Kleur als smaaksignaal

Tholen - Sinds de ‘waterbollen’-affaire is er veel veranderd in het tomatenassortiment. Het heeft naast diversificatie ook geleid tot hogere eisen en verwachtingen aan het basisassortiment qua smaak. Bayers Full Red koppelen smaak aan kleur, de tomaten die tot in de kern rood zijn, zijn ook zoeter dan vergelijkbare standaardrassen. Naast rood is ook roze een kleur die een smaaksignaal afgeeft. Roze tomaten zijn hartiger en hebben die speciale umamismaak.


Full Red van Bayer

Bayer heeft heel veel geïnvesteerd in onderzoek in combinatie met smaakproeven bij consumenten. Daaruit blijkt dat consumenten volledig rode tomaten als sappiger en verser ervaren. Daarom heeft Bayer tomatenrassen met Full Red-garantie. Een lijn van tomatenrassen die de consument een herkenbaar concept van kleur, smaak en aroma biedt. “We hebben Full Red in alle segmenten en maten geïntroduceerd, van pruim tot cherry los en tros, van cocktail tot grove tros en vleestomaten", vertelt business developer Jan Kamper van Bayer in het aprilnummer van vakblad Primeur. "Naast dat deze rassen goed te telen en productief zijn, staat als een paal boven water dat de smaak en kleur van onze rassen, vooral de inwendige kleur, altijd van zeer hoge kwaliteit zijn. Dat betekent dat de brixwaarde van de standaardrassen een halve tot een hele punt boven die van vergelijkbare rassen liggen. Dat is een groot verschil en dat proef je. Eten doe je niet alleen met je mond, ook met je ogen. Daarom zorgen we voor intense kleuring van de rassen, zowel inwendig als uitwendig. De tomaten zijn tot in de kern diep rood zodat de beleving bij iedere hap goed is. Kwaliteit en herkenbaarheid verleiden consumenten tot herhalingsaankopen.”

Een product dat de consument een goede ervaring biedt, heeft daarmee extra waarde voor de retailer, omdat de frequentie van herhaalaankopen zal toenemen. Uiteindelijk profiteert ook de teler daarvan. Zowel in de premium segmenten zoals tros cherry, waarbij een betere kleur en smaak essentieel zijn, heeft Full Red ook voordeel in het basisassortiment, waar het meer om productie en lage kostprijs gaat. “In het geval van overaanbod in de markt onderscheiden deze tomaten zich in smaak en dan is het makkelijker om een afnemer voor deze kwalitatief betere producten te krijgen,” aldus Jan.

Roze
Naast Full Red-type tomaten focust Bayer zich ook op roze gekleurde tomaten. Dat zijn 160 – 170 grams vleestomaten die vooral gewild zijn in Polen/Oost-Europa. Jan verwacht dat deze type tomaten door hun herkenbare kleur ook interessant zijn voor de Nederlandse en Duitse markt. “Wat de roze rassen zo interessant maakt voor de markt is dat ze wat hartiger zijn en de umamismaak aan gerechten geven. Polen vinden dat erg lekker, maar ik denk dit ook voor de West-Europese markt interessant is.”


Het ras Tomimaro Muchoo is roze van kleur

Tomaten is een zeer competitieve markt voor de telers. Veredelaars verbeteren daarom voortdurend eigenschappen als producties, belichting en arbeid, en resistenties. “Wij zijn er bijzonder trots op dat wij in vrijwel alle segmenten tomaten met een IR meeldauwresistentie hebben. Niet voor niets zijn wij marktleider in tomatenrassen voor de herfstteelt, belichte teelt en jaarronde teelt. Bayer heeft ook de eerste stappen kunnen zetten richting betere resistenties tegen het gevreesde ToBRFV-virus. Hiervoor is een tweetrapsraket ontwikkeld. De eerste trap zijn rassen met zogenaamde intermediaire resistentie. De eerste zijn inmiddels commercieel beschikbaar met als voordeel dat, ook al is er een besmetting met het virus in de plant opgetreden, de teler deze toch langer door kan blijven telen. De effecten van het virus op de tomaat zijn minder en een groter deel van de oogst blijft verhandelbaar. Met de kennis en het materiaal van de IR resistente rassen zetten we nu ook alles op alles om te komen tot hoog resistentie rassen, de tweede trap, waardoor de planten bij een infectie geen symptomen meer laten zien en het virus zich in de plant niet meer kan vermeerderen.”


Het ras Marinice

Komkommers zonder plastic hoes
In de komkommerteelt schakelen steeds meer telers over op energiezuinige led-verlichting en hoge draadteelt. Bayer bouwt momenteel aan een nieuwe onderzoekskas met deze nieuwe teelttechnieken waar straks vele honderden rassen kunnen worden ontwikkeld en getest. De focus zal liggen op pre-commerciële rassen: het ontwikkelen en testen van een sterke pijplijn voor de toekomst. Daarbij ligt naast productie en resistentie de focus op houdbaarheid in de keten. De markt wil namelijk af van de in plastic verpakte komkommers en Bayer zoekt in de nieuwe kas ook naar rassen die langer vers blijven. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Jan Kamper
Bayer
jan.kamper@bayer.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven