Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote bedrijven laten oog vallen op indoorteelt in VS

"De afgelopen jaren hebben een aantal grote bedrijven, zoals Google en Walmart, hun intrede gedaan in Controlled Environment Agriculture (CEA). De belangrijkste toegangswegen tot de sector zijn als teler, productinkoper, tech-ondernemer of investeerder. De deelname van commerciële leiders is belangrijk omdat ze de vaardigheden en het kapitaal hebben om de sector vooruit te helpen. In onze gesprekken met grote bedrijven hebben we meerdere redenen gevonden om toenadering te zoeken tot de binnenteeltsector", schrijft Janesha Anthony, Communications and Branding Manager bij Contain, een Amerikaans adviesbureau voor de CEA-sector.

"Een belangrijk aandachtspunt voor productinkopers is het verbeteren van de klantervaring. Door actief te zijn in een sector als de indoorteelt kunnen ze zich onderscheiden, een verstandhouding opbouwen en langetermijnvoordelen voor consumenten creëren."

"De drijvende factor draait echt om focus op het bieden van toegevoegde waarde aan de consument. CEA heeft bewezen een gedifferentieerde waarde te hebben voor de kwaliteit en houdbaarheid van het voedsel, productinnovatie en milieu-, sociale en bestuurscriteria (ESG). Leveringszekerheid, het vermogen om innovatie te zien als iets wat verder reikt dan "biologisch", het hele jaar door beschikking te hebben over kwaliteitsproducten en afvalvermindering zijn belangrijke kwesties", zegt een vertegenwoordiger van een multinational.


JohnnyGreig/E+ via Getty Images 

Voor anderen ligt de aantrekkingskracht van CEA in het kunnen vervullen van duurzaamheids- of ESG-doelstellingen, vooral dankzij het zorgvuldige gebruik van water en de besparing van voedselkilometers. Zo haalde supermarktketen Meijer in een recente aankondiging van een samenwerking met Michigan's Revolution Farms aan over de mogelijkheid te zullen beschikken om lokale producten te leveren. 

Nu veel landen economisch in zwaar weer belanden, gaan vermogensbeheerders bij zowel beleggingsondernemingen als multinationals over op defensieve sectoren, sectoren die het traditioneel goed doen in tijden van recessie. Volgens Janesha is tuinbouw er een van, aangezien consumenten in moeilijke tijden natuurlijk voorrang zullen geven aan voedsel boven consumptiegoederen of reizen. De toename van de voedselprijzen heeft deze trend versneld en vertical farming is een snelgroeiende subsector in de tuinbouw.

Volgens marktonderzoeksbureau Statista zal de waarde van de wereldwijde markt voor binnenteelttechnologie naar verwachting in 2024 ongeveer € 11,29 miljard bedragen. Dit zou een stijging zijn van bijna € 6 miljard sinds 2019, toen de markt ongeveer € 5,56 miljard waard was. Nu de sector volwassener is geworden – belichtingsleverancier Fluence had bijvoorbeeld een omzet van € 132 miljoen in de eerste drie kwartalen van 2021 – beschouwen investeerders de branche als minder riskant.

De kansen komen eraan
Naarmate meer supermarktketens en grote spelers interesse tonen in de CEA-sector, biedt deze situatie een grote kans voor strategische partnerschappen met telers om de consument toegang te verlenen tot producten uit CEA. De toevoeging van FSG, een installateur van belichtingsoplossingen en elektrische installaties, aan de leverancierslijst van Contain is een goed voorbeeld van hoe grote spelers interesse tonen om langdurige en impactvolle waarde te bieden aan de sector.

"Sinds 1982 is FSG gebouwd op het principe dat hard werken, streven naar uitmuntendheid en voortdurend leren altijd een positief resultaat zullen opleveren voor alle betrokkenen", zegt Chris Hinshaw, directeur Tuinbouw bij FSG. "Momenteel leven er in de VS meer dan 23,5 miljoen mensen in voedselwoestijnen en twee derde van het voedsel in de VS wordt geïmporteerd. Met onze 40 jaar expertise willen we samen met onze partners en klanten een onmiddellijk verschil maken. Ben je een indoorteler, dan vind je bij ons een partner die zich inzet om samen te groeien."

Voor anderen biedt het werken met start-ups in de vertical farmsector een manier om toegang te krijgen tot de innovatie die notoir moeilijk is om snel te creëren bij grote bedrijven. De poging is niet zonder uitdagingen. Het betreden van de sector kan een grote investering vooraf betekenen die voor een business unit moeilijk te rechtvaardigen is, aangezien managers zorgvuldig op de budgetten letten.

Tot op heden is er een beperkt lijstje van succesvolle toetredingen, hoewel dit begint te veranderen. Nieuwkomers kunnen steeds meer een beroep doen op gegevens die beschikbaar komen en de successen van pioniers in de sector gaan niet onopgemerkt voorbij. "In ons volgend rapport 'Hoe resultaten te boeken in de indoorteelt?' snijden we een onderwerp aan dat we van plan zijn verder te onderzoeken: de next-gen modellen voor toetreding tot de CEA-sector."

Voor meer informatie:
Contain
www.contain.ag