Johan de Neef (Smart Packaging Solutions):

“Het is enorm belangrijk om mentaal en fysiek scherp te blijven”

Tholen - Het trainen voor een marathon vergt veel tijd, energie, zweet en de wedstrijden kunnen slopend zijn. Toch zoekt Johan de Neef, managing director van Smart Packaging Solutions, naast zijn veeleisende baan een aantal keer tijd om een flink eind te gaan rennen. Desnoods trekt hij om elf uur ’s avonds nog even zijn hardloopschoenen aan. “Als je een bedrijf leidt, is dat topsport. Het is enorm belangrijk om mentaal én fysiek scherp te blijven,” vertelt Johan in het meinummer van vakblad Primeur.

Niet dat hij altijd op scherp staat. Een pintje op zijn tijd met vrienden, hoort er natuurlijk ook bij.  Maar hardlopen is voor Johan de ideale hobby om lichaam en geest te verzorgen. Juist omdat trainingen niet tijdgebonden zijn. Een sportschool kom je na 10 uur ’s avonds niet meer binnen, maar hardlopen kan in de eigen tijd.  “Zoals zoveel mensen ben ik elke dag druk. In het lopen kan ik de rust opzoeken. Daarom vind ik het heerlijk om na het werk nog een stuk te gaan rennen, ook ’s avonds laat. Je loopt dan veilig, want er is niet veel ander verkeer. Ik woon in Dendermonde, daar stroomt de rivier de Dender in de Schelde en kan ik in een prachtig natuurgebied over de dijken langs de rivier lopen.”

Johan finisht de Zoniënwoud trailmarathon

Buiten de gebaande paden
Johan doet regelmatig mee aan langeafstandswedstijden en loopt het liefst trails. Naast de mooie natuur waar je doorheen loopt, verbeter je met trail running niet alleen je uithoudingsvermogen, maar buiten de gebaande paden train je ook je coördinatie- en concentratievermogen. “Ik loop niet mee voor de prijzen. Tijdens de wedstrijd probeer ik van de eerste tot de laatste minuut te genieten.” Meestal zijn het halve marathons, die zijn wat minder belastend, maar Johan liep tweemaal een hele marathon succesvol uit: een aantal jaar geleden de marathon van Amsterdam en dit jaar de Zoniënwoud trail marathon. “In Amsterdam lopen duizenden mensen mee en heb je enorm veel supporters langs de weg die voor sfeer zorgen. Dat is erg leuk om mee te maken. Bij de trail marathon doen maar 350 lopers mee. Je hebt dan alle rust, soms heb je in geen honderd meter iemand voor of achter je en kun je echt genieten van je omgeving.”

Niet alleen heeft hardlopen een positieve uitwerking op de gezondheid, indirect heeft het ook effect op de uitdagingen die Johan in zijn werk tegenkomt. “Die eerste paar kilometer ben je heel hard bezig met de problemen en uitdagingen van de dag, maar nadien kun je je concentreren op je ademhaling, ritme en lichaam. Het wordt puur genieten van de sport. Dan kunnen plots de beste ideeën opborrelen of weet je ineens hoe je een bepaald probleem moet aanpakken. Heel bizar, maar ik heb dat al een aantal keer ervaren.”

Groene energie
Zo helpt het hardlopen ook mee aan een gezond bedrijf, gestoeld op duurzaamheid. Johan stond 33 jaar gelden aan de wieg van Smart Packaging Solutions, de massief kartondivisie binnen de VPK Group. Het bedrijf groeit nog altijd. Momenteel zijn er 520 mensen werkzaam in drie fabrieken waar ze jaarlijks gezamenlijk meer dan 160 duizend ton aan massief karton maken voor het verpakken van kip, vlees, vis, bloemen en AGF. “Duurzaamheid is een kernwaarde. Recyclage maakt al vanaf de start deel uit van onze bedrijfsprocessen. Van oude dozen hebben we altijd weer nieuwe gemaakt. Tegenwoordig zetten we ook erg in op groene energie. Dat is de zakelijke kant. Daarnaast proberen we ook onze sociale rol op te nemen. Dat doen we door sociale projecten te sponsoren zoals in Zuid-Amerika, maar we sponseren ook veel sportieve teams die zich voor een goed doel inzetten zoals Ride for the Roses of Kom op tegen Kanker.”

Met AGF heeft Johan een speciale band. “Vroeger thuis hadden we een groentezaak en ik ben bijna werkelijk geboren tussen de aardappelen en bloemkolen. De AGF-sector voelt als een natuurlijke habitat. Het veilingwezen en de handelshuizen kende ik en dat gaf in het begin van Smart Packaging Solutions natuurlijk een mooie ingang. Ook al is mijn rol nu heel anders, die band met AGF blijft speciaal. Nog altijd heb ik rechtstreeks contact met veel van onze klanten in de AGF-sector.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Johan de Neef
johan.de.neef@smartpaso.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven