Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
webinar over vertical farming

"Zodra we kunnen vergelijken en standaardisatie kunnen toepassen, zien we het einde van de startup-fase"

"Er is nog geen standaardplatform waar we in kunnen duiken om informatie te verzamelen. Het delen van informatie is de enige manier om verder te komen met het delen van gedachten over vraagstukken, zoals dat bijvoorbeeld in de medische wereld gebeurt. Door verschillende informatiebronnen samen te voegen kunnen we heel snel de juiste oplossing voor een vraagstuk aandragen. Artificiële intelligentie (AI) kan meehelpen en teeltdeskundigen of telers de juiste suggesties geven om beter te telen. Dat is van vitaal belang," zei Eric Dargent van Mycelium tijdens een onlangs gehouden webinar dat door het bedrijf werd georganiseerd.

Verder werd er tijdens het panel gesproken over de belangrijkste aspecten om vertical farming succesvoller te maken. In dit artikel bekijken we hoe big data telers kan helpen om efficiënter en sneller te leren over verschillende teeltelementen. Aan het woord waren Gert-Jan van Staalduinen, eigenaar van Logiqs en Nicolas Seguy, mede-oprichter van Jungle.

Het toepassen van big data
Gert-Jan van Staalduinen, eigenaar van Logiqs gaf aan dat big data kan helpen om betere teeltrecepten te definiëren. Het verzamelen van gegevens kan echter een uitdaging zijn voor telers, omdat er zoveel verschillende manieren zijn om dat te doen. Net als de verschillende meetinstrumenten die worden gebruikt. Elk teeltbedrijf maakt gebruik van verschillende datapunten, dataposities en metingen. "We moeten definities maken van hoe we dingen binnen het bedrijf meten, om beter te worden in het verzamelen van gegevens en zo veel sneller te leren."

"We moeten eerst weten wat er gemeten moet worden om specifieker te worden naarmate we het aantal gegevens dat AI gaat monitoren willen begrijpen en uitbreiden, zodat er een verband tussen die metingen ontstaat,"  voegde Nicolas Seguy, medeoprichter van Jungle daaraan toe. "Ik weet zeker dat als we kijken naar de lijst van criteria van KPI's die u wilt meten, we net zo goed meer dan 150 punten aan gegevens kunnen hebben om te verzamelen. Maar het is nodig om dat infrastructureel te doen, want het is vrij kostbaar. We zijn er nog niet."


Foto: VerticalFarmDaily.com gemaakt in Certhon

Uit de opstartfase?
"Het is moeilijk om te zeggen dat het startup-tijdperk is afgelopen in de vertical farming. Kleinere bedrijven of startups zijn altijd nodig om nieuwe mogelijkheden te creëren, zoals het introduceren van nieuwe gewassen. Nieuwe bedrijven zullen de sector betreden, waardoor anderen hun bedrijf op dit punt moeten stabiliseren om een goed business model te krijgen," zegt Nicolas Seguy van Jungle.

Gert-Jan: "We zijn zeker nog niet aan het einde van het startup-gebied. Tot op heden zijn teeltsystemen niet met elkaar te vergelijken omdat er niet veel transparant over zijn. Zodra we op het punt komen dat we kunnen vergelijken en standaardisatie kunnen toepassen, zien we het einde van de startup-fase."

"We zijn nog niet op het niveau van volwassenheid dat elke startup verhindert om met iets nieuws te komen. We moeten businessmodellen schaalbaar, veerkrachtig en winstgevend maken. Als dat eenmaal is gebeurd, zijn externe bedrijven nodig om producten en diensten te leveren die niet intern worden ontwikkeld. Dat laat ruimte voor startups," aldus Nicolas.

Volgens hem worden de reikwijdte en de breedte van succesvolle startups steeds kleiner. In de afgelopen 5 tot 6 jaar is er enorme vooruitgang geboekt. Langzaam is er meer toegang tot eerlijke data die anderen helpt om efficiënter te worden en te groeien als succesvol bedrijf.

Voor meer informatie:
Eric Dargent, partner
Mycelium
ed@mycelium.ag
www.mycelium.ag 


Nicolas Seguy, algemeen directeur en medeoprichter 
Jungle
www.jungle.bio 

 

Gert-Jan van Staalduinen, eigenaar

 

Publicatiedatum: