Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voortaan in heel Duitsland onverpakte biologische groenten en fruit bij supermarkt

Rewe zet zich al vele jaren in voor de reductie van verpakkingen, inclusief de reductie van plastic. Nu gaat dit engagement de volgende ronde in: 

In 2019 werd in 630 filialen van de Duitse retailer Rewe een pilot gestart met milieuvriendelijkere etiketterings- en verpakkingsoplossingen bij groenten en fruit van Rewe Bio. Daarbij zijn de processen op de weg van het veld naar de winkel voor veel producten dusdanig verbeterd, dat men nu in heel Duitsland onverpakte groenten en fruit van Rewe Bio aan kan bieden, stelt men. 


 
Biologische paprika zonder verpakking
Paprika's horen in Duitsland tot de populairste groentensoorten. Doordat ze het hele jaar door in de supermarkten te vinden zijn hoeven consumenten het geen moment zonder deze vruchtgroente te stellen. Op weg van de teelt naar de schappen van Rewe diende de folie tot nu toe als bescherming tegen uitdroging en beschadigingen. "Voortaan zal Rewe de biologische variant van deze kwetsbare groentensoort het hele jaar door alleen nog maar met een materiaalbesparend zelfklevend etiket aanbieden. We hebben de processen zo aangepast dat biologische paprika's niet meer ingepakt hoeven te worden maar toch hun versheid en kwaliteit behouden. Dit is weer een belangrijke stap op weg naar de vermindering van het plasticverbruik", zegt het bedrijf.

Verminderen en vermijden
"Onverpakt is mooi, maar niet altijd verstandig. Want groenten en fruit onverpakt aanbieden wanneer deze daardoor sneller bederven, is geen duurzaam handelen. Want dan werkt het voedselverspilling in de hand, en dat is voor ons geen optie." Als tussenstap naar de optimale oplossing reduceert en verbetert de retailketen de verpakkingen steeds verder. Ook op deze manier kunnen grote besparingen worden bereikt. 

In heel Duitsland heeft Rewe al meer dan 1.200 verpakkingen van het huismerkassortiment milieuvriendelijker gemaakt. Dit brengt een besparing van circa 6.000 ton plastic bij verpakkingen met zich mee. Men streeft ernaar dat de huismerkverpakkingen tegen eind 2030 100% duurzaam zijn. "Met het aanpassen van de verpakkingen bij Rewe Bio groenten en fruit kunnen we jaarlijks samen 290 ton verpakkingsmateriaal besparen."

Voor meer informatie:
www.rewe.de/nachhaltigkeit/unsere-ziele/projekte/unverpackt 

Publicatiedatum: