Gunther Maters, Koeltrans Angeren:

"Binnenkort gaan we naar een truckvloot van 50% diesel en 50% BioLNG"

Bedrijven actief in de wegtransport willen de uitstoot drastisch verlagen. Waar die voor personenauto’s vrijwel volledig gericht is op elektrificatie, zien we dat het pad voor wegtransport (Commercial Road Transport) niet eenduidig is. Een mozaïek aan brandstoffen is als gevolg hiervan ontstaan, elk met hun eigen specifieke CO2-besparing en bijbehorende infrastructuur.

Fit-for-55
Binnen het ‘Fit-for-55’-beleid van de Europese Unie dragen LNG en bio-LNG als alternatieve brandstoffen sterk bij aan de ambitieuze doelstellingen van Commercial Road Transport. EU-lidstaten moeten volgens dit rapport voldoende netwerkdekking bieden aan het Trans-European Transport Network (TENT-T) voor bio-LNG. Shell levert bio-LNG in Nederland vanuit de installatie die het samen met partners Nordsol en Renewi in de herfst van 2021 in Amsterdam opende. Medio 2023 verwacht Shell 100% bio-LNG te kunnen leveren aan het gehele Shell netwerk in zowel Duitsland als Nederland, mede dankzij de start begin februari van de bouw van Europa’s grootste bio-LNG-productie-installatie in het Duitse Godorf.

Om wegtransport te verduurzamen, bijvoorbeeld door afscheid te nemen van de traditionele diesel, heb je een combinatie van visie, samenwerking en vaak een hoop moed nodig, stelt Shell. Günther Maters, de CEO Koeltrans, is een voortrekker op dit gebied.



Waarom kiest Koeltrans voor Shell Bio-LNG?
Allereest omdat wij als vooruitstrevend bedrijf moeten innoveren en we in iedere grote tender alternatieve brandstoffen terug zien komen. De overstap naar LNG is gemaakt vanwege de volgende redenen:
LNG is een ‘game changer’ die het beste past bij onze Duitse routes. LNG trucks zijn vrijgesteld van MAUT, wat ons een besparing oplevert van 17 cent per kilometer. We zijn zeer tevreden met onze LNG trucks door hun lange actieradius, betrouwbaarheid en lage operationele kosten. Ik ben ambitieus over onze bedrijfsfootprint en Shell BioLNG is de juiste brandstof om deze reis naar netto-nul te starten. We kunnen onze klanten nu een 30% CO2-besparing met Shell BioLNG ten opzichte van diesel geven.

Wat zijn de redenen dat je investeert in BioLNG?
Het product is zeer geschikt voor ons type transport. Shell is de eerste die een bio-LNG-mix aanbiedt op haar gehele Nederlandse netwerk en we kijken uit om volgend jaar naar een 100% Shell BioLNG te gaan. We hebben vertrouwen in LNG en dat dit concurrerend blijft met alternatieven voor de komende 10 jaar. Zoals met alle brandstoffen momenteel is de prijs uiteraard een uitdaging. Als gevolg hiervan zal je met je opdrachtgevers goede afspraken moeten maken. Shell is een echte partner voor ons. Deze relatie heeft ons gesterkt en we zien dat we onze fleet met 30 LNG trucks kunnen uitbreiden met de juiste partner. Binnenkort gaan we naar een truckvloot van 50% diesel en 50% bio-LNG. Vertrouwen in de toekomst, vertrouwen in het lange-termijnverhaal: samen zullen we mee moeten en bijdragen aan de energietransitie.



Waarom heb je Shell gekozen als langetermijn- energietransitiepartner?
We zijn in 2020 naar Shell overgestapt door de volgende waarde-toevoegingen: samenwerking met een totaalleverancier voor netwerk en road services, in combinatie met geïntegreerde managementdata en analyse-opties. De reputatie en betrouwbaarheid van Shell als een wereldspeler met de juiste faciliteiten. Daarnaast is Shell een grote speler in LNG. De proactieve planning van onze accountmanager en de snelle acties van de Shell organisatie.

Bron: Shell

Voor meer informatie:
Gunther Maters
Koeltrans Angeren
T +31 26 3252407
gunther@koeltrans.nl   
www.koeltrans.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven