Landgard bestuurslid Robert Sauer:

‟De grootste uitdaging voor de sector in 2022 zal zijn om de aanvoer van goederen te kunnen garanderen″

Tholen - Als een van de belangrijkste afzetorganisaties en producentencoöperaties in Duitsland kan Landgard putten uit ruim 3.000 landbouwbedrijven; zo bestrijkt de organisatie bijna de hele Duitse groenten- en fruitmarkt. Bestuurslid Robert Sauer van Landgard vertelt in het aprilnummer van vakblad Primeur hoe het bedrijf, gevestigd in Straelen-Herongen, omgaat met actuele problemen zoals stijgende kosten, welke trends zij waarnemen en op welke projecten Landgard zich zal toeleggen.

Biologisch: meer dan een trend
In de biologische sector kan de onderneming momenteel groeipercentages in de dubbele cijfers presenteren. Vooral de coronapandemie heeft geleid tot een verandering in het consumentengedrag. ‟Wij proberen de positieve effecten in de perceptie van de consumenten zo ver mogelijk mee te nemen in het lopende jaar. Om dit te bereiken moeten de waarde en de duurzaamheid van groenten- en fruitproducten in het algemeen en van biologische producten in het bijzonder, verder worden verankerd in het bewustzijn van de consument. Onder de biologische producten spelen bananen, appelen, pompoen, gember en kruiden momenteel een bijzonder belangrijke rol. Er is ook een regionale focus op courgettes, sla en rabarber."

‟Ons doel is altijd om zo dicht mogelijk bij de producenten te staan. Dit komt ook overeen met de verwachtingen die de handel van ons als coöperatie heeft. Bovendien proberen wij voortdurend meer biologische telers over te halen om lid te worden van Landgard. Ook proberen we conventionele Landgard-bedrijven te inspireren om over te schakelen op biologische teelt. De omschakelingsperiode van drie jaar is uiteraard een uitdaging voor de telers. Op middellange termijn is het ons doel om in de biologische sector tot een vergelijkbaar productassortiment te komen als in de conventionele teelt.″

Toegevoegde waarde van coöperaties
‟Coöperaties zoals Landgard en vooral coöperatieve marketing zijn gebaseerd op een fundamenteel idee dat vandaag nog net zo relevant is als 100 jaar geleden. De organisatie biedt de leden verkoopzekerheid en allerlei diensten, en de klanten hebben een centraal toegangspunt tot gevarieerde en hoogwaardige assortimenten in grote hoeveelheden en met een hoge mate van leveringszekerheid. Dit idee inspireert meer dan 3.000 bedrijven van Landgard regionaal, nationaal en internationaal en creëert een herkenbare toegevoegde waarde voor alle deelnemers in de procesketen, nu en in de toekomst."

Landgard ziet zichzelf ook als een ‟schakel tussen handel en producenten″. De coöperatie zet zich in voor een betere communicatie en een optimale verstandhouding tussen handel en producenten. Sauer denkt dat er op de lange termijn weliswaar minder telers op de markt zullen zijn, maar dat ze des te meer zullen uitbreiden. ‟Daartoe ondersteunen wij telers bij hun verdere ontwikkeling, bijvoorbeeld door een gerichte teeltplanning of de uitbreiding van producten en assortimenten. Wij vullen dit ledenbestand op strategische punten aan door gerichte aankopen van goederen, bijvoorbeeld in Oost-Europa en overzee. Zo kunnen we voldoen aan de wens van de handel naar complete jaarprogramma’s die het gehele productassortiment bestrijken.″

Plannen voor 2022
Er zijn ook plannen voor contractuele samenwerking met andere producenten of hun verenigingen in binnen- en buitenland. Landgard beschikt momenteel over een areaal van ongeveer 10.000 hectare vollegronds- en beschermde teelt. ‟In het kader van de nationale en internationale ontwikkelingsstrategie streeft Landgard naar een verdubbeling van dit areaal.″

Sauer benadrukt ook dat Landgard de vollegrondsteelt verder wil ontwikkelen en daarom momenteel projecten plant in Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz en Niedersachsen. ‟De sterke expansie van de beschermde teelt van de laatste jaren zal enigszins worden afgezwakt door de stijgende energiekosten, maar zal gestaag doorgaan. Landgard zal doorgaan met de ontwikkeling van zowel beschermde teelt als teelt in de vollegrond. Maar de aandacht is ook gericht op de oostelijke deelstaten, om het hele jaar door een aanbod van goederen te kunnen garanderen.″

Kostencompensatie door een degelijke goederenstroom
Volgens Sauer weet Landgard ook wel raad met de extreem hoge energie-, gas- en andere kosten waar de hele sector mee te maken heeft: ‟Als producentencoöperatie hebben we onszelf de uitdaging gesteld om efficiënter te worden, om zo de gestegen kosten voor ons en onze bedrijven zo goed mogelijk te compenseren en zo samen nog duurzamer te worden. De goederenstroom is voor ons het doorslaggevende sleutelwoord. Het omvat de centrale punten van Landgard Obst & Gemüse: sourcing, distributie, dienstverlening en logistiek. Dit biedt ook een goede gelegenheid om hogere prijzen niet volledig aan de consument te hoeven doorberekenen.″

Oplossingen geëist van nieuwe regering
Sauer ziet ook een noodzaak voor verdere verbeteringen voor de aangesloten bedrijven onder de nieuwe regering en noemt onder andere maatregelen tegen koolstoflekkage in de tuinbouw. ‟Wat hier ontbreekt, is een focus op kleine en middelgrote ondernemingen, die typisch zijn voor de tuinbouw. In de maatregelen voor aanpassing aan de klimaatverandering wordt ook geen rekening gehouden met de specifieke problemen van de tuinbouw- en de landbouwproductie. Daarom bestaat de vrees dat belangrijke kwesties voor de sector door de nieuwe regering zullen worden verwaarloosd, bijvoorbeeld het gebrek aan oogstarbeiders en de sterk stijgende productiekosten,″ aldus Sauer.

Dergelijke problemen zouden door de verhoging van het minimumloon en de stijgende energiekosten zodanig worden verergerd dat dit voor de handel en de consument nauwelijks haalbaar zou zijn. Sauer: ‟In het ergste geval dreigen er bedrijven te sluiten. Hier zijn oplossingen nodig om de binnenlandse productie verder te ondersteunen, zodat deze qua prijsstelling in de toekomst concurrerend blijft.″

Grootste uitdagingen
‟Voor de hele sector zal de grootste uitdaging in 2022 zeker zijn om de aanvoer van goederen in de handel te garanderen, zodat de consument betrouwbaar, volledig en uitgebreid kan kiezen uit een jaarrond programma van verse producten,″ aldus Sauer. Bestaande moeilijkheden in de waardeketen - van logistiek tot verpakkingsproducten en personeelswerving - moeten eveneens in gedachten worden gehouden. ‟Nieuwkomers op de markt en algemene kostenstijgingen zullen ook voor beweging blijven zorgen. Daarnaast zullen - ondanks de moeilijke situatie - ook het behoud van natuurlijke hulpbronnen en duurzame of biologische productie belangrijke onderwerpen blijven.″ 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Landgard
info@landgard.de 

 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven