Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Komkommertelers zetten met succes de stap naar een verdubbeling van het areaal

Niet echt meer een ‘reguliere komkommerteler’, omschrijft Jan Reijm het bedrijf dat hij samen met vader Piet en oom Jaap Reijm heeft in een verhaal van Alfa accountants en adviseurs. Het zijn eigenlijk twee bedrijven, want naast die komkommerkwekerij heeft Reijm & Zn. er ook nog een paprikakwekerij bij. Met 11 hectare komkommers en 8 hectare paprika’s is Reijm & Zn. in staat jaarrond te leveren. Aan niet de eerste de beste afnemer trouwens: via groothandel Bakker Barendrecht komen de producten te liggen in de supermarkten van Albert Heijn.

In het verhaal gaat Jan in op de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, energie, moeilijke jaren en de band met zowel afnemer Albert Heijn, 'zakelijk huwelijkspartner' Alfa uit Bleiswijk en ook de band met Rijk Zwaan.

Over Albert Heijn: “Albert Heijn is een betrouwbare klant. Alleen als er wat aan het product mankeert is het een kritische klant. Productkwaliteit en leverbetrouwbaarheid staan er op 1. We telen bijvoorbeeld een paprikaras, Casey, speciaal op verzoek van Albert Heijn. Er zijn wel rassen die productiever zijn, maar die kwaliteit vindt Albert Heijn niet goed genoeg.” 

En over Alfa en het overnameproces van een nieuwe kwekerij: “In de gehele overname heeft Alfa ons begeleid. Niet alleen in de financiële kant van de zaak, maar ook in de motivatie van ons als ondernemers naar de bank. In die periode hadden we wel bijna dagelijks contact met senior klantbeheerder Cock van Adrichem en bedrijfskundig adviseur Joost Hoogendoorn. De Rabobank is best soepel geweest. Ook omdat we elk jaar prognoses aanleveren. Daar zitten weleens plussen en minnen tussen, maar onderaan de streep komen we altijd goed uit. En het komt ook doordat we als ondernemers altijd creatief en flexibel zijn geweest om toch weer rendement te halen. Ook al is dat wel veranderd door het nieuwe bedrijf. In het verleden waren we echt kostprijsgericht. Maar het is veel minder makkelijk om kostprijsgericht te telen als je een afnemer hebt die kwaliteit en leverbetrouwbaarheid bovenaan zet.” 

Lees hier het hele verhaal.

Publicatiedatum: