Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzaam genieten van één biertje tegelijk

De weg naar milieubewuste consumptie ligt bezaaid met... bier. Het Finse bedrijf NAMS werd opgericht met één duidelijk doel, zegt directeur Teemu Kanasuo van NAMS CMO. "Het telen van milieuvriendelijke tomaten, zonder in te boeten op de smaak."

Maar hoe past bier daar nu in? "Om echt duurzaam te werken, willen we niks van onze tomatenproductie verspillen. Daarom willen we ook tomaten verwerken in producten als soepen, sauzen, etc. We zijn daar nog mee aan het testen, maar het is inmiddels alweer 1,5 jaar geleden dat we tomatenbier op de markt hebben gebracht."

Een van de grootste kassen in Finland 
NAMS teelt tomaten in een kas van 5 hectare met hybride belichting. Het bedrijf gebruikt zowel HPS als LED, HPS in de koude, Finse winter en LED gedurende de lente en zomer als er geen verwarming nodig is. Oorspronkelijk was de kas 2,5 hectare groot en na de uitbreiding met nog eens 2,5 hectare zijn ze gaan nadenken over het verwerken van een deel van de tomaten in andere producten. Het tomatenbier is daar een resultaat van.

"In het gebied waar wij zijn gevestigd zijn er een hoop brouwerijen. Daarom dachten we aan tomatenbier. We hebben onze tomaten geleverd aan lokale brouwerijen en we hebben getest hoe het bier werd ontvangen." Het bier werd ontdekt door bierscouts en mond-tot-mondreclame deed de rest.

Het verhaal van een tomaat 
Teemu legt uit dat tomatenbier geen enorme bedrijfstak vormt voor NAMS. Het bedrijf wil het tomatenbier liever gebruiken om hun klanten te tonen dat hun tomaten een goede kwaliteit hebben, ongeacht de vorm ervan.

"De tomaten die we voor deze producten, zoals het tomatenbier, gebruiken, zijn niet de slechtste, onrijpe tomaten, maar eerder het tegenovergestelde," zegt Teemu. "We gebruiken de rijpste tomaten, de tomaten met de beste smaak. Maar omdat ze overrijp zijn, barsten ze of zijn ze te zacht en daarom willen supermarkten ze niet hebben."

NAMS vertelt het verhaal van dit bier niet alleen via hun eigen kanalen, maar ook in samenwerking met andere lokale brouwerijen en bierscouts. Met deze branding leren mensen de NAMS-tomaten kennen en wordt het duidelijk dat er milieuvriendelijk geteelde tomaten bestaan, dat ze heerlijk smaken en dat NAMS ze lokaal teelt.

"Ons bedrijf werd 6 jaar geleden opgericht en inmiddels zijn we de derde grootste kas in Finland," zegt Teemu. "We willen het verhaal van onze tomaten graag vertellen, evenals het belang van duurzaamheid en lokale productie om de CO2-uitstoot te verlagen." NAMS kan dat doen, omdat ze een directe verbinding met retailers hebben, zodat ze het unieke verhaal van het merk kunnen vertellen.

Lage uitstoot en verspilling voorkomen
Teemu benadrukt dat een Finse overheidsorganisatie (Natural Resources Institute Finland) "LUKE", langs is gekomen om de CO2-uitstoot van NAMS te meten. Ze kwamen erachter dat die uitstoot laag is en dat de tomaten een hoge kwaliteit hadden. "Tomaten werden oorspronkelijk geïmporteerd uit Spanje, maar dat is helemaal niet duurzaam. Aan de ene kant neemt de bodemkwaliteit in Spanje af (en de voetafdruk voor watergebruik is enorm) en omdat de tomaten daar buiten worden geteeld, is de kwaliteit lang niet altijd even goed. Aan de andere kant leidt het transport van Spanje naar Finland tot een enorme CO2-uitstoot voor de productie van één Spaanse tomaat. Met onze kas en methodologie kunnen we tomaten van hoge kwaliteit telen met een veel lagere CO2-uitstoot."

Op basis van hun filosofie voor duurzaamheid zegt Teemu dat het bedrijf op zoek is naar manieren om het beste uit hun tomatenplanten te halen. "We willen ons voornamelijk richten op het voorkomen van afval in de kas. We produceren bijvoorbeeld ook een hoop bladeren, dus wat doen we daar mee? Kunnen we misschien de vezels eruit halen om er kleding van te maken of hoe kunnen we er smaak of kleur uithalen?" Alleen de toekomst zal het weten en misschien genieten we over een tijdje allemaal van een glaasje gin dat gemaakt is uit tomatenbladeren.

Voor meer informatie:
NAMS
Raumanjuovantie 19, Pori
044 780 0127 
info@agrifutura.fi 
hakemus@agrifutura.fi 

Publicatiedatum: