Hoe een Belg aan de basis stond van Canadees transportbedrijf dat alle telers afrijdt

Het oude verhaal gaat dat alle wegen naar Rome leiden. Tegenwoordig lijkt het wel of alle tuinbouwwegen vanuit Nederland vertrekken of daar toch in de buurt komen. Theo Jacobs was een Belg die medio vorige eeuw in Canada belandde op zoek naar kansen. Hij en zijn familie vestigden een teeltbedrijf in het stadje Vittoria, waar ze vele handelsgewassen teelden, waaronder maïs, tabak, aardbeien en appelen die ze tot sap persen.

Inmiddels is de kans groot dat als je in Noord-Amerika kasgroenten koopt, deze groenten t emaken hebben met het bedrijf dat zijn familie opzette: Jacobs Transportation. Het bedrijf vervoert jaarrond jonge groenteplanten naar telers in heel Noord-Amerika en Canada.

Alle wegen...
Theo en zijn Nederlandse vrouw Jackie kregen samen vijf kinderen, waarvan Michael de jongste is. Op het teeltbedrijf van de familie leerde Michael het belang van een sterke werkethiek en ook de basis van de tuinbouw kennen. Michael werkte op het bedrijf en vervoerde ook groenten en fruit naar de markt.

Na jaren kocht hij zijn eigen vrachtwagen en maakte hij zich los van de tuinbouw om ervaring op te doen met het vervoer van andere goederen zoals benzine, diepladers en graan. Na jaren en vele uren op de weg was Michael klaar om zijn eigen logistieke bedrijf te beginnen met zijn vrouw Barbara. Zo werd in 1999 Jacobs Transportation opgericht.

Kleine tot megacomplexen
"De eerste lading die we als bedrijf deden was met ProPlant Propagation Service," legt Barbara Jacobs uit. "Het was toen nog een kleine sector. Vroeger leverden we voor kleine teeltbedrijven, maar nu leveren we aan megacomplexen. Als je naar Leamington komt, zie je in feite een stad onder glas. Wat begon als één vermeerderingsklant werden er al snel twee en nu leveren we zowel aan Proplant Propagation als aan Ontario Plants Propagation."

De sector is sterk veranderd sinds Jacobs Transportation begon, met telers die zich steeds meer zorgen maken over plagen en ziekteverwekkers. "We zijn met de sector meegegroeid," zegt Tyler Jacobs van Jacobs Transportation. "Er zijn veel uitdagingen en het lijkt erop dat de sector nu moeilijker te bedienen is dan toen we begonnen. Er zijn ziekten waar telers zich bewust van zijn en die ze uit hun teelt willen houden. Momenteel is iedereen bijvoorbeeld erg bezorgd over het tomatenvirus ToBRFV."

Hygiëne
Hygiëne is exponentieel toegenomen in de tuinbouw, maar zoals Tyler aangeeft, stoppen hygiëne-praktijken absoluut niet bij de teelt alleen. "Alle karren en trailers worden gedesinfecteerd voor en nadat ze geladen zijn," vervolgt hij. "Meestal wordt er geen vracht aangeraakt en de kassen houden dezelfde interne werknemers om de karren in en uit de vrachtwagen te laden om eventuele gevaren voor de gezondheid van de planten te verminderen." Zodra ze de jonge planten in een kas hebben uitgeladen, brengt Jacobs Transportation de oude karren terug naar de vermeerderaar die de kar opnieuw zal ontsmetten.

Een spilfunctie in de sector
Het spreekt voor zich dat Jacobs Transport, en alle logistieke bedrijven, van cruciaal belang zijn voor het goed functioneren van de tuinbouwsector. "Nu, met beschermde teelten, doen telers het hele jaar door cycli, dus we zijn voortdurend bezig," zegt Tyler. "Vroeger hadden we hectische periodes, afhankelijk van het seizoen, en tot op zekere hoogte is dat nog steeds zo. Maar naast onze gebruikelijke drukte met paprika's en tomaten, worden er nu het hele jaar door komkommers geteeld en daartussenin zijn er producten zoals aardbeien die de maanden vullen die historisch gezien trager waren."

Hedendaagse uitdagingen
Terwijl de hoeveelheid werk voor Jacobs Transportation in de loop der tijd is toegenomen, kan hetzelfde worden gezegd over hun uitdagingen. Terwijl de wereldwijde pandemie hen nog drukker heeft gemaakt, blijven de protesten van vrachtwagenchauffeurs in Canada en de moeilijkheid om arbeidskrachten te vinden de logistieke sector parten spelen, om nog maar te zwijgen over de stijging van de brandstofkosten. "Gelukkig waren we op een punt in het seizoen waar we weinig over de grens met de VS deden, terwijl er wel protesten waren," merkt Tyler op. "Dat betekende niet dat we geen uitdaging hadden, integendeel. Demonstranten blokkeerden bruggen en wegen en ze verplaatsten zich nogal eens. Het was dus moeilijk in te schatten of onze chauffeur een omweg zou moeten maken. Daar was wel wat over te doen, maar we konden ons erdoorheen slaan."

De nieuwe strijd wordt vertegenwoordigd door de stijging van de brandstofkosten die bedrijven doorberekenen aan de consumenten die prijsstijgingen voor hun voedsel zien. "Helaas denken veel mensen dat vrachtwagenbedrijven dit expres doen, maar wij moeten voor de brandstof betalen om onze diensten te kunnen vervullen. Dit is niet alleen in het belang van de telers, maar ook van de consumenten. Daar komt nog bij dat de inflatie toeneemt, waardoor alles duurder wordt, zoals lonen, materieel, onderhoud van de vloot, samen met de technologie die in deze tijd nodig is."

Om dat beter te begrijpen, legt Tyler uit dat de kosten voor de aanschaf van apparatuur aanzienlijk zijn gestegen. "Maar nu, als je er al één kunt bestellen, kijk je tegen een stijging van 38% aan voor één truck. Dit gaat in de kosten van een bedrijf en uitgaven moeten worden afgeschreven."

Arbeidsopties
Daar komt nog bij dat vrachtwagenbedrijven het nu moeilijk hebben om arbeidskrachten te vinden. "Het is niet iets waar mensen voor willen gaan als carrière," zegt Tyler. "Veel chauffeurs bereiken ook de pensioengerechtigde leeftijd, dus er is dringend behoefte aan een grote nieuwe instroom van chauffeurs. Vrachtwagenchauffeurs waren trots op hun werk en werden gerespecteerd voor wat ze deden. Nu lijkt het alsof het vinden van producten in de schappen van een winkel als vanzelfsprekend wordt beschouwd, om nog maar te zwijgen van de manier waarop vrachtwagenchauffeurs onderweg en soms bij laad- en ontvangstfaciliteiten worden behandeld."

"Chauffeurs geven hun gezinsleven op om deze diensten te verrichten. Het leven op de weg is niet altijd gemakkelijk, maar door respect te tonen voor de chauffeurs op en naast de weg wordt hun werk een beetje gemakkelijker en kunnen ze trots zijn op wat ze doen. Wij doen ons best om het werk van de chauffeurs zo vlot en zo weinig frustrerend mogelijk te laten verlopen. Het is allemaal een evenwicht tussen de klant tevreden houden, maar niet de chauffeur vergeten die een aanzienlijke klus klaart om alles van punt A naar punt B op de rails te houden."

Voor meer informatie:
Jacobs Transport
+1 519 428 5192
info@jacobstransport.ca 
www.jacobstransport.ca


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven