Tholen - De start van het Nederlandse paprikaseizoen is qua opbrengst matig geweest. "Tot op heden is het paprikaseizoen qua prijsvorming historisch laag te noemen," vertelt Marco Bergman van Harvest House. "Met name de afgelopen drie weken is de prijs enorm onder druk komen te staan. Uiteraard is er een aantal oorzaken hiervoor aan te wijzen."
De situatie in de wereld in zijn algemeenheid heeft uiteraard zijn invloed hierop. Ook het energieverhaal voor de Hollandse teelt heeft hier een rol ingespeeld. "In beginsel was er een idee dat de Hollandse paprikateelt verlaat op gang zou komen voor seizoen 2022. Op basis van dit vermoeden hebben, vermoedelijk, de Spaanse telers bedacht dat het wellicht een goed idee was om langer met paprika’s op de markt te zijn. Maar door de goede weersomstandigheden in het voorjaar was Nederland niet of nauwelijks later op de markt en kwam de aanvoer van de Hollandse en Spaanse teelt samen wat onder de huidige omstandigheden teveel was voor de markt", constateert de paprikaverkoper.
Marco Bergman. Foto: Harvest House
"Naast de normale concurrentie tussen Spaanse en Hollandse teelt om een plaats in het retailschap, is er ook nog extra druk van paprika’s die we eigenlijk al een aantal seizoenen niet of nauwelijks meer zagen in West-Europa. Ineens hebben we weer Israëlische, Turkse of andere paprika’s ergens in Europa in een winkelschap liggen. Dit komt voornamelijk, zo denken wij, door de oorlog en de banksancties die daarmee samenhangen. Als een paprika normaal goed verkocht wordt in een land dat nu in bancaire crisis is, dan vinden die paprika’s een weg naar elders. En elders is in dit geval dan aan de randen van Europa geweest."
"Voor de hoeveelheid beschikbare paprika’s vanuit Nederland en Spanje hebben we heel Europa en eigenlijk een beetje meer nodig gehad om alle paprika’s goed af te kunnen zetten. Voor de komende periode lijkt het allemaal weer een beetje te keren ten goede van de prijsvorming. Onder andere doordat de productie er anders uit komt te zien en het wegvallen van Spanje als grote producent, zal hopelijk de prijsvorming voor de Hollandse teelt verbeteren. En dat laatste is ook heel hard nodig", besluit Marco.
Voor meer informatie:
Marco Bergman
Harvest House
+31 (0)174 519 291
m.bergman@harvesthouse.nl
www.harvesthouse.nl