Christian Gimperlein van Bio-Maintalkresse over vraag naar cressen:

"De week na Pasen was qua vraag zelfs beter dan de paashandel zelf"

"Met Pasen neemt de vraag naar cressen traditioneel snel toe. Maar dit jaar was de paashandel eerder beneden gemiddeld," vertelde Christian Gimperlein, mededirecteur van het gespecialiseerde teeltbedrijf Bio-Maintalkresse uit het Duitse Albertshofen, vorige week. "De verkoop met Pasen was niet zo goed als in andere jaren, maar daarvoor in de plaats hebben we wel in de daaropvolgende week 16/17 duidelijk meer kunnen verkopen. De week na Pasen was qua vraag zelfs beter dan de paashandel zelf."


De Beierse minister van Landbouw Michaela Kaniber (midden) bracht begin mei een bezoek aan het bedrijf om met Christian Gimperlein (links) en zijn team over de huidige uitdagingen te praten.

Moeilijkere marktomstandigheden
De Naturland-gecertificeerde cressenteler wordt ook geconfronteerd met de alomtegenwoordige uitdagingen en kostenstijgingen bij de teelt. "Zaaigoed wordt een jaar van tevoren besteld, daarvan zijn we dus nog goed voorzien. Maar wat betreft verpakkingsmateriaal is de situatie echter moeilijker. We hebben nog wel voldoende materiaal op voorraad omdat we op tijd vooraf hebben besteld, maar als het zo doorgaat zal het op den duur lastig worden." Op dit moment moet er volgens Christian in sommige gevallen rekening worden gehouden met levertijden van vijf maanden.

Gezien de moeilijkere algemene omstandigheden is een prijsstijging in de nabije toekomst wenselijk vanuit het oogpunt van de teler. Dit is echter waar ideeën en realiteit uiteenlopen. Christian: "De prijzen moeten op de een of andere manier betaalbaar blijven, niet in de laatste plaats omdat consumenten na twee jaar corona minder geld hebben. In dit opzicht zijn kostenstijgingen slechts in beperkte mate realiseerbaar." 


In de kas van de familie Gimperlein worden inmiddels zeven cressensoorten volgens de Naturland-richtlijnen geteeld. 

Ondanks alles maakt de cressenspecialist aan het einde van het klassieke hoofdseizoen, dat van Kerst tot aan Pasen loopt, een positieve balans op. "De horeca is weer geopend en met de stijgende buitentemperaturen trekken de zaken aanmerkelijk aan. Ook vanuit de retail was de vraag in het eerste kwartaal groot en stabiel. Daarbij is de vraag naar de gebruikelijke tuinkers tamelijk constant, terwijl exoten steeds populairder worden."

Topdrukte in de winter en zomer
Naast de rechtstreekse levering aan de (Zuid-)Duitse retail is het merk Bio-Maintalkresse sterk vertegenwoordigd op de groothandelsmarkten in München, Nürnberg en Frankfurt. "In München zien we vooral in de winter een toegenomen vraag, onder andere vanwege het skitoerisme. In Frankfurt is de vraag meer geconcentreerd in de lente en de zomer, wat dan weer te maken heeft met de populariteit van de verse groene saus in deze streek", zegt Christian tot slot.

Voor meer informatie:
Christian Gimperlein
Bio Maintalkresse
An der Geißspitze
D-97320 Albertshofen, Duitsland
Tel: +49 (0)9321 384504
elmar.gimperlein@t-online.de 
Facebook   


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven