Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ed Heijnen en Leon Hijweege, Keelings International:

"We willen ons scherp en onderscheidend positioneren op de Europese zachtfruitmarkt"

Tholen - Sinds tweeënhalf jaar is Keelings International Ltd in Ridderkerk gevestigd als onderdeel van de Ierse moedermaatschappij. Het bedrijf vermarkt nu hoofdzakelijk ananas en meloenen van eigen teelt en heeft stevige ambities om stappen te zetten in de Europese zachtfruitteelt. Keelings bezit een eigen farm in Costa Rica, genaamd Las Brisas van 900 hectare, waarvan 200 hectare regenwoud. Naast de ananas verkoopt Keelings ook een ruim assortiment aan overzeese Galia-, Piel de Sapo, Cantaloupe, gele en watermeloenen van eigen teelt vanuit Brazilië, Costa Rica en Honduras.


Ed Heijnen en Leon Hijweege

Wie over de ananasimport praat, komt al snel bij de logistieke impact uit. "Omdat de natural flowering nu gaande is, komt er veel fruit los in Costa Rica. Door de krappe beschikbaarheid van de containers, is de aanvoer echter beperkt. Normaal komt in deze tijd van het jaar veel Europees zomerfruit los, maar ook Spanje heeft met weersomstandigheden te maken gehad. Daardoor blijft de ananas nog op een heel redelijk niveau, terwijl het me altijd verbaast dat de prijs van ananas omgerekend per kilo vrij laag ligt in vergelijking met ander fruit", vertelt Leon Hijweege.

"Het aantal gelegenheidsimporteurs op de ananasmarkt is in de loop der jaren fors minder geworden. Het zijn met name partijen met eigen teelt die nu de Europese markt bedienen. Wij hebben een mooie mix aan klanten en leveren aan retailers door heel Europa, maar ook horecagroothandels en snijderijen. Voor ons is ook de verwerkende industrie een toenemende markt voor kroonloze ananas", vertelt Leon. "In Nederland is convenience al langer een hot topic in de supermarkt, maar ook in Duitsland neemt het aanbod van bijvoorbeeld fruitsalades toe, zeker in de zomer."

"Met onze eigen teelt hebben we een uniek concept in handen. Retailers vinden het fijn om zaken te doen met de producent om zo de ketenregie te houden. Las Brisas is onlangs eer Rainforest Alliance-gecertificeerd op het hoogst mogelijke niveau. We vermarkten 4 lijnen; Classic , KO’LOR, PURE en Fairtrade. PURE is een volledig residuvrije teelt, die we (nog) niet jaarrond kunnen aanbieden. Chemische gewasbeschermings-middelen worden vervangen door biologische. Door middel van dronetechnologie wordt de inzet van bemesting en plaagbestrijding geoptimaliseerd. Ook is het waterverbruik op de farm 95% lager dan andere ananasplantages in Costa Rica. Doelstelling is zelfs dat de teeltbedrijven CO2-neutraal gaan opereren", vertelt Leon.

Het overzeese meloenenseizoen is bij Keelings inmiddels ten einde. "Voor Braziliaanse meloenen was het een lastige markt", constateert Ed Heijnen. "In de winter ligt de meloenenconsumptie bij de retail sowieso lager, maar ook bij horeca en foodservice zagen we deze winter nog niet de volumes van voor de Covid-pandemie. Ook de Costa Ricaanse meloenensector heeft het moeilijk. Niet voor niets was er dit seizoen wel 40% minder aangeplant en ondanks de relatief hoge marktprijzen is de verwachting dat er komend seizoen opnieuw enkele kleinere spelers zullen afhaken."


Meloenenfarm Pura Vida

"Ook hier zagen we de gevolgen van de ontwrichte supply chain. In de weken 15, 16 en 17 zijn normaal de piekverladingen. Nu hadden we te maken met boten die niet vertrokken, waardoor er veel meloenen naar de juice-markt zijn gegaan voor lage prijzen", aldus Ed. "Inmiddels proberen we het seizoen door te trekken met Spaanse meloenen en watermeloenen, maar die kwaliteit is door de weersextremen ook erg wisselend. Door het mooie weer is de vraag echter enorm goed. Het huidige prijsniveau voor een kilo Europese meloenen is in feite ongekend in de markt."

In Ierland is Keelings marktleider in de zachtfruitteelt en ook voor elders in Europa zijn de ambities op dit front stevig. "Keelings heeft een duidelijke strategie om zich scherp en onderscheidend te positioneren in de Europese zachtfruitmarkt", vertelt Ed. "De zachtfruitmarkt groeit jaarlijks met 7 à 8% en biedt daarmee voor ons enorm veel potentie. Dit jaar zijn we gestart met Spaanse aardbeien en Marokkaanse bessen en inmiddels snuffelen we ook aan het Hollandse seizoen om voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse teelt. Over vijf jaar willen we ons teeltareaal verdubbelen. We zijn dan ook nadrukkelijk op zoek naar uitbreiding, door het aantrekken van de juiste mensen en/of strategische partnerships om deze groei waar te maken."

Als je Ed en Leon hoort, zou je niet zeggen dat het Nederlandse verkoopkantoor nog maar tweeënhalf jaar bestaat. "Soms knijpen we ook wel even onze handjes dicht dat we in zo'n korte tijd zo'n mooi en divers klantportfolio hebben opgebouwd. Daar zijn we echt heel content mee. Met onze Ierse moederorganisatie hebben we dan ook een stevige basis om de groeiambities waar te maken. De missie van Keelings is 'better fruit, better world'. Dat loopt echt als een rode draad door het bedrijf!"

Voor meer informatie:
Leon Hijweege / Ed Heijnen
Keelings International
Handelsweg 40
2988 DW Ridderkerk
+31 (0)6 34 505152
Leon_Hijweege@keelings.com 
www.keelings.com