Soortgelijke plannen voor tomaten

Oishii aardbeien voor $2 per stuk

"We willen altijd werken met de beste producten en deze meer beschikbaar maken voor het grote publiek. We zijn hier niet om massaal product van lage kwaliteit te telen", vertelt Hiroki Koga, medeoprichter en CEO van Oishii, dat in vertical farms aardbeien teelt.

In 2018 brachten Hiroki en medeoprichter Brendan Somerville de Omakase aardbei van de Japanse Alpen naar de Verenigde Staten, waar chef-koks met Michelinsterren deze hoogwaardige aardbeien in hun menu's begonnen op te nemen. Destijds werd er $ 50 gevraagd voor 8 grote Omakase aardbeien of 11 middelgrote exemplaren. Deze prijs lijkt misschien hoog, maar het is volgens de telers 'dan ook geenszins een standaard aardbei.'


Hiroki Koga

"De mening van mensen verandert enorm als ze de aardbei proeven. De Brix-waarde is 2-3 keer hoger dan die van een standaard Amerikaanse aardbei. Het is een heel ander product", zegt Hiroki.

Het is niet de missie van Oishii om dure technologie te verkopen, maar om de technologie te democratiseren en hoogwaardige producten voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te stellen. Oishii zette een stap in die richting met de recente opening van een 6.875 m2 grote teeltfaciliteit in New Jersey en het besluit om de prijs van de Omakase aardbeien te verlagen tot $ 20 voor 11 middelgrote of 8 grote aardbeien, $ 11 voor 6 middelgrote exemplaren en $ 6 voor 3 middelgrote aardbeien.

"In onze nieuwe teeltfaciliteit hebben we veel innovatieve technieken aangewend die onze efficiëntie enorm opkrikken en ons in staat stellen die besparingen door te geven aan de klanten. We hebben de prijs verlaagd van $ 50 naar $ 20 zodat meer mensen kunnen genieten van onze speciale aardbei", legt Hiroki uit.


Oishii opende onlangs een teeltfaciliteit van 6.875 m2 in New Jersey.

In New York City
Lagere prijzen zijn niet de enige factor die de Omakase aardbei toegankelijker maakt voor het grote publiek. De aardbeien zullen verkrijgbaar zijn bij Whole Foods, dat binnenkort opent in de NoMad-buurt in New York City. Het bedrijf is ook in gesprek met andere potentiële retailpartners.

"Dit is een grote stap om het product toegankelijker te maken en de beloftes die we hebben gedaan waar te maken", zegt Hiroki. "Door in een winkel als Whole Foods aanwezig te zijn, sturen we de consument de boodschap dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de aardbei ook in zijn of haar dichtstbijzijnde supermarkt verkrijgbaar is."

Hiroki legt uit dat Oishii een soortgelijke strategie als Tesla volgt. De Roadster kwam op de markt voor $ 200.000 en vervolgens introduceerde Tesla verschillende modellen tegen 60% van het prijskaartje van de Roadster.

De zoetste tomaten op de markt
Hoewel Oishii bekend is voor z’n Omakase aardbei, werkt het aan de introductie van nieuwe producten zoals tomaten, paprika's en meloenen. Volgens Hiroki hebben proeven al tomaten opgeleverd met een Brix-waarde zo hoog als de Omakase aardbei. Dit betekent dat het bedrijf heel waarschijnlijk een tomaat op de markt kan brengen die zoeter is dan elke andere tomaat of aardbei.

"Onze tomaten hebben al een Brix-waarde die even hoog is als die van onze aardbeien, dus zeker hoger dan die van conventionele aardbeien. Kun je je tomaten voorstellen die zoeter zijn dan aardbeien? De zaak is de juiste verhouding te vinden tussen opbrengst en kwaliteit", besluit Hiroki.

Voor meer informatie:
Hiroki Koga (medeoprichter en CEO)
Oishii
www.oishii.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven