was het aardbeienseizoen dan ook over. Maar de consument schakelt steeds meer om naar dagelijkse consumptie.” Het is de reden dat Suvena steeds meer de aardbeien direct bij de telers laat verpakken in 400 grams punnets. Overigens bestaan ook de bulkverpakkingen nog voor invriezen, al heeft Suvena een doos van vier kilo geïntroduceerd. “In tegenstelling tot de vijf kilo doos, past deze doos wel in de winkelwagen en in de koelkast. Ook al is de kiloprijs gelijk, de vier kilo doos is goedkoper dan de vijf kilo doos en dat verkoopt gemakkelijker.”
Kwaliteit
Overigens heeft de manier van verpakken ook invloed op de kwaliteit. Doordat de zoete, kwetsbare Finse aardbei dikwijls in bulk wordt verpakt, is de kwaliteit vaak niet optimaal als de vrucht bij de consument aankomt. Daar valt nog een wereld te winnen, vindt Erik. “Wij timmeren hard aan de weg op kwalitatief gebied en proberen daarin elk jaar stappen te maken. Daarvoor zijn we op zoek naar de beste producten in alle categorieën.”
De focus op kwaliteit is de reden dat Suvena afscheid heeft genomen van enkele telers die niet aan deze standaarden wilden voldoen. “Omdat we met relatief veel verkooppunten werken, moeten we kwalitatief goed zachtfruit hebben om te zorgen dat we geen derving hebben en onze klanten altijd het beste kunnen aanbieden. Daarom zetten we minder in op koopjes op de vrije markt en meer op kwaliteit en rechtstreeks contact met telers. De telers waarmee we samenwerken leveren ons exact de kwaliteit die we nodig hebben, in de gewenste verpakking en op die manier kunnen we de consument elke keer hetzelfde aanbieden. En dat is waar de consument naar op zoek is. Als je gisteren een lekker aardbeitje kocht, zou je graag willen dat diezelfde aardbei er de volgende dag weer is.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Suvena
info@suvena.fi