Een CEA 4.0 panel van Ljusgårda

Waar je op moet letten bij het opschalen van je vertical farm

"Velen van ons zijn met vertical farming begonnen in een kleine kelder of garage, waarna we onze teelt beetje bij beetje hebben opgeschaald," begon Andreas Wilhelmsson, CEO van Ljusgårda, een Zweedse vertical farm, onlangs tijdens een paneldiscussie op de CEA 4.0, die in het teken stond van het opschalen van vertical farms.

Andreas besprak de zaken waar telers doorgaans tegenaan lopen wanneer zij een teeltbedrijf starten of uitbreiden. De eerste stap voor Ljusgårda was een verhuizing naar een leegstaand gebouw met een oppervlakte van 7.000m2. Momenteel is het bedrijf gereed voor verdere uitbreiding, waarmee haar totale teeltoppervlak zal worden uitgebreid met nog eens 18.000m2.


Rechts Andreas tijdens de paneldiscussie

Waar je op moet letten wanneer je uitbreidt
Belangrijke voorwaarden bij de keuze voor een nieuwe locatie voor een teeltbedrijf zijn: distributie, waar kan je een distributiecentrum vestigen voor retailers? Elektriciteit en infrastructuur, twee aspecten die noodzakelijk zijn voor de teelt en distributie. Dan zijn er ook nog de mensen. Zijn er in de regio mensen woonachtig die over capaciteiten beschikken om iets voor je bedrijf te betekenen? "Het is moeilijk om mensen te vinden met ervaring op het gebied van vertical farming, maar mensen met bijvoorbeeld IT-ervaring en dergelijke zijn wel te vinden. We bouwen onze locatie in Zweden, maar leveren niet aan Noorwegen, hoewel de afstand van hier naar Oslo gelijk is aan die naar Stockholm. Zweden kopen bij voorkeur sla van eigen bodem. Wanneer we dus uit willen breiden naar Noorwegen, dan openen we daar een teeltlocatie."

Uitdagingen
"Wanneer je opschaalt dan kom je totaal andere problemen tegen dan wanneer je je verdiept in de teelt. Het eerste is de in-house deskundigheid die nodig is om je teeltbedrijf op de rit te krijgen. Je moet er zeker van zijn dat je personeelsleden in huis haalt die weten hoe ze de zaak draaiende moeten houden om je productkwaliteit op een hoog niveau te houden. Veel telers zijn afhankelijk van externe bedrijven, maar je moet je in-house deskundigheid verhogen om bepaalde problemen op te kunnen lossen."

Ten tweede is het belangrijk dat je je voorbereidt op automatisering, ook wanneer je in het begin alles handmatig doet. Volgens Andreas is een bepaalde mate van automatisering onontbeerlijk om winstgevend te worden. Het tegelijkertijd automatiseren van alle processen zou echter inefficiënt zijn. "Je moet in eerste instantie in staat zijn om deze manueel uit te voeren. In een later stadium kunnen telers hun faciliteit optimaliseren. Wanneer je niet tijdig optimaliseert, dan zal je hier ook op de langere termijn niet in slagen."

Ten derde is ook hygiëne enorm belangrijk bij vertical farming. "Wanneer je opschaalt dan keren de kansen zich tegen jou. Wanneer je je hygiëne niet op orde hebt, dan zullen er problemen ontstaan. Dit is echter niet alleen met technologie te voorkomen. Het blijft cruciaal om je personeel de basisregels met betrekking tot voedselveiligheid bij te brengen om fouten te voorkomen."

Tot slot is er ook nog het onderhoud. Denk goed na over back-up wanneer je bijvoorbeeld je wattage verandert en hoe je met uitvaltijd omgaat. Telers moeten zich terdege voorbereiden op plotselinge incidenten en hun apparatuur goed onderhouden. Pas wanneer je dit alles onder controle hebt, kun je starten met de verkoop van je producten."

Het hangende transportbandsysteem stelt Ljusgårda in staat om hun teeltwanden naar iedere gewenste ruimte te verplaatsen, geleverd door OCS

Branding en verkoop
Dit brengt ons bij een volgend belangrijk onderwerp. Andreas merkt op dat onderzoek heeft uitgewezen dat veel klanten bij de aankoop van een product niet meteen aan duurzaamheid denken. Het draait voor consumenten met name om de smaak, terwijl telers hier het doel missen. 

"We zijn altijd zo trots op het feit dat onze producten beter zijn en beantwoorden aan de duurzaamheidsdoelstellingen. We zouden ons in plaats daarvan echter moeten focussen op smaak, maar gelukkig hebben we hier wel invloed op. Consumenten, maar ook retailers en restaurants, hechten daarnaast veel waarde aan een goede houdbaarheid. Dit voorkomt verspilling van voedsel en biedt alle partijen meer waarde."

De prijzen worden vaak te hoog ingeschat. Andreas licht dit toe. "Gelukkig zijn consumenten er prijsgevoelig. Telers moeten daarom zorgen dat hun producten competitief geprijsd zijn."  

De salademixen van het bedrijf

Een sterke bedrijfscultuur
wanneer de teelt en verkopen goed lopen dan dient er een soliede team te worden samengesteld met een sterke bedrijfscultuur. Het opbouwen van een cultuur binnen een snelgroeiend bedrijf start doorgaans bij 10 tot 15 personen. Samen kunnen zij een bepaalde cultuur ontwikkelen op basis van hun persoonlijkheden. Hierna kun je eigenlijk weinig doen om hier verder vorm aan te geven, maar alleen voortborduren op wat er al is. 

"Wanneer je eenmaal weet wat de cultuur van jouw bedrijf zo speciaal maakt, dan moet je dit koesteren. Onze missie luidt: planten en mensen laten groeien. We besteden evenveel tijd aan de groei van mensen dan aan de teelt van planten," voegt hij eraan toe. 

Tot slot raadt Andreas telers die op willen schalen de volgende boeken aan. Het eerste is 'Scaling Up' van Verne Harnish. De andere titel is 'The Five Dysfunctions of a Team' van Patrick Lencioni. 

Voor meer informatie: 
Jonathan Martin 
CEA 4.0
jm@tech40.net
www.tech40.net  

Andreas Wilhelmsson, CEO
Ljusgårda
info@ljusgarda.se
www.ljusgarda.se  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven