Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De cannabissector is alleen succesvol als de oude garde en de nieuwkomers in het bedrijf samenwerken"

Cannabisteler velt stevig oordeel over omgang met mensen in eigen sector

Als je met werkgevers in de cannabissector spreekt, zijn velen het erover eens dat het moeilijk is om arbeidskrachten te vinden, maar dat het een nog grotere uitdaging is om ze vast te houden. Hoewel elke situatie uniek is, is er een gemeenschappelijke factor die aan veel van deze situaties ten grondslag ligt: slecht management, zegt Benjamin Ballinger, COO van Left Coast Holdings, een cannabisbedrijf uit Michigan. "Goed zijn in het vak betekent niet noodzakelijk dat je een goede manager bent." Benjamin legt uit dat Left Coast Holdings als verticaal geïntegreerd bedrijf meerdere teelt- en bewerkingsfaciliteiten en winkels in de hele staat bezit en exploiteert en verschillende productmerken aanbiedt.

Benjamin Ballinger, COO bij Left Coast Holdings

"Elke functie is als het hebben van een eigen bedrijf, dat is een van de uitdagingen van verticale integratie. Verticale integratie is een slechte strategische keuze in de meeste sectoren, maar in cannabis hebben we geen keuze als we concurrerend willen zijn, aangezien de markt erg volatiel is. Zonder verticale integratie ben je niet zo goed beschermd tegen prijsveranderingen, die je marges kunnen aantasten en je zelfs uit de markt kunnen stoten."

Een solide leiderschap
Met de teeltactiviteiten van zijn bedrijf als voorbeeld schetst Benjamin zijn unieke aanpak voor het creëren van een solide leiderschapsteam, wat een spagaat kan zijn tussen harde en zachte vaardigheden die vereist zijn in dergelijke operationele leiderschapsfuncties. "In de cannabissector zie je vaak dat bedrijven één persoon aanwijzen als hoofd van hun teeltafdeling en ze willen dat die persoon zowel een expert is in het telen van cannabis als geweldig in het managen van mensen. Helaas is het ontzettend moeilijk om iemand te vinden die zowel de technische vaardigheden heeft om een meesterlijke teler te zijn als de vaardigheden heeft ontwikkeld om een meesterlijke manager te zijn.

Het zijn twee verschillende carrièrepaden en aandachtsgebieden, het zou net zijn alsof je dezelfde persoon zou proberen in te huren als je persoonlijke arts en persoonlijke advocaat. Daarom hebben we besloten deze afdelingsleidersfuncties op te splitsen in twee functies die samenwerken als een synergetische eenheid. Zo heb je een technische leider die, als een hoge individuele bijdrager, de expert is in de teelt en een manager die geweldig is in systematisering, het gebruik van technologie en die de zachte vaardigheden heeft die nodig zijn om het team zo effectief mogelijk te leiden."

Toxiciteit als gevolg van de disconnectie
Ben is van mening dat de giftige bedrijfscultuur in cannabis alomtegenwoordiger is dan het zou moeten zijn, voor een groot deel als gevolg van een disconnectie tussen de oude garde die pionierden in de sector en de bedrijfsleiders die de meeste van de grootste exploitanten controleren. "Het is begrijpelijk dat oude telers niet altijd de achtergrond hebben die nodig is om een succesvol bedrijf op grote schaal op te zetten, maar omgekeerd begrijpen ze de plant en de cultuur erachter heel goed, wat cruciaal is om een echt merk te creëren waar consumenten zich mee kunnen verbinden.

Bedrijfsleiders die afkomstig zijn uit andere CPG-sectoren of Wall Street begrijpen vaak de zakelijke basisprincipes die nodig zijn om te groeien; zoals hoe geld bijeen te brengen, de juiste boekhoudmethoden en operationele efficiëntie, maar ze weten meestal niets van de cannabiscultuur, wat pijnlijk duidelijk is voor de consument. Dit is de reden waarom je steeds ziet dat gehypete, door beroemdheden gesteunde merken jammerlijk falen, terwijl oude merken vaak in staat zijn om een zeer loyale klantenbasis te creëren. Het probleem is dat de oude garde een hekel heeft aan de onervaren jongelui en dat cannabisbedrijven de waarde die oude spelers inbrengen niet respecteert."

Teveel ego's
Ben stelt dat de meeste cannabisbedrijven er beter aan zouden doen om de sterke en zwakke punten van elke partij te erkennen en vervolgens manieren te vinden om de krachten te bundelen om winnende teams te creëren, net als Left Coast Holdings heeft gedaan.

"Er zijn twee redenen waarom dit een probleem blijft: ten eerste zijn er veel ego's over de hele linie. Mensen uit het verleden hebben vaak zo hun ideeën en verkondigen luidkeels hun minachting voor de kapitalistische aard van legale cannabis, wat dom is als je in het bedrijfsleven zit, aangezien we het hebben over de basisprincipes van wat een bedrijf succesvol maakt. In plaats van in te zien dat er gebieden zijn waar ze aan kunnen werken, verblindt hun trots hen voor hun zwakheden, met als gevolg dat mensen die niets te zoeken hebben in leiderschapsfuncties aan het hoofd komen te staan van grote teams.

Cannabisbedrijfsleiders, aan de andere kant, lijken meer gericht op de spanning van het naar de beurs gaan dan op het benutten van een passie voor het creëren van waarde in de markt. Ze papegaaien misschien wel praatjes na over sociale gelijkheid of cannabisactivisme, maar achter de schermen zijn ze niet echt betrokken. Het is niet zo verwonderlijk dat geen van beide denkwijzen bevorderlijk is voor het creëren van een gezonde bedrijfscultuur."

De scheidslijn tussen de oude garde en de bedrijfsleiders is opmerkelijk geografisch van aard. Grote spelers in staten aan de westkust, zoals Californië en Oregon, hebben doorgaans een oude achtergrond, terwijl mensen van het corporate-type meestal hun hoofdkantoor hebben aan de oostkust of in het middenwesten en het microklimaat van de sector binnen deze regio's weerspiegelt dit verschil.

"Californië, bijvoorbeeld, is vanwege de langdurige medische markt die voorafging aan de legalisering van cannabis voor volwassenen en vanwege plaatsen als de Emerald Triangle, waar al vele decennia illegaal cannabis wordt geteeld, zonder meer in het voordeel van oude bedrijven. Deze bedrijven willen zich vaak niet aan de regels houden, maken zich niet druk om een professioneel imago en zijn meer betrokken bij zowel hun klantenbasis als het activisme van de sector op straatniveau. Maar ze zijn niet altijd even bedreven in zaken als het handhaven van veilige werkomstandigheden, het eerlijk betalen van hun werknemers of het ontwikkelen van carrièremogelijkheden voor hun teams. Natuurlijk heeft cannabis voor bedrijven zijn eigen problemen, maar ik denk dat die meer voortkomen uit het gebrek aan bewustzijn bij deze bedrijven over wat hun werknemers belangrijk vinden, zoals het niet verkopen van ongeïnspireerde, te dure producten van slechte kwaliteit."

Werknemers mondiger maken
Dit gebrek aan aanvaardbare arbeidsomstandigheden in de hele sector heeft ertoe geleid dat sommige cannabiswerknemers een vakbond zijn begonnen. Benjamin zegt dat Left Coast Holdings het eerste cannabisbedrijf in Michigan was dat een vakbond oprichtte, maar dat het eigenlijk een beslissing was die werd geïnitieerd en aangemoedigd door de top van het bedrijf, in plaats van het resultaat van een impasse tussen ontevreden werknemers en hun gefrustreerde werkgever.

"Wij geloven in het versterken van onze werknemers. We zijn al gefocust op het goed betalen van onze mensen, het bieden van groeimogelijkheden en ervoor zorgen dat iedereen een stem heeft. We zagen de samenwerking met de UFCW (United Food and Commercial Workers)-vakbond eigenlijk als een voordeel voor ons bedrijf. Bedrijven die vakbondsinspanningen van hun werknemers proberen tegen te houden in plaats van ze te omarmen, staat een moeilijke toekomst te wachten. Naarmate vakbondsvorming meer gemeengoed wordt en werknemers die invloed kunnen verwerven, zullen deze bedrijven een pijnlijke overgang doormaken omdat ze gedwongen worden te investeren in zaken waarin ze al die tijd hadden moeten investeren."

Benjamin vraagt zich dus af hoe de cannabissector het beter kan doen. "Bedrijfsleiders moeten zichzelf afvragen of hun bedrijf binnen de komende vijf jaar niet wordt verkocht of naar de beurs gaat, en waar zien ze zichzelf dan? Blijven ze gelukkig bezig met wat ze leuk vinden en creëren ze waarde via hun organisatie of zijn ze opgebrand door het runnen van een ongezond bedrijf en wanhopig om te verkopen en uit de sector te stappen? Als het eerste het geval is, dan zitten ze met hun hoofd op de juiste plaats. In het laatste geval is de sector beter af zonder hen en hoe eerder ze eruit stappen (op welke manier dan ook), des te beter voor iedereen."

Voor meer informatie:
Left Coast Holdings
50 Filer st, Suite A, Manistee, MI 49660
info@leftcoastholdings.com 
leftcoastholdings.com