Albert Heijn heeft langdurige samenwerkingen met 360 groente- en fruittelers, 450 melkveehouders, 100 varkensboeren en 200 pluimveehouders. Samen investeren ze in smaak, kwaliteit, innovatie, dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit, vaak al generaties lang. Binnen het programma maken beide partijen afspraken over onder andere duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen binnen de voedselketen. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen. Klanten kunnen bewust kiezen voor de duurzamere keuze, door het 'Beter voor Natuur & Boer' logo op producten in de winkel, zo meldt Albert Heijn.
Beter voor Natuur & Boer-programma
"Steeds meer Nederlanders hebben een voorkeur voor groente en fruit uit Nederland. Dat is lekker van smaak, vraagt minder transport én is verser doordat producten die vandaag worden geoogst, soms morgen al in de winkel liggen. Gelukkig komt 50% van onze verse groente- en fruitproducten uit Nederland. Zo dichtbij als mogelijk, en zo ver weg als noodzakelijk", zo vertelt de supermarktketen in haar missieverslag.
Met het Beter voor Natuur & Boer-programma willen ze samen met meer dan 360 Nederlandse groente- en fruittelers de komende jaren gaan verduurzamen. Zo maakten we afspraken met telers over energiebesparing en het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Eén doel is om uiterlijk 1 januari 2023 100% LED-verlichting te hebben in alle kantoorruimtes en loodsen van telers. Daarnaast besteden ze aandacht aan (bodem)biodiversiteit. "We zaaiden akkerranden in met een oppervlakte zo groot als 163 voetbalvelden. Ook hebben al onze 360 telers een insectenhotel in hun voortuin staan. Het Beter voor Natuur & Boer-programma voor groente en fruit is uniek, omdat wij de vaste samenwerking opzoeken met de telers én met leveranciers. In uitdagende omstandigheden gaan we altijd samen met onze telers in gesprek om daar goede afspraken over te maken. Dit doen we altijd met het uitgangspunt van een langdurig gezond verdienmodel in elk seizoen, nu en in de toekomst. Zo creëren we samen impact en zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk groente, fruit en aardappelen kunnen eten van eigen bodem."
Door verschillende typen bodems en gewassen bleek het in 2021 uitdagend om tot een ambitieus programma te komen. Maar door in gesprek te gaan met de groente- en fruittelers, leveranciers en specialisten hebben ze toch Beter voor Natuur & Boer-programma kunnen vormgeven.
Bron: Albert Heijn