Bayer opent nieuw kwaliteitslab

Bayer Vegetable Seeds opende onlangs een eigen Consumer Sensory-faciliteit in Bergschenhoek. Deze faciliteit maakt deel uit van het groentekwaliteitslab en wordt beheerd door hetzelfde personeel.

Het groentekwaliteitslab is uitgerust met state-of-the-art technologie die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld de stevigheid, sappigheid en schiltaaiheid nauwkeurig te kwantificeren, maar ook bijvoorbeeld de kleur en het suiker-, carotenoïde- en aromagehalte. De resultaten kunnen gebruikt worden voor op gegevens gebaseerde selecties en vooruitgangsbeslissingen voor pijplijnen in Europa, het Midden-Oosten en Azië.

Het laboratorium voor groentekwaliteit stelt Bayer in staat om tot in detail objectieve gegevens te verzamelen over smaak, uiterlijk, gezondheidsaspecten en voedingswaarde. Het laboratorium maakt het mogelijk om nieuw ontwikkelde rassen rechtstreeks te vergelijken met eerdere rassen en materiaal van concurrenten.

Om de voorkeur van consumenten en de smaak van de ontwikkelde producten te evalueren, kan Bayer nu gebruik maken van een interne sensorische faciliteit, waar monsters worden getest door medewerkers in een volledig gecontroleerde omgeving. De resultaten van deze sensorische onderzoeken kunnen ook worden gebruikt om de laboratoriumtests te optimaliseren.

“Voor een datagedreven bedrijf als het onze is de investering echt een grote stap voorwaarts”, zegt Svetlana Tokunova, Bayer’s marketingmanager voor de Benelux.

State-of-the-art infrastructuur
De nieuwe faciliteit bevat een koelcel die lijkt op de ruimte waar supermarkten verse producten ontvangen. Eenmaal uitgepakt en gesorteerd, zijn er een aantal instrumenten, waaronder blenders die verse producten in puree veranderen voor meer complexe analyse van suikers en carotenoïden. Maar ook HPCL-apparaten die moleculen scheiden en een zogenaamd TA-instrument dat in één keer concentraties van pH, titreerbare zuurgraad en Brix meet.

Een ‘intermediate’ rol
Het Sensory Lab helpt Bayer om betere pijplijnbeslissingen te nemen. Wanneer rassen naar het commerciële stadium gaan, worden ze extern getest. “De nieuwe sensorische faciliteit heeft geen enkele invloed op onze relatie met externe partners zoals Delphy en WUR”, benadrukt Kees van Lenning, Lead Analytics Applications.

"Onze interne sensorische faciliteit" maakt experimenteel werk en voorselectie van materiaal mogelijk dat naar externe leveranciers wordt gestuurd. Wanneer we gegevens met onze klanten communiceren, gebruiken we altijd resultaten van onafhankelijke laboratoria en sensorische leveranciers."

Voor meer informatie:
Bayer Vegetables Nederland
www.vegetables.bayer.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven