Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Product manager Marielle de Jong, Roamler:

"Exoten Monitor van start bij 800 locaties van Europese supermarkten in twaalf landen"

Tholen - In navolging op de zachtfruit- en tomatenmonitor heeft crowdsourcingsplatform Roamler een Exoten Monitor gelanceerd, die de complete data van het Europese exotenschap inzichtelijk maakt. Er wordt gestart met een maandelijkse monitor met de data en foto's van het avocado- mango, ananas- en kiwi-aanbod vanuit twaalf landen, waar nu ook Noorwegen, Zweden en Ierland aan zijn toegevoegd. Roamler verschaft alweer tien jaar partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community, maar biedt dat nu in abonnementsvorm aan voor de specifieke exotencategorie. "Ook deze monitor is echt uit vraag vanuit de markt ontstaan", vertelt product manager Marielle de Jong.

Gedetailleerde rapportages
"We leverden al data aan veel partijen in de exotenketen, maar met een maandelijkse monitor kunnen wij deze inzichten voor een aantrekkelijke prijs aanbieden en hoeven bedrijven niet elke keer incidenteel contact op te nemen, dat scheelt tijd en kosten. Binnen de exoten Monitor bieden we onze klanten maandelijks gedetailleerde rapportages met data over eenheid, prijs en promotie, inclusief foto's van prijskaartjes en landen van herkomst van elk product. Daarbij zien we dat ten opzichte van de zachtfruitmonitor bijvoorbeeld de kiloprijs minder relevant is in de exoten, daarom bieden we ook data aan over de stuksprijs, het aantal stuks per verpakking en of de exoten wel of niet ready-to-eat zijn. Zo hebben we met onze zachtfruitmonitor inmiddels 11.500 winkelbezoeken achter de rug en hebben we de data van 63.000 SKU's. Met de exotenmonitor gaan we naar dezelfde aantallen toe", vertelt de product manager. 

"Zo weten onze abonnees precies wie aan welke retailer levert, welke merken er in het schap liggen, welke variƫteiten worden gevoerd en wat de verpakkingsgrootte is. Allemaal vragen die met de foto's maar bovenal met de data die de 'Roamlers' verzamelen, inzichtelijk worden. Soms zeggen partijen namelijk dat ze al retaildata kopen, maar daarmee kunnen ze vaak nog niet verklaren waarom het wel of niet goed gaat met de verkoop. Deze monitor biedt gedetailleerde informatie in bijvoorbeeld de overgang van seizoenen door het volgen van leverancier en land van herkomst, waarbij alle foto's makkelijk te bekijken en downloaden zijn vanuit de omgeving. Door te investeren in image recognition, worden de beelden nog sneller geladen."

"We zien vanuit de hele keten interesse, van zaadveredelaars tot telers, importeurs en retailers. Vaak zijn het bedrijven die al erg op hun 'value proposition' sturen en bijvoorbeeld al een data-analist in huis hebben. De exotencategorie maakt de laatste jaren een enorme groei door. We starten met deze monitor met avocado's en mango's, maar als er in de markt vraag is om bijvoorbeeld ananas en kiwi's aan de monitor toe te voegen, dan kunnen we dat snel oppakken. Inmiddels is de Exoten Monitor van start gegaan en zijn de eerste rondgangen bij 800 locaties van Europese supermarkten geweest, inclusief Aldi, Lidl, Tesco, Carrefour en E-Leclerc", somt Marielle op.

Op de vraag of er nog meer AGF-categorieƫn gaan volgen op de tomaten, zachtfruit en exotenmonitor, antwoordt Marielle: "Dat is aan de markt. Het is 'u vraagt, wij draaien'. Wij kunnen met onze monitors de data aanleveren waar behoefte naar is. Zo hebben we de tomatenmonitor inmiddels uitgebreid tot een complete vruchtgroentenmonitor, maar er zullen zeker nieuwe sectoren gaan volgen. Ik heb Fruit Logistica en het Global Tomato Congress bezocht en als ik daar zie hoe onze inzichten onze klanten helpen hun proposities te verbeteren, dan verwacht ik zeker navolging met bijvoorbeeld een hardfruit- of citrusmonitor."

Voor meer informatie:
Marielle de Jong
Roamler
NDSM-plein 20-26
Amsterdam
marielle.dejong@roamler.com 
https://roamler.com/nl/zakelijk/oplossingen/retail-monitors/exotic-fruit-monitor