Kweker zeegroenten vraagt patent aan op teeltsysteem

"Ons systeem is zeer duurzaam, gebruikt geen zoet water en recirculeert het water met behoud van een goede kwaliteit zonder chemicaliën toe te voegen", zegt Armando León, mede-oprichter van Baja Aonori.

Baja Aonori is het resultaat van een langdurige samenwerking tussen Armando León en Benjamin Moll, die elkaar in 1998 ontmoetten en in 2009 Aonori Aquafarms oprichtten in de Mexicaanse staat Baja California. Ze waren pioniers in het kweken van Pacifische garnalen in vijvers bedekt met een laag macroalgen genaamd Ulva clathrata.


Armando León

In 2016 richtten Benjamin Moll, Javier Echeverria en Armando León Algal Tech op om een nieuwe technologie te ontwikkelen voor de teelt van zeegroenten. Ze bedachten een aeroponics-systeem in een gecontroleerde omgeving voor de teelt van verschillende soorten algen voor menselijke consumptie.

"Het kweken van garnalen met Ulva clathrata was technisch succesvol, maar het financiële plaatje klopte niet. In 2016 besloten we ons te concentreren op de teelt van Ulva clathrata zelf en andere zeegroenten voor menselijke consumptie. Daarvoor hebben we onze aeroponics-technologie volledig ontwikkeld. Met ons systeem telen we van één gram in een petrischaaltje tot 3.500 gram per meter in 12 weken", legt Armando uit.

Een van de paradepaardjes van het bedrijf is de zeesla (Ulva lactuca), een groene alg met smaragdgroene bladeren en een milde umami-smaak. De middelgrote bladeren van zeesla zijn gemakkelijk te gebruiken in de keuken en kunnen rauw of gekookt in verschillende gerechten worden geconsumeerd. Baja Aonori teelt ook groene aonori algen (Ulva clathrata of stekelig darmwier), waarvan de lintachtige vorm op zeer fijne noedels lijkt. Dit product heeft ook een milde umami-smaak en een vers zeevruchtenaroma.

Afzet in Californië en Mexico
Baja Aonori brengt zijn zijn zeesla (Ulva lactuca) en groene aonori algen (Ulva clathrata) in Zuid-Californië en Mexico op de markt. De producten worden vers verkocht aan restaurants en biologische markten, maar zullen binnenkort ook gedroogd verkrijgbaar zijn en B2B worden aangeboden als een ingrediënt voor pasta, brood, tortilla, enz.

"We zouden graag zeegroenten als nieuwe productcategorie introduceren. Dat wordt een hele uitdaging. Met productontwikkelaars en supermarkten willen we een nieuwe categorie shakes en smoothies, bereide salades, hamburgers en andere producten creëren met deze natuurlijke ingrediënten met een hoog eiwit-, vitamine- en mineraalgehalte", zegt Armando.

Patent
Armando legt verder uit dat het bedrijf een patent heeft aangevraagd via de Patent Cooperation Treaty (PCT) en van plan is het productiesysteem over de hele wereld op de markt te brengen. Voorlopig zal Baja Aonori doorgaan met het telen van algen in de 100 vierkante meter grote faciliteit om potentiële klanten aan te trekken, te kijken hoe de markt reageert en startkapitaal te verkrijgen om een vertical farm te bouwen.

"Een teeltfaciliteit van 10.000 vierkante meter zou 35 ton per maand kunnen opleveren. Over 5 jaar willen we een vertical farm bouwen waar 20.000 ton zeesla en aonori-zeewier geteeld kan worden. Ons doel is een betaalbaar product te verkopen dat boordevol eiwitten, vezels en vitamines zit", besluit Armando.

Voor meer informatie:
Armando León (mede-oprichter)
Baja Aonori
aleon.algaltech@gmail.com
bajaaonori.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven