Tholen – De keuze is reuze in tomatenland. Van elke soort tomaat zijn er tal van rassen. Ook veredelingsbedrijf Bayer is hier ‘schuldig’ aan. Men biedt echter ook een oplossing voor kopers. Een toolbox. Op het onlangs gehouden Global Tomato Congress werd die toolbox gepresenteerd door Customer Marketing Manager BeNeLux Svetlana Tokunova en Global Value Chain Development Lead Nico van Vliet.
Die laatste legde uit dat bij het bepalen welke tomaten er in het schap komen nu de category manager in de retail een stevige stem heeft. Hij of zij kiest echter nog vaak op basis van gevoel. Met de toolbox wil Bayer het keuzeproces meer op feiten baseren.
Het team van Bayer liet bezoekers bij het Global Tomato Congress hun voorkeur uitspreken over de verschillende tomatenrassen en presenteerde een speciale toolbox.
Smakenbar
Voor de toolbox zijn op basis van onderzoek zeven smaakprofielen opgesteld. “Die moeten helpen bij het kiezen. Nu is voor de consument vaak, kort door de bocht, alles in het tomatenschap rood en beschikbaar voor dezelfde prijs”, aldus Nico. Met de toolbox willen de consument verder laten kijken. “Verder dan bijvoorbeeld alleen de brix”, vult Svetlana aan.
Tijdens de presentatie nam ze met iemand uit het publiek de proef op de som. Uit de toolbox, voor de gelegenheid gevuld met vijf soorten tomaten, werden er twee gekozen en geproefd. Vervolgens mocht de proefpersoon smaken omschrijven en keek Svetlana welk smaakprofiel er bij het ras zat.
De bedoeling van Bayer is om met de toolbox naar de supermarkt te gaan. “Het is een soort smakenbar eigenlijk”, gaf Svetlana aan. In totaal kunnen er zeven tomaten in de box, maar het is niet de bedoeling dat de box altijd helemaal gevuld is. Nico: “Voor je bezoek aan de supermarkt doe je voorwerk en maak je een selectie van rassen die goed zouden kunnen passen. Dat maakt het kiezen ook weer een stukje makkelijker.”
Raswisselingen
Niet onbelangrijk nu de verwachting is dat vanwege virusproblematiek er het nodige gaat wisselen op het gebied van rassen. Sommige rassen zullen verdwijnen of vervangen worden door rassen met resistentie tegen bijvoorbeeld het Tomato Brown Rugose Fruit Virus. Nico: “Met de toolbox erbij wordt het makkelijker om rassen te vervangen en nieuwe rassen te kiezen die aan dezelfde smaakprofielen voldoen.”
Reden voor Nico om collega veredelingsbedrijven vooral ook op te roepen zich aan te sluiten bij het toolboxinitiatief. Een week na het congres zijn inmiddels al meerdere afspraken met retailers en hun leveranciers gepland, geeft hij tot slot nog mee.
Voor meer informatie:
Nico van Vliet
Svetlana Tokunova
Bayer Vegetable Seeds
nico.vanvliet@bayer.com
svetlana.tokunova@bayer.com
www.vegetables.bayer.com